• Day 15–18

Siem Reap

February 4 in Cambodia ⋅ ☀️ 35 °C

Resan från Phnom Penh till Siem Reap i nord östra Kambodja tog ca 7 timmar inklusive en trevlig lunch vid en sjö. Landet är mycket platt. 80% av ytan ligger 1 meter över havet eller därunder. Husen byggs på pålar för att hindra att man får in ormar i huset. Ris är huvud näringen men man ser ofta också kor och höns som går fritt på fält och vägar.

Vi gjorde ett stop på vägen, där det serverades kokta insekter. Tjejerna i teamet var modiga och åt flera spindlar och kackerlackor. Själv nöjde jag med några mindre skalbaggar och larver. Det är lika bra att börja vänja sig då kött troligen kommer bli en brist vara i framtiden. De smakar ok om kryddorna är bra.

Efter Khemer Rough kriget och Vietnams beläggning av landet har Angkor åter blivit intressant för turister och staden Siem Reap (6 km därifrån) blivit en turiststad. Första kvällen besökte vi en middags show som visade gamla dans traditioner. När de dansar graciöst med händer och fingrar pekande åt alla håll, så uttrycker de en historia. Handuttrycken och dansstegen har betydelse i form av ord och känslor.