Satellit
Vis på kort
  • Dag 16

Angkor Vat

5. februar, Cambodja ⋅ ⛅ 34 °C

Angkor var huvudstaden mellan år 802 och 1432 i det mäktiga Khmerriket. Khemer kom från Indien och Java. I början fram till ca 1150 var riket hinduiskt men svängde sedan om till buddhism. Enligt vår guide så är hinduismen mer tilltalande för eliten då de via kastsystemet kan hålla koll på folket. I Buddismen är alla lika men man skall älska sin kung.

Vi gick upp tidigt (kl 4:30) för att få se Angkor Vat i morgon ljuset då solen går upp bakom templet. Det var stämningsfullt och vackert. Angkor Vat betyder ”staden som ett tempel” och byggdes 1113-1150. Det är tillägnat Vishnu, skapelsens bevarare. Det är väl bevarat. Många reliefer i gallerierna. Många visar apsaraser, halvgudar med mystiska leenden.

Templet är byggd med fem torn och skall påminna om det heliga berget Meru där hinduiska gudarna bor. Runt tempel området finns det stora vattenfyllda dammar, som blöter ned sandjorden under templet. Utan denna metod skulle tempel tornen tippa.