Rovinj

September 29, 2017 in Croatia ⋅ ⛅ 13 °C

UITSLAPEN!!
    Vrije dag om zelf in te vullen. Iets langer uitslapen, wat langer ontbijten in een rustiger eetzaal en op eigen gelegenheid naar Rovinj.
    Met een plannetje dat we aan de receptie gevraagd hadden gingen we op weg. Eigenlijk was het heel simpel, helemaal langs de kust tot aan ‘stari grad’ de oude stad.
    Ik zag een droom van een wandklok met het silhouette van Rovinj in witte Croatiemarmer en grijze (ander soort) marmer en ging al eens polsen naar de prijs. Dirk was er tegen maar de klok in de keuken is aan vervanging toe dus dat overtuigen ging wel en de prijs lag nog binnen budget.
    We wandelden verder en door de oude straatjes met vele ambachtswinkeltjes maar nergens meer zo’n mooi klok!
    We stapten tot aan de grote kerk van St Euphemia een bij ons onbekende heilige. Ik las dat zij door keizer Diocletianus, ja dezelfde waar we het paleis van gezien hadden in Split, gemarteld werd en aan de leeuwen gevoerd werd in 304 AC wegens haar christelijke overtuiging!
    Het moet toch lukken hé hoe geschiedenis hier ineen past.
    Over Rovinj las ik het volgende: in de 18e eeuw was dit de grootste stad van Istrië met 10.000 inwoners. Het was een grote Venetiaanse haven en vissershaven. De zeer grote kerk werd gebouwd om de bewoners en de bedevaarders van St Euphemia te kunnen ontvangen rond 1250.
    Na rondgang in de kerk wandelden we terug naar beneden en kocht in mijn klok! Volgens de kunstenaar bestaan er zo maar 30 want het grijze marmer noemt 'Luciá-marmer' en deze mijn in Italië is uitgeput.
    Nog ieder een cappuccino en al mijn Kuna’s waren op, platzak keerden we terug naar het hotel maar dat maakt niet uit want voor de rest van ons verblijf hebben we geen Kuna’s meer nodig het is 'all in' in dit hotel.
    We eten op de kamer zoals gewoonlijk alle restjes op en gaan dan zwemmen en zonnen aan het zwembad, het is 24 graden, juist goed!
    Na een goed douchke gaan we eten en dan nog een wandeling helemaal rond het San Andres eiland waar ons hotel op gelegen is. Hoog tijd daarna om in te pakken want morgen zijn we weeral terug weg, deze keer naar huis!