Arrecife

December 9, 2010 in Spain ⋅ 🌙 21 °C

We vaarden achterwaarts de haven van Recife binnen al vroeg in de ochtend. Vlug een hapje eten en bijeenkomen in ‘Theatro dell’Opera’ om een gegidste uitstap te maken. Hier in Brazilië hebben we op meerdere uitstappen ingeschreven omdat we niets van het land kennen en het is waarschijnlijk de enige keer dat we hier komen!
    Op de kade stonden dansers en een bandje om ons te verwelkomen, gezellig!

De bussen stonden klaar en wij waren tour I, eerst reden we naar ‘Boa Viagem’ een van de stranden, gezellige drukte. Om daar te geraken reden we langs de haven, krotten en iets dat leek op de Zuid Afrikaanse nieuwe huisjes van 15 m2.
    Het zijn de oude favellas die stillaan verbouwd worden tot standaard woningen, zeer kleurrijk!
    Armoede en oude gebouwen maar ook veel groen, waarschijnlijk ochtendspits want er waren veel auto’s en voetgangers.

Een Hollands fort en een US Navi basis dus oude geschiedenis en nieuwe technologieën bijeen.

Aan de boulevards veel hoge appartementsgebouwen of condominions zoals de gids ze noemde.

De meeste staan langs de kant van het strand, ieder gebouw moet alleen staan en in de voortuin is een kunstwerk van een plaatselijke kunstenaar verplicht (?). Het bevorderd het wandelen en geeft een veilig gevoel, de wind kan zo ook tussen de gebouwen verkoeling brengen. Het is nu 30° in de winter in juli is he nog 26°.

De Brazilianen staan vroeg op en gaan naar het strand of sporten vòòr hun werk. Beneden in de condominions kunnen zij douchen en dan vertrekken zij naar hun werk. Zo mogelijk word er op het strand gegeten, geen sandwiches maar gegrilde vis of pasta. Er zijn dan ook heel veel etensstalletjes overal ook in de binnenstad.
    Na een kleine wandeling en een opsnuiven van de atmosfeer reden we naar Olinda de eerste stad die lang de hoofdstad van Brazilië was, het leek op Curaçao.Op de terugweg reden we langs mangroves die het land beschermen. Hier zitten veel krabben en die worden gevangen en aan stalletjes verkocht. Je moet hier wel oppassen voor de haaien zei de gids nog.
    Nog een fotostop aan de Praça d Republica en we reden naar de gevangenis.

T.t.z. de ‘Casa da Cultura’ een speciaal zicht, winkeltjes in de vroegere cellen!

Het was vrij laat eer we aan boord kwamen en we voerden bijna af toen er nog één tros werd vastgemaakt en een dame kwam aangelopen die waarschijnlijk het schip zou gemist hebben moesten wij op tijd zijn geweest!

Lunchen in ‘La caravella” op het nippertje van sluitingstijd maar we veel rustiger dan anders.

Dirk was nog een beetje ziekjes du een uitgebreide siësta en dan naar de Pool show.
    Dat viel wat tegen, heel veel lawaai en vooral kort.
    Gelukkig stalen de capoeëra dansers de show bij de party achteraf. Daar was het wel goede muziek.