Dag 9 25 februari

February 25, 2017 in Vietnam ⋅ 🌫 19 °C

Vanmorgen aangekomen in een regenachtig Hué. Eerst nog even de nachttrein: 2 stapelbedden, wij hadden van beide de onderste. Boven, Vietnamese en een Argentijn. Nelly heeft haar uurtjes slaap gepakt, Peter geen minuut. Kortom, nooit meer de nachttrein in Azië.
    Hué, hele dag een miezertje dus, qua verkeersdrukte zeer relaxed, een provinciestadje en niet zo toeristisch. Opgehaald op het station door onze gids en chauffeur voor midden-Vietnam. Misschien even wennen maar minder enthousiast dan onze eerste gids.
    Gelukkig konden we in de ochtend al inchecken in hotel, ontbijten en douchen voordat we begonnen aan het dagprogramma: citadel, markt, pagode en boottocht op de rivier. Oorspronkelijk stond eveneens een autotocht van bijna 2 uur de bergen in naar het graf van de koning op het programma: ongetwijfeld mooie rit, maar gezien het weer hebben we deze geschrapt.
    Citadel, bouwwerk waar meerdere koningen hebben gewoond voordat de Fransen hier de boel bezette, behoorlijk groot, deel goed onderhouden maar ook delen die platgebombardeerd zijn door de Amerikanen en niet meer gerestaureerd worden. Markt helemaal leuk, geen toeristenmarkt: nieuwjaarsdag is de enige dag dat er geen markt is, de overige dagen van het jaar wel.
    Pagode ligt aan een zeer brede rivier welke richting Laos stroomt en is bekend van een protestactie van een monnik die zichzelf in Ho Chi Minh in brand heeft gestoken: de auto waarin hij zijn laatste rit heeft gemaakt staat als eerbetoon op dit terrein. Boottocht van een 1/2 uur over de rivier in een drakenboot was de laatste activiteit voor vandaag samen met de gids. Rest van de middag besteed aan wandelen door de stad en late lunch. Vanavond op tijd naar bed en morgen gezond weer op.