Vietnam & Maleisië

February - March 2017
A 24-day adventure by Nelly en Peter Read more

Vertrek vrijdag 17 februari

February 15, 2017 in the Netherlands ⋅ 🌙 2 °C

Vanaf Schiphol via Parijs in 10:40 uur met Airbus 350 naar Hanoi: aankomst zaterdag 18 februari plaatselijke tijd 05:50 uur.

Dag 2 18 februari

February 18, 2017 in Vietnam ⋅ ⛅ 25 °C

Reis ging relaxed, 3 stoelen in het vliegtuig voor z'n tweeën, op vliegveld stond een chauffeur ons op te wachten om ons naar het hotel te brengen: wat wil een mens nog meer? Eerste indrukken opgedaan van Hanoï en ik moet zeggen: wat een mierenhoop dat verkeer. En verrassing van de dag: lopen we Bas & Fatemeh tegen het lijf! Even wat gedronken en geshopt en nu, we zijn bijna 36 uur wakker, een klein tukkie om vervolgens vanavond met z'n vieren wat te gaan knabbelen.Read more

Dag 3 19 februari

February 19, 2017 in Vietnam ⋅ 🌙 20 °C

Gevuld programma, drukke dag, je zou er in je vakantie moe van worden!
    Begonnen met een bezoek aan het museum van de grote leider Ho Chi Minh. In dit museum ligt hij begraven en het is dan ook een bedevaartsoord met lange wachtrijen: hebben we even overgeslagen. Bij de ingang stond ook een schoolklas te wachten, waarschijnlijk woonachtig in de bergen in het Noorden waar geen toeristen komen, dus moesten we met ze op een foto. Vervolgens naar tempel van de literatuur, waar de Vietnamezen studeren en het ook een museum. Daarna lunch (die fresh noodle spring rolls hmmm) en museum van de vrouw: staat in het teken van al haar levensfases. Ook nog naar een tempel aan het meer, vervolgens een (slaapverwekkende of was het de jetlag) waterpoppenshow, een tocht in een riksja door Hanoi en heerlijk gegeten waar de locals eten en drinken: helemaal prima!Read more

Dag 4 20 februari

February 20, 2017 in Vietnam ⋅ ⛅ 23 °C

Dag ter vrij besteding: dit betekent beetje uitslapen, naar de markt, lunch, slenteren door de straten van Hanoi en je blijven verbazen over het verkeer. Op de markt verkopen ze naast groente, fruit, kleding, ed ook vis. Op zich niet noemenswaardig maar wel als je er ook schildpadden voor consumptie kan kopen: bizar! Eind van de middag boer zoekt vrouw gekeken en straks gaan we onverwachts lekker knabbelen met Bas en Fatemeh: gezellig!Read more

Dag 5 21 februari

February 21, 2017 in Vietnam ⋅ ☁️ 23 °C

Goodbye Hanoi, het was ons een waar genoegen. Vandaag en morgen staat Halong Bay op ons programma: we zullen jullie niet vermoeien met mooie plaatjes zoals Bas die heeft gemaakt, kan ook niet want het weer is een stukkie minder. Onderweg naar Halong Bay, rit van ongeveer 4 uur, zijn we 2 keer gestopt. Eerst bij een 'borduurderie' waar ze schilderijen borduren zeg maar. Mooi maar voor bij een ander zeg maar. Daarna naar een parelkwekerij, interessant vooral hoe kunstmatig de oesters gevuld worden met mini parels om daarna verder te groeien in de oester. Daarna naar Halong Bay: 2000 rotseilanden, feeëriek in de mist. In een grot geweest op een van de eilanden en op een strandje gelegen. Vanavond nog diner met boordgenoten en dan overnachten tussen de rotsen. Uiteraard wel in een bed aan boord.Read more

Dag 6 22 februari

February 22, 2017 in Vietnam ⋅ ⛅ 24 °C

Normale tijd voor een doordeweekse dag, 06:15 uur, opgestaan voor wat ochtendactiviteiten zoals onder andere ontbijt, kajakken, kookles en een bloem snijden uit een tomaat. Ondertussen voer de boot terug richting vasteland, laatste blikken geworpen op de rotsen van Halong Bay en na afscheid te hebben genomen van onze tafelgenoten stonden gids / chauffeur al klaar voor de trip naar Ninh Binh. Onderweg stop bij Chinese pagode: best wel indrukwekkend. Weer meerdere keren met andere bezoekers op de foto: voor je het weet staat er weer iemand voor je neus en vraagt of ze op de foto met je mogen, wel raar toch? Vervolgens weer in de auto gestapt om de reis te vervolgen: onderweg een noodle soepje meegepikt en ook nog gestopt waar ze naast rijst ook tabak verbouwen. Wist jij trouwens dat Vietnam na buurland Thailand de grootste rijstproducent ter wereld was?Read more

Dag 7 23 februari

February 23, 2017 in Vietnam ⋅ 🌧 6 °C

Vandaag liep een beetje anders dan gepland, maar wel bijzonder. Na vertrek uit ons hotel zijn we vertrokken op weg naar de eerste activiteit van de dag: in een roeibootje door een ongerept natuurgebied waar me met een beetje mazzel een zeldzame zwarte aap met witte kont zouden kunnen spotten: komt nog slechts in twee landen op de wereld voor. En ja hoor soms zit het mee, nadat we door een grot gevaren waren en weer buiten kwamen 5x bingo!
    Na de vaartocht richting eindbestemming echter de chauffeur had bedacht om onderweg nog even een kameraad te bezoeken waarmee hij in de Vietnam oorlog tegen de Amerikanen heeft gevochten. Hier werden we zeer vriendelijk en gastvrij ontvangen, we moesten blijven lunchen en even werd bijna 3 uur. Maaltijd, inclusief gefrituurde kleine vogeltjes, werd aangerukt en de tafel gedekt: zeer bijzonder om mee te maken. Aansluitend richting Mai Chau onze eindbestemming voor de homestay. Over bijzonder gesproken: een huis op palen waar we op een matras op de grond onder een klamboe slapen in een grote kamer. Normaal slaap je hier met meerdere gasten maar we hebben het rijk voor ons alleen. Maaltijd wordt bereid door de eigenaresse en daarna lekker naar ons bedje: benieuwd of we de slaap kunnen vatten.

Dag 8 24 februari

February 24, 2017 in Vietnam ⋅ ⛅ 15 °C

Dagje rustig aan: na ontbijtje met een eitje op de fiets richting markt, ongeveer 1 uur op de pendalen via onder andere zandwegen, bergen van de 3e categorie en natuurlijk langs de rijstvelden. Markt had niet veel om het lijf maar je moet toch een doel hebben. Terug naar de homestay, nog een rondje dorp gedaan en daarna vertrokken naar Hanoi voor de nachttrein richting Hue. Onderweg wat stops gemaakt voor foto's en prima lunch, waarbij Peter er niet aan ontkwam om te 'shotten' met de locals.
    Zojuist afgezet bij het station, gids heeft ons begeleid naar het perron waar we afscheid hebben genomen en afgesproken dat we contact met hem opnemen als we een reis door Noord-Vietnam willen boeken. Wie weet tot volgend jaar.
    Inmiddels is de trein vertrokken voor een rit van ongeveer 14 uur. Als jullie dag 9 lezen hebben we het in ieder geval overleeft. We vrezen het ergste: schoot net een muis onder het bed vandaar. Ach, dan heb je dat maar gehad.

Dag 9 25 februari

February 25, 2017 in Vietnam ⋅ 🌫 19 °C

Vanmorgen aangekomen in een regenachtig Hué. Eerst nog even de nachttrein: 2 stapelbedden, wij hadden van beide de onderste. Boven, Vietnamese en een Argentijn. Nelly heeft haar uurtjes slaap gepakt, Peter geen minuut. Kortom, nooit meer de nachttrein in Azië.
    Hué, hele dag een miezertje dus, qua verkeersdrukte zeer relaxed, een provinciestadje en niet zo toeristisch. Opgehaald op het station door onze gids en chauffeur voor midden-Vietnam. Misschien even wennen maar minder enthousiast dan onze eerste gids.
    Gelukkig konden we in de ochtend al inchecken in hotel, ontbijten en douchen voordat we begonnen aan het dagprogramma: citadel, markt, pagode en boottocht op de rivier. Oorspronkelijk stond eveneens een autotocht van bijna 2 uur de bergen in naar het graf van de koning op het programma: ongetwijfeld mooie rit, maar gezien het weer hebben we deze geschrapt.
    Citadel, bouwwerk waar meerdere koningen hebben gewoond voordat de Fransen hier de boel bezette, behoorlijk groot, deel goed onderhouden maar ook delen die platgebombardeerd zijn door de Amerikanen en niet meer gerestaureerd worden. Markt helemaal leuk, geen toeristenmarkt: nieuwjaarsdag is de enige dag dat er geen markt is, de overige dagen van het jaar wel.
    Pagode ligt aan een zeer brede rivier welke richting Laos stroomt en is bekend van een protestactie van een monnik die zichzelf in Ho Chi Minh in brand heeft gestoken: de auto waarin hij zijn laatste rit heeft gemaakt staat als eerbetoon op dit terrein. Boottocht van een 1/2 uur over de rivier in een drakenboot was de laatste activiteit voor vandaag samen met de gids. Rest van de middag besteed aan wandelen door de stad en late lunch. Vanavond op tijd naar bed en morgen gezond weer op.

Dag 10 26 februari

February 26, 2017 in Vietnam ⋅ ⛅ 21 °C

Gemiste nachtrust van gisteren ruimschoots ingehaald, uitgebreid ontbeten dus we kunnen de dag weer aan: vandaag van Hué naar Hoi An. Een trip van 3 uur plus enkele uitstapjes. Te beginnen met een stop bij een vissersdorp waar ze onder andere oesters verkopen en de bijvangst krabben zijn. Vervolgens een stop in Danang om de Drakenbrug te bekijken en een Hindoeïstisch museum. In Danang worden op dit moment aardig wat hotels en resorts uit de grond gestampt ivm aantrekkend toerisme. Deze streek staat met name bekend om het marmer, kort nog in een marmer winkel geweest, bommetje vol met beelden, vazen en dergelijke: neem je niet zo maar mee in je koffer echter voor $ 100 wordt het verscheept naar Rotterdam. Daarna door naar Hoi An, meteen gestart met een stadstoer van een uur in het oude centrum en als laatste activiteit bezoek aan lampion fabriek inclusief het maken van onze eigen lampion: het kan ons niet snel genoeg 11/11 zijn, wij zijn er klaar voor.
    Afscheid genomen van gids en chauffeur en ingecheckt in ons hotel. Koffers even neerzetten, wat opfrissen, was afgeven bij de laundry en de straat op: deze dag afgesloten met een knabbeltje en pedicure, allebei weer voorzien van poezelige voetjes zonder ingegroeide kalknagels. Komende 2 dagen hebben geen geplande verplichtingen, mocht iemand nog tips hebben, we houden ons van harte aanbevolen!