Dag 6 18 november

November 18, 2017 in Sri Lanka ⋅ 🌧 22 °C

04:15 uur Harde knallen volgen elkaar op. Vuurwerk? Apen die op het dak met kokosnoten gooien? Terroristische aanslag? Als je half slaapt heb je niet snel scherp wat er loos is. Buiten hoor je mensen, dus snel naar buiten en al snel krijgen we door wat er aan de hand is: brand! Achter ons appartement op 30 meter afstand in het gebouwtje waar massages gegeven worden en je in de sauna kunt. Vlammen slaan door het dak, geblust wordt met emmertjes water, knallen houden op en de elektra valt uit op het complex. Paniek? Nee maar wel alle spullen gepakt voor evacuatie. De knallen werden veroorzaakt door gesmolten stroomkabels die steeds kortsluiting maakte. Oorzaak brand: lekkende gasfles en smeulend vuur van de houtgestookte sauna. Nadat brand onder controle was begon nablussen en hebben we nog een poging gedaan om de slaap te vatten.
    08:00 uur vertrek met de bus voor de fietstocht. In totaal 15.7 km gefietst door de natuur en het was geweldig. Uiteraard warm maar te doen, ondanks de fietsen welke bij ons niet door de APK keuring zouden komen. Na het bereiken van het eindpunt, ijsje gegeten, pannenkoekjes gegeten en uiteraard water gedronken.
    Verder door naar tempel, museum, koninklijk paleis uit 1100 en complex met 4 boeddha’s bezocht. Als dat niet cultureel is.
    Daarna doorgereden naar restaurant voor de lunch, allemaal Sri Lankaanse gerechten, en toen terug naar het hotel: aankomst 16:45, dus al met al een lange dag met als hoogtepunt de fietstocht.