Dag 11 23 november

November 24, 2017 in Sri Lanka ⋅ ⛅ 16 °C

De laatste dag van onze rondreis en de dag dat de groep uiteenvalt. In ieder geval gaat iedereen genieten van een verblijf aan het strand verdeeld over verschillende locaties afhankelijk wat je geboekt hebt. Maar eerst nog enkele excursies: de eerste is aan een weeshuis voor olifanten. Weesolifanten uit de jungle krijgen hier 4x per dag melk tot ze klaar zijn om zelfstandig terug te keren naar de jungle. Op vaste voedertijden, wij waren er om 9 uur 's ochtends, komen ze uit de jungle naar de voederplaats. Om vervolgens weer te verdwijnen in de bossen en om een paar uur later weer terug te keren.
    De volgende stop is, na behoorlijk wat kilometers te hebben afgelegd, de lunch: we zijn dan al aangekomen aan de kust. Na de lunch rijden we door naar Galle: een stad met bezienswaardigheden uit de Nederlandse koloniale tijd. Sri Lanka was eerst een Portugese kolonie, Nederland / VOC heeft eiland toen verovert. Omdat Nederland in dezelfde periode bezet werd door Napoleon en bevrijd werd met hulp van Engeland, heeft Nederland Sri Lanka als dank geschonken aan de Engelsen. Door de stad gelopen en een kerk en een fort bezocht.
    Tot slot zijn we gegaan naar Holland House of Hope: een weeshuis opgericht door Nederlanders in 2005, kort na de verwoestende tsunami. Nu verblijven er 85 wees kinderen in het tehuis, overigens kinderen niet meer uit de periode van de tsunami. De afgelopen dagen hebben we in de bus geld ingezameld en wat gekocht voor de kinderen en dit uitgedeeld. In het begin verliep het redelijk totdat ballen werden verdeeld: dan geldt ook hier het recht van de sterkste. Hebben we niet goed over nagedacht en voelt als anti climax.
    Ondertussen is de schemering ingevallen en rijden we door naar ons strandhotels, gelegen aan de Indische Oceaan. We nemen afscheid van de groep en zien elkaar weer maandag op het vliegveld voor de terugvlucht naar Amsterdam.