Vrijdag 29 november 2019

November 29, 2019 in the Netherlands ⋅ ☀️ 6 °C

Het vliegtuig vertrok precies op tijd, stoelen met extra beenruimte geboekt, een beetje geslapen en ja bijna 13 uur is lang maar voor je het weet sta je weer aan de andere kant van de wereld waar je iedereen kunt verstaan. Koffers kwamen vlot, met de trein naar station Zuid, overstappen op de Noord-Zuid lijn, in Noord stond Edith met de auto voor ons klaar en binnen 19 uur nadat we het hotel in Taipei hadden verlaten openen we de voordeur van ons huis.

Hoe vatten we deze fijne vakantie het kort samen:
    * 5 dagen met z’n vijven in Seoel was het hoogtepunt: wat een rijkdom om dat samen te mogen beleven, te kunnen zien waar Bas studeert en leeft en qua duur lang genoeg
    * de natuur aan de oostkant van Taiwan is overweldigend: mochten we nog eens teruggaan naar dit eiland dan zou dit de reden zijn om alles te zien in het natuurpark Taroko
    * na jaren weer snorkelen en genieten van de wereld onder water: misschien blijft dit zo fascinerend juist omdat het je het niet ieder jaar doet
    * de rondreis verliep, op de 4 dagen strandvakantie na, zoals gepland. Verplaatsen met een huurauto ging prima en de vooraf geboekte accomodaties waren allemaal goed
    * Taiwan een eiland waar de inwoners vriendelijk en gastvrij zijn en China voelbaar is, opvallend nauwelijks Engels wordt gesproken, de gehele dag door noedelsoepjes worden gegeten, op iedere hoek van de straat een ‘7 eleven’ supermarkt zit, scooters net zoals in andere Aziatische landen een belangrijk vervoermiddel zijn, de westkust onder andere qua landschap en infrastructuur het tegenovergestelde is van de oostkust, zowel voetgangers als het gemotoriseerde verkeer zich aan de verkeersregels houden zelfs als je onnodig voor rood staat te wachten, de verkeerslichten niet verticaal maar horizontaal zijn en alles van een dier, van kop tot staart, wordt gegeten
    * de berichten en foto’s die we van Esther en Bernd vanuit Vietnam kregen: mooi om te zien dat ook zij genoten van een fijne vakantie

Weer een Aziatische reiservaring rijker en wat een weelde om dit te kunnen doen.