Liberia - Monteverde

October 27, 2022 in Costa Rica ⋅ ⛅ 22 °C

En door …… reisdag op weg naar Monteverde: de groene berg. Na het ontbijt stappen we de bus in voor een rit in 3 etappes, waarvan een deel weer via de Pan American Highway en in de bergen over ongeasfalteerde slinger weggetjes. Onderweg stoppen we voor koffie, waar mooie papegaaien op ons wachten, lunch en punten met een mooi uitzicht.
    Aangekomen bij ons hotel hebben we een paar uur voor ons zelf, daarna diner en maken we ons op voor excursie van deze dag: een avondwandeling, oftewel Jungle by Night.
    Bij het vertrekpunt wordt onze reisgezelschap opgedeeld in tweeën en gaan we onder begeleiding van een lokale gids het bos in. Iedereen heeft een zaklantaarn, met name om te kijken waar je moet lopen maar ook om dieren te spotten. Wat komen we tijdens de 2 uur durende wandeling onder andere tegen: schorpioen, sprinkhanen, kevers, vlinders, vogels en slangen. En als we weer bijna bij het vertrekpunt zijn aangekomen worden we getrakteerd op een bijzonder tafereel: een luiaard met een baby op haar buik steekt via een telefoonkabel over van de ene naar een andere boom. De luiaard, die zich normaal gesproken nauwelijks verroert, komt in beweging omdat wij de rust verstoren.
    Ook hier hebben we dus weer mazzel, net zoals op het strand met de baby schildpadjes.
    Teruggekomen bij het hotel, nemen we bij de open haard nog een drankje en duikt iedereen zijn mandje in, morgen weer vroeg ontbijten en voor het volgende avontuur.
    Open haard? Ja, we zitten hier in de bergen en het is ‘s avonds met 16 graden minimaal 7 graden koeler dan we tot nu toe in Costa Rica gewend zijn.