Costa Rica - Pura Vida

October - November 2022
A 17-day adventure by Nelly en Peter Read more

Amsterdam - San Jose

October 19, 2022 in Costa Rica ⋅ ☀️ 29 °C

Taxi Broek staat om 05:00 uur klaar om ons ruimschoots op tijd, we vliegen om 09:30 uur naar Parijs, op Schiphol af te leveren. Tegen alle verwachtingen in is om 06:15 uur de bagage ingecheckt en zijn we door de security controle.
    Vlucht naar Charles de Gaulle AirPort verloopt ook soepel, evenals de transfer per voet naar de terminal waar we inchecken voor de circa 11 uur durende vlucht naar San Jose om 13:40 uur.
    We ontmoeten nog voor de vlucht de eerste deelnemers aan de groepsreis, eten wat en wachten op relaxed op vertrek. We boarden op tijd, hebben prima plekken met voldoende beenruimte. Om de tijd te overbruggen lezen we wat, kijken filmpjes en proberen wat te slapen.
    Aangekomen in San Jose zit het René erg tegen: zijn koffer staat nog in Amsterdam: dit hadden hadden we al gezien via de Apple AirTag maar geloofden dit niet. Helaas klopte het wel. Melding gedaan bij de bagage claim en buiten worden we opgewacht door Tanja, onze Nederlands sprekende reisleidster voor de komende 2 weken. De bus brengt ons veilig door het drukke verkeer naar ons hotel.
    Ingecheckt, nog wat boodschappen gedaan, René onder andere wat extra kleding om de eerste dagen door te komen: als het goed komt zijn koffer vrijdag, met een vertraging van 2 dagen, aan in Costa Rica. Als afsluiting van deze lange eerste dag een kleine maaltijd aan de bar in het hotel, samen met Tanja, haar man en zoon, gegeten.
    En dan eindelijk slapen en naar bed: gebeurt niet iedere dag dat je ongeveer 26 uur wakker bent, toch?

San Jose - Tortuguero

October 20, 2022 in Costa Rica ⋅ ⛅ 28 °C

Actieve rondreis betekent ook vroeg opstaan, dan heb je iets aan je dag: 06:30 uur vertrekt het busje richting de boot naar het natuurpark Tortuguero. San Jose ligt op 700 meter hoogte en Tortuguero op zeeniveau. Onderweg wordt gestopt voor het spotten van een luiaard. Een collega van de chauffeur had doorgegeven waar een luiaard in een boom zat. Naast dat deze beesten veel slapen en traag bewegen blijven ze meestal een week lang in dezelfde boom hangen. Ook komen we langs meerdere bananenplantages, waar de trossen in blauwe zakken aan bomen hangen. Na 1.5 uur rijden door het nevelwoud stoppen we voor ontbijt en na nog eens een uur rijden komen we aan op de locatie waar de boot ligt die de groep, die bestaat uit 14 reizigers, naar Tortuguero Turtle Beach lodge brengt. Wat volgt is een schitterende tocht over riviertjes door de jungle en we spotten naast de vele exotische bomen en planten o.a. meerdere kaaimannen, witte reigers, jezus christus hagedis, die zo heet omdat hij over water kan lopen.
    De accommodatie ziet er top uit, mooie ruime kamers zonder ramen maar met horren. ‘s Middags na de lunch zijn we vrij en hebben we lekker in en aan het zwembad gelegen. ‘s Avond na het eten vertrekt iedereen naar zijn kamer: morgenochtend weer vroeg op.
    Oh ja, klein dingetje: vandaag bericht ontvangen van KLM dat onze terugvlucht is geannuleerd 😂 wordt vervolgd.

Tortuguero

October 21, 2022 in Costa Rica ⋅ ⛅ 28 °C

Eerste activiteit begint vandaag om 06:00 uur en om 23:00 uur komen we terug bij onze lodge met een bijzondere ervaring rijker: wat een dag!
    Het ochtendprogramma start met een 2 uur durende vaartocht door dit natuurgebied. Onze open boot is nog niet van de kant of de natuurfilm, met in de hoofdrol 2 toekans en 2 rondcirkelende gieren, is begonnen.
    Met een lage snelheid varen we het natuurgebied in en het is ongelooflijk hoe snel onze reisleidster Tanja dieren spot, wetende dat vogels en reptielen een camoufleerde plek opzoeken. Mooi is de ijsvogel, die blauw van kleur is en natuurlijk de krijsende ara.
    Rond 08:00 uur zijn we terug en gaan we ontbijten: het eten is overigens tot nu toe zo niet bijzonder.
    Na het ontbijt maken we onder begeleiding van de locale ‘boswachter’ een wandeling door het ‘woud’
    op het resort. Temperatuur tegen de 30 graden en luchtvochtigheid meer dan 95%. Met rubberen laarzen, lange broek en shirt met lange mouwen is het behoorlijk zweten. Mooie planten en bloemen gezien, de kleine gifkikker, vleermuisjes en geleerd dat Tarzan nooit aan lianen kon slingeren: lianen groeien namelijk van beneden naar boven🙃 dus zitten vast aan de onderkant.
    Douchen, lunchen en met de boot door naar Tortuguero dorp: de Volendamse dijk maar dan aan andere kant van de wereld. Dus toeristische winkeltjes en barretjes.
    Terug bij de lodge omkleden voor de avondexcursie, diner en vertrekken in het donker, zonder camera en telefoon met de boot richting strand voor de zeeschildpadden. Een tocht van circa 1 uur.
    Onderweg worden 2 gidsen opgehaald en aangekomen bij de kust moeten we ruim een uur wachten tot er besloten wordt om een stukje terug te varen omdat daar een schildpad is gezien. Daar aangekomen, het ondertussen beginnen te regenen, lopen we in onze poncho’s het strand op. Daar begeleiden de gidsen ons met een rood licht schijnende zaklamp naar de schildpad. Deze heeft een kuil gegraven met een gat waar ze de eieren in werpt. Net op het moment dat wij mogen kijken ‘poept’ ze meerdere eieren uit die we in het gat zien vallen.
    Daarna gebeurt er iets bijzonders: op het moment dat we weg willen gaan bij de ‘barende’ schildpad komen er tientallen net uit het ei gekropen baby schildpadjes in een lange file richt zee aangekropen: echt bijzonder! Iedereen moet stil blijven staan om niet op de schildpadjes te gaan staan en de gidsen begeleiden deze schildpadjes met hun rode licht richting zee. Een ervaring rijker, die niemand had willen missen m, vertrekken we weer richting lodge.

Tortuguero - Puerto Viejo de Sarapiquí

October 22, 2022 in Costa Rica ⋅ ⛅ 28 °C

Reisdag: met de boot (uiteraard, andere mogelijkheden zijn hier niet) verlaten we Tortuguero. Zou zo maar kunnen dat dit een van de hoogtepunten van de reis is, zo mooi hier. We weten niet wat ons nog meer te wachten staat, deze kunnen we alvast afvinken.
    Aangekomen op de locatie waar we ook zijn vertrokken richting Tortuguero stappen we over vanuit de boot in een bus. De chauffeur heeft ‘s morgens in San Jose Rene zijn koffer opgehaald, welke via Panama ons achterna gereisd is. Slecht dat die op Schiphol niet goed is gegaan, maar dit is dan wel weer goed geregeld.
    Onderweg stoppen we voor een lunch waarvandaan we doorgaan richting Trimbina Rainforest Lodge, waar we één nacht zullen slapen. Maar voor we vertrekken heeft Tanja een verassing voor ons: een fruit proeverij. Heerlijk, smaakt toch allemaal net even anders dan bij ons. Het busje wordt onderweg nog wel een keer aan de kant gezet voor een luiaard, een ander soort dan we op de heenweg hebben gespot.
    We checken in, doen een rondje park en zien meerdere gifkikkertjes, hagedissen en ook hangt een luiaard in de boom. We wandelen ook over een wiebelende hangbrug, op aardige hoogte boven een snelstromende rivier. En ook hier hangt een luiaard hoog in een boom. ‘s Avonds eten we in het restaurant op het resort en gaan op tijd naar bed, morgen weer vroeg op.

Puerto Viejo de Sarapiqui - La Fortuna

October 23, 2022 in Costa Rica ⋅ 🌧 27 °C

Costa Rica is ‘verticaal’ verdeeld in het Caribisch (oost kust) deel en het Pacific (west kust) deel door meerdere bergketens. Vandaag steken we over van oost naar west. Dus deels een reisdag en een excursie per boot door natuurgebied Cano Negro. Anders dan het regenwoud van Tortuguero maar ook de regio waar we ons nu bevinden is regenwoud. Overigens kent regenwoud veel regenval en nevelwoud dat het zich veel in de wolken bevindt echter het regent er ook. Wat regen betreft mogen we overigens niet klagen, af en toe een korte stortbui en de enige keer tot nu toe dat we een poncho aan moesten was op het strand bij de schildpadden.
    Vandaag hebben we 3 verschillende apen gezien: slingeraap, brulaap en de kapucijner aap. De laatste laten zich goed zien en zijn dan ook goed te fotograferen. Met een camera uiteraard beter dan met een iPhone, we vertrouwen er dan ook op dat René mooie plaatjes schiet met zijn camera. Ook zien we allerlei mooie gekleurde vogels en vlinders en meerdere reptielen in de bomen. Onderweg wordt de boot vastgelegd aan een boom en wordt een prima lunch uitgeserveerd, die we eerder bij een restaurant, in thermoboxen hebben opgehaald. Na de boottocht vervolgen we de bustocht naar de eindbestemming voor vandaag La Fortuna, aan de voet van de vulkaan El Arenal. Om de vulkaan lagen 3 stadjes: bij de laatste uitbarsting in 1968 zijn er 2 verwoest en La Fortuna niet. Circa 85 mensen van de 2 dorpen hebben het niet overleefd. Echter de plaatsnaam van La Fortuna was eerst anders: omdat het stadje niet verwoest werd veranderde men deze in La Fortuna, wat het geluk betekent.
    ‘s Avonds geen gezamenlijke maaltijd, maar gek genoeg komen we elkaar bijna allemaal, 12 van de 14 medereizigers, tegen in hetzelfde restaurant, terwijl er tientallen andere eetgelegenheden zijn.

La Fortuna

October 24, 2022 in Costa Rica ⋅ 🌧 27 °C

Wandeltocht op de vulkaan en excursie naar een cacaoplantage staat er vandaag op het programma. Na het ontbijt gaan we naar het vertrekpunt van de wandeltocht, die 2 uur zal duren. La Fortuna ligt op 700 meter boven zeeniveau en we lopen zo’n 200 meter de vulkaan op. De top van de vulkaan bevindt zich in de wolken maar als we mazzel hebben kunnen we vandaag de hele vulkaan zien. Het pad begint vrij breed, wordt steeds smaller en je moet ook goed opletten hoe je de volgende stap op de stenen zet. Beneden kun je een grote tak pakken die je kan gebruiken als wandelstok: best handig op bepaalde momenten als steunpunt. Aan de warmte en luchtvochtigheid raken we gewend echter het is weer aardig zweten geblazen. Na ruim een uur wandelen bereiken we ons hoogste punt van de tocht, nemen een pauze en wat foto’s en genieten van het uitzicht. Naar beneden kost minder inspanning maar is eigenlijk lastiger: zeker waar klein grind ligt kun je eenvoudig wegglijden. Bij het eindpunt kopen we een lekker koude frisdrank en is WiFi beschikbaar, hier proberen we contact op te nemen met het thuisfront, wat niet heel soepeltjes verloopt. De top van de vulkaan is bijna zichtbaar, later in de middag zien we de vulkaan helemaal.
    Als lunch halen we bij het plaatselijke bakkertje verschillende lekkere broodjes en later in de middag gaan Edith en Peter mee met de optionele excursie naar een ecologische cacao plantage. Interessant hoe de muskieten, vliegjes en andere insecten samen werken in het chocolade productieproces. De plaatselijke gids vertelt in een rap tempo over het fermentatie proces, laat ons ook proeven van de slijmerige cacaoboon uit de vrucht en legt nadrukkelijk het verschil uit tussen dit productieproces op ecologische wijze ten opzichte van het commerciële productieproces. Op deze plantage groeit onder andere ook koffie, groene peperkorrels, rozemarijn en koriander. Ook mogen we onze eigen chocoladereep maken: met gemalen cacaobonen, vanille, bruine suiker, koffie en nog wat andere ingrediënten komen we een eind maar het eindresultaat smaakt uiteindelijk nergens naar😀 Aan het eind van de tour zien we vulkaan in zijn geheel en worden er nog wat foto’s genomen.
    Het diner is weer gezamenlijk in een lokale ‘vreetschuur’ maar het eten is prima en de porties op de Amerikaanse toeriste afgestemd: groot dus.

La Fortuna - Liberia

October 25, 2022 in Costa Rica ⋅ 🌧 24 °C

Vandaag vertrekken we op tijd vanuit La Fortuna met het busje richting Liberia, waar we 2 nachten zullen blijven en ook de woonplaats van onze reisleidster Tania. Het eerste deel van de reis gaat over wegen met heel veel bochten en het tweede deel over niet zo maar een snelweg, de langste snelweg ter wereld (25.000 km lang): de Pan-American Highway.
    Onderweg hebben we 3 stops: de eerste op een locatie met een schitterend uitzicht over het Arenal meer en de tweede stop bij een waterval, waar we ook de tijd hebben voor een verfrissende plons.
    De laatste stop is in Liberia, waar we een broodje eten bij de Subway, pinnen en boodschappen doen. Bij het pinnen kun je overigens kiezen uit 2 valuta’s: wil je Costa Ricaanse Colonnes uit de pinautomaat of Amerikaanse Dollars.
    Hierna rijden we nog 10 minuten door naar onze volgend logeeradres voor 2 nachten: ligt weer op een schitterend resort met zwembad en Spa met warm water- en modderbaden. Denk dat we het hier wel 2 dagen uithouden, tussen de brulapen, ara’s en andere dieren en planten.

Liberia

October 26, 2022 in Costa Rica ⋅ ⛅ 25 °C

Eigenlijk zijn we nu op de helft van onze vakantie echter de terugvlucht op woensdag is geannuleerd, we weten inmiddels dat we een dag later terugvliegen en de extra dag in San José verblijven. Dus inplaats dat we donderdag landen in Amsterdam wordt het vrijdag. Liever extra dag aan het strand gehad maar goed, het is nu even niet anders. En misschien heeft een dag in de hoofdstad ook wel wat.
    Vandaag ochtendwandeling van circa 2 uur in nationaal park Rincón de la Vieja, dat aan de voet van een vulkaan ligt. Wat zien we allemaal onderweg: onder andere kokend modder, wurgbomen, mooie water stroompjes, een confrontatie tussen de bladsnijder mieren en het leger van de zwarte mieren, en een krater met geel water. Heel anders weer dan het regenwoud: als ik het goed begrepen heb wordt dit ook wel het droge woud genoemd.
    ‘s Middags lunchen, Ajax - Liverpool kijken, lekker relaxen aan het zwembad, dobberen in warmwater baden en van een rots springen in de rivier. Het lijkt wel vakantie🙃

Liberia - Monteverde

October 27, 2022 in Costa Rica ⋅ ⛅ 22 °C

En door …… reisdag op weg naar Monteverde: de groene berg. Na het ontbijt stappen we de bus in voor een rit in 3 etappes, waarvan een deel weer via de Pan American Highway en in de bergen over ongeasfalteerde slinger weggetjes. Onderweg stoppen we voor koffie, waar mooie papegaaien op ons wachten, lunch en punten met een mooi uitzicht.
    Aangekomen bij ons hotel hebben we een paar uur voor ons zelf, daarna diner en maken we ons op voor excursie van deze dag: een avondwandeling, oftewel Jungle by Night.
    Bij het vertrekpunt wordt onze reisgezelschap opgedeeld in tweeën en gaan we onder begeleiding van een lokale gids het bos in. Iedereen heeft een zaklantaarn, met name om te kijken waar je moet lopen maar ook om dieren te spotten. Wat komen we tijdens de 2 uur durende wandeling onder andere tegen: schorpioen, sprinkhanen, kevers, vlinders, vogels en slangen. En als we weer bijna bij het vertrekpunt zijn aangekomen worden we getrakteerd op een bijzonder tafereel: een luiaard met een baby op haar buik steekt via een telefoonkabel over van de ene naar een andere boom. De luiaard, die zich normaal gesproken nauwelijks verroert, komt in beweging omdat wij de rust verstoren.
    Ook hier hebben we dus weer mazzel, net zoals op het strand met de baby schildpadjes.
    Teruggekomen bij het hotel, nemen we bij de open haard nog een drankje en duikt iedereen zijn mandje in, morgen weer vroeg ontbijten en voor het volgende avontuur.
    Open haard? Ja, we zitten hier in de bergen en het is ‘s avonds met 16 graden minimaal 7 graden koeler dan we tot nu toe in Costa Rica gewend zijn.

Monteverde

October 28, 2022 in Costa Rica ⋅ ⛅ 21 °C

Vandaag staan 2 excursies op het programma: Canopy ZIP-line hoog over de boomtoppen ‘toetsen’ en een mooie wandeling door het natuurpark over hangbruggen. Jan, Edith en René doen beide.
    We gaan met de bus naar het vertrekpunt van het park waar we tijdelijk afscheid nemen van de stoere ZIP-liners: zij doen de wandeling na de lunch.
    De wandeling duurt 2 uur en gaat over 8 hangbruggen, op hoogte van de boomtoppen: fantastisch uitzicht op al het groen. Hier worden nauwelijks dieren gespot dus eigenlijk alleen flora. Wat ook mooi is op te zien zijn de bomen waar andere aan groeien: planten die groeien op een boom zonder dat ze de boom gebruiken als voedselbron. De boom en de plant leven in symbiose, weer wat geleerd!
    Na de wandeling tijd voor de lunch en daarna terug naar ons hotel.
    ‘s Middags krijgen we van Tania nog een berichtje via de groepsapp dat ze een vogelspin heeft gevonden, op het spoor gekomen door het vinden van zijn vervelde huid. De spin zal een paar meter verder op in het holletje van een aarde muur. Heel bijzonder hoe Tania dit weer gevonden heeft.
    Nog even terugkomen op het eten: de afgelopen dagen, na Tortuguero, hebben we lekker gegeten: o.a. taco’s gevuld met tempura garnalen, heerlijk stuk picanja, fejita met shoarma en kipfilet met satésaus.