Satellite
Show on map
  • Day 3

    Vršič-pas

    August 13, 2022 in Slovenia ⋅ ⛅ 12 °C

    Goedemiddag, ik heb even pauze op de Vršič-pas op mijn weg naar Bled. Tijd voor wat koffie en wat eten. Ik ben erg blij dat ik niet eerder gestopt ben voor koffie, hoewel ik het wel 2x geprobeerd hebt. Maar het ene restaurant was dicht en de ander duurde te lang. Het zal wel een teken zijn geweest, want nu zit ik hier met waanzinnig uitzicht een bakkie te doen. De Vršič-pas is de hoogste bergpas van Slovenië. Niet te verwarren met de weg van gisteren, die was nog hoger. Maar dat is dan officieel geen bergpas volgens mij, omdat het alleen naar boven en naar beneden gaat en niet van de ene plaats naar de andere. Deze bergpas telt 50 haarspeldbochten. Het is hard werken voor mn fiat 500'tje. Vaak moet ik even aan de kant voor auto's achter mij die wat meer kracht in de motor hebben. Het is goed opletten want de weggentjes zijn smal. Ik heb al één motor zien liggen die was gevallen, gellukig niks ernstigs.

    Vanochtend heb ik gekayakt, dat was erg mooi om de Soca rivier te verkennen. Maar aanzienlijk lastiger dan ik dacht. Het leek soms alsof de kano precies het tegenovergestelde deed van wat ik wilde. Zo zei de gids dat als je naar links wil je een beetje naar links moet leunen met je kayak. Nou ik leunde toch echt naar links maar mijn kayak ging volledig de andere kant op. Ik ben één keer omgeslagen met de kayak... lekker verfrissend. Maar dat hadden we van te voren geoefend dus ik was zo weer bovenwater. Aan het einde van de tour kreeg ik van mijn gids een steentje uit het stuk van de rivier waar ik omsloeg, als herrinering en het zou geluk moeten brengen. Als het goed is krijg ik nog foto's toegestuurd van mijn gids, wanneer ik die krijg zal ik ze nog uploaden. Nu weer door naar Bled, met nog één tussenstop in Kransjka Gora.
    Read more