Grizzly Bjørnetur

July 28, 2018 in Canada ⋅ ☀️ 14 °C

I dag tog vi afsted kl. 6 om morgenen da vi skulle på bjørnetur med firmaet Tide Rip. Turen er en 2 timers bådtur ind til et sted kaldet Glendale Cove, hvor der er stor sandsynlighed for at se bjørne. Starten af turen var meget tåget, så her var der ikke meget at se. Men efter en times tid, fik vi en melding om at der var bjørne ikke langt fra os. Det var en bjørnemor med sine to unger, som var et par år gamle. Da der var lavvande gik de nede i vandkanten og vendte sten for at spise muslinger. De gør dette indtil der begynder at være flere laks, som er den primære fødekilde her. Vi fik gode muligheder for at tage billeder, så det var en perfekt start på turen. Efterfølgende så vi en flok sæler der slappede af, samt flere forskellige slags marsvin. Da vi var fremme ved Glendale Cove, sejlede vi forbi endnu to bjørne, vi skulle dog skifte til en fladbundet båd, som gjorde det muligt at sejle ind på lavere vand. Her så vi en hunbjørn der var i gang med at spise græs og slappe af. Her ved kysterne er bjørnene pescetarer, da de kun lever af fisk, skaldyr og planter. Vi holdte er længere stop for at nyde synet af hende, og hun virkede meget upåvirket af vores tilstedevætelse i båden, når blot vi var helt stille. Efterfølgende på turen så vi endnu en hunbjørn, som også foruargerede på forskellige græsser. Midt på dagen var der en frokostbuffet, hvorefter vi skulle sejle de 2 timer hjem. På hjemturen havde vi en overraskende oplevelse, da vi så en hjort af arten mule deer, i vandet, den svømmede ihærdigt og endte i fuld firspring på en ø. Herefter så vi for første gang pukkelhvaler, der svømmede rundt ikke langt fra båden, store smukke dyr, ialt 6 individer. Fem minutter senere stødte vi på en flok spækhuggere, de var dog længere væk iforhold til dem, vi så den første dag. Alt i alt en meget begivenhedsrig tur, der endte med at vare 10 timer i alt. Vi valgte derfor at slappe af på hotellet indtil kajakinformationsmødet om aftenen.

Da vi skal på kajaktur den næste uge, og dette er uden adgang til Internettet, vil der ikke komme opdateringer før næste søndag. Vi skal dog nok skrive noget ned til de forskellige dage. Vi glæder os til nogle dage i vildmarken og ser frem til anti sci-fi. Det er sikkert meget sundt at prøve :)