Tofino

August 7, 2018 in Canada ⋅ ☀️ 18 °C

I dag gik turen til Tofino, som er en ferieby nordvest for Ucluelet. I Tofino fik vi kaffe og kakao på en cafe med udsigt over vandet. Efter dette gik vi rundt i byen og så de mange souvenirbutikker. Vi fik frokost på en vegetarisk restaurant, hvor vi begge fik burgere og delte en brownie til dessert. Om aftenen var vi inde at høre et foredrag med en miljøorganisation kaldet Clayoquot Action. Organisationen var startet i 80erne i protest imod planer om træfældning af urskov på et bjerg i området. De fik dengang forhindret træfældningen igennem fredelig protester og har siden lavet forskellige kampagner for at beskytte naturen i området. Af nuværende kampagner havde de primært to. Den første er imod en olieledning der skal lede olie fra tjæresand ud fra Alberta til Vancouver. Dette er problematisk fordi det område man udvinder olien fra bliver ødelagt, fordi olien bidrager til klimaforandringerne og fordi det vil betyde flere skibe til transport af olie, med risiko for oliespildsulykker. Den anden kampagne omhandler laksefarme i åbent hav (dette er også et problem i Norge), som består af net hvor laksene opdrættes. Problemet med laksefarmene er at de forurener havområderne omkring dem, da der er en stor koncentration af afføring og kemikalier. Kemikalierne bruger man for at løse et andet problem med farmene, at laksene får lakselus og andre sygdomme, som smitter de vilde laks. Foredragsholderne viste bl.a. billeder af smittede lakseunger og et kort over, hvordan de stort set ikke kan komme ud fra gydestederne uden at svømme forbi en laksefarm. Organisationen gør meget ud af at dokumentere problemerne med laksefarmene, bl.a. har de dykkere der tager billeder og de tager prøver af vilde laks med hjem. Et yderst interessant foredrag, som står i kontrast til det, at dase rundt i en ferieby og se på souveniers.Read more