Satellite
Show on map
  • Day 23

    Dag 23 Cederbergen

    October 24, 2023 in South Africa ⋅ ☀️ 19 °C

    Ik heb de frisse nacht goed geslapen. De camping is nat van de dauw maar s ochtends wordt het al sneller warm als de zon opkomt. We gaan met vrijwel de hele groep naar een gebied vlak bij de camping waar we kunnen wandelen en waar wandschilderingen te zien zijn van de Bushmen, de oorspronkelijke bewoners. We worden met de bus afgezet en gaan dan dit beschermde gebied in. We zien een groot stuk waar muurschilderingen zijn gemaakt van de mensen en dieren. Daarna lopen we diir het gebied, dat vlak is met veel plantjes en grote insecten. Er is een bergachtig gebied waar we over en door de rotsformaties kunnen klimmen. We zijn hier de hele ochtend en worden voor de lunch weer opgehaald. We eten lunch op de camping de rest van de middag hebben we vrij om zelf in te delen. Ik ga met een medereiziger nog een stuk wandelen in de omgeving. Er zijn verschillende wandelroutes in dit gebied.
    We lopen richting de bergen en op de kaart die we hebben meegenomen staat dat er een cave te zien is. We volgen het pad de rotsen op en het is flink klauteren. We twijfelen af en toe of we er niet al moeten zijn maar we zien nergens iets dat op de ingang van een grot lijkt.
    Op een bepaald punt zie ik een pijl staan die rechtdoor wijst, ok we gaan in ieder geval de goede kant op. Ik klauter over een paar rotsen heen en zie dan onder een afhangende rots een kist staan. Het blijkt een geochache te zijn. Er zitten allerlei spulletjes in. Ik doe er een droptoffee bij. We schrijven ook wat in het logboekje wat erin zit: "wat zijn we lekker uit". Het bericht voor ons is van meer dan 2 maanden geleden. Na deze vonst gaan we verder. Ik ga in mijn eentje vooruit en klim over de rotsen. Nog steeds zie ik niks dat op een ingang van een grot wijst. Het lijkt hopeloos en het kan ook zijn dat het is ingestort. Ik besluit terug te keren naar mijn reisgenoot. We gaan dezelfde route terug en komen ook weer langs de pijl waar we eerder voorbij zijn gelopen. Als we daar even zitten zie ik dat het bordje helemaal niet stevig staat en ook wat opzij is gezakt. De pijl wijst niet naar het pas voor rechtdoor maar naar de wand.... Waar 2 kleine rots schilderingen op te zien zijn in dezelfde stijl als we vanmorgen hebben gezien. Het is net een soort Bassie en Adriaan ontdekking en we vinden het uiteraard 1 hilarische grap. We hadden ons iets anders voorgesteld bij de term grot op de kaart.
    Na de vondst van de schilderingen en de geocache zijn we wel heel tevreden en gaan we terug. Het is tegen 5en als we terug zijn op de camping en tijd voor een biertje. We eten ons laatste avondmaal op de camping en er is een woord van dank voor de kok en de chauffeur die we morgen vaarwel gaan zeggen.
    Het koelt flink af deze avond en we zitten daarom weer na het eten dicht rond het vuur te praten.
    Maar laat maken we het niet.
    Read more