Angkor 1

February 18, 2018 in Cambodia ⋅ 🌙 26 °C

Mooie dag vandaag! Veel gezien en beleefd! Na een ontbijtje noedelsoep met de tuk tuk richting de tempels van Angkor. Ervoor gekozen om vandaag een paar kleine tempels te bezoeken tot en met zonsondergang.

Ta Prohm is bekend van de films Tombraider en Indiana Jones en is overgroeid door het oerwoud. Zeer fotogeniek, dat weet iedereen. Ik herhaal: iedereen! Druk dus. Maar zeker mooi en indrukwekkend! Mooie details in de muren. Indrukwekkende oerwoudreuzen die jonger zijn dan de muren waar ze bovenop groeien. Die de muren uit elkaar drukken.

Ta Keo is iets nadrukkelijker gerestaureerd en daardoor krijg je meer mee van de architectuur. Plus dat deze een hoge steile trap heeft waardoor je wat meer van het oerwoud kon zien. Fraai.
    Preah Kahn was mijn favoriet. Vergelijkbaar overgroeid als Ta Prohm, iets minder fotogeniek misschien, maar ook veel rustiger. Je waant je zelf even Indiana Jones, totdat je de volgende Chinees of Japanner tegenkomt. Of blanke toerist natuurlijk. Dwalend door gangetjes en langs muren ontdek je steeds iets nieuws, en en passant ook wat nieuwe insecten. Grote torren met rode koppen bijvoorbeeld.

Neak Pean ligt in het midden van een meer. Je moet een loopbrug over om er te komen, maar niet voordat men je vanalles probeert te verkopen. Geef ze eens ongelijk. Lekker: ananas op een stokkie! De plaats zelf bestaat uit enkele geneeskrachtige vijvers met een hoop planten erin, wat vissen, paar geelgroene vlinders en wat standbeelden. Gezien. Next!

Pre Rup dan. Qua tempel vergelijkbaar met Ta Keo. Ook te beklimmen, veel restauraties aan de gang en je krijgt een goed beeld van het complex. Maar de belangrijkste hedendaagse functie is: uitzichtpunt. Bij zonsondergang. Dat weet dus ook echt iedereen. ;-) Maar toch een redelijk plekkie weten te vinden en het was zeker mooi om te zien!

Onze tuk tuk driver van de dag stond weer trouw klaar en bracht ons terug naar Siem Reap. Daar een goede hamburger gescoord bij Jungle Burger en dan op naar de douche. Stoffig verhaal zo'n tempeldag.