Portugal

From Lisbon to ... to Lisbon :D Read more
  • 192kilometers

Lisboa 1

September 13, 2019 in Portugal ⋅ ⛅ 28 °C

Premiero dia na Portugal! Eerste dag in Portugal!

Eindelijk is ons weekje vakantie begonnen. Vanochtend voorbereid thuis, vanmiddag gevlogen, vanavond genoten. Lekker! Zin in!

Eigenlijk wilden we de koffers al klaar hebben, maar dat is niet gelukt. Dus vanochtend gedaan, plus een wasje hier en een vaatwasje daar, enz enz. Toen moesten we nog even langs All4finance lopen voor een handtekening, dat gedaan, en snel door naar de bus. Linea recta naar Schiphol, in een keer naar de check-in en de gate, snel een bakkie doen en gelijk door het vliegtuig in.

Het vliegtuig was vol, en de handbagage moest helaas het ruim in. De vlucht verliep verder vlekkeloos. Bagage opwachten en naar buiten. Een jongen van het hostel kwam ons ophalen. Even wachten en wat contact over de ophaallocatie via whatsapp. Chauffeur bleek een brasileiro uit Minas Gerais. Silvania voelt zich gelijk thuis, het klimaat deed ook al Brazilliaans aan, dus dat gaat goed. Naar het hostel, kamer inchecken, korte broek aan en naar buiten.

Het idee was te gaan eten in Alfama, de oude volkswijk van de stad met veel kleine lokale restaurantjes en barretjes en slingerstraatjes en steile gladde hellinkjes. Maar ook een Brazilliaans restaurantje. Direct naast een busstation, maar met goed, brazilliaans eten. Twee prato executivo besteld, eentje kip en eentje picanha, en twee biertjes erbij. Lekker van genoten, alles opgegeten. Mousse de Maracuja als dessert toe en nog een koffie/cappucino. Helemaal goed.

Toen weer terug slingeren richting hostel. Onderweg op zoek naar een leuk plekje voor een afsluitertje. Hellinkje op, hellinkje af, twee blikjes guarana kopen, nog wat hellinkjes. Hee daar is het hostel alweer. Toevallig zit er een cafe naast, dus daar maar twee bier besteld. Lekker buiten opgedronken met een bordje kaas erbij. Prima bier, prima kaas. Er ontstond spontaan een gesprek met een Roemeen en Portugees, werd een beetje raar gesprek, Roemeen deed raar, Portugees ging sussen. De zaak ging sluiten, dus wij snel het hostel naar binnen.
    Boa noite!

Lisboa 2

September 14, 2019 in Portugal ⋅ ☀️ 26 °C

Na een heerlijk ontbijtje in het hostel gingen we even naar buiten voor een wandeling en een koffie. Op een of andere manier ontstond er een misverstand wat we niet gelijk konden oplossen. Resultaat was Silvania op de kamer en Alex buiten wandelen.

Tijdens de wandeling wat bezienswaardigheden bezocht in de buurt. Eerst een uitzichtpunt en daarna een fontein in een park. Daar bleek een hele middeleeuwse markt aan de hand, wat leuk was om te zien maar zonder Silvania maar half zo leuk.

Silvania belde of ik wil eten wat we gedaan hebben bij een rustig tentje om de hoek van het hostel. Het misverstand werd bijgelegd, maar ook werd besloten om het concert van Gusttavo Lima die avond te skippen. Het was gewoon niet het moment voor ons. Mentaal niet, maar ook lichamelijk niet. Best wel een domper, want we hadden ons er best wel op verheugd.

Lisboa 3

September 15, 2019 in Portugal ⋅ ☀️ 24 °C

Vandaag een dagje bijkomen.
    We kozen voor een wandeling door de stad richting Convento do Carmo, helaas was dit dicht. Terplekke een biertje gedaan op het plein en daarna wat gegeten in een restaurantje.
    Daarna een kerk bezocht en met de tram terug naar beneden. Bij een straatverkoper twee hoedjes gekocht en een drankje gedaan op Praça do Comércio.

We hadden geen plannen, dus tijd voor een massage was er wel. Silvania had dat echt even nodig, ik hoefde niet. Daarna terug richting onze kamer met de metro. Vanaf de metro kwamen we langs een brazilliaanse kerk gelopen, daar was een dienst bezig. We zijn naar binnen gegaan en hebben een mooie dienst beleefd. Het was een dienst met veel jeugdige inbreng, we hebben verschillende liedjes gezongen, gebeden, we werden warm verwelkomd als gast, en kregen een preek over de rijke jongeling.

Eigenlijk hadden we dat echt even nodig. Mooie dag zo!

Tchau Lisboa, oi Portimão

September 16, 2019 in Portugal ⋅ 22 °C

Sochtends wil Silvania eerst even naar de kapper, het liefst een brazilliaanse. We vinden er eentje in de buurt, maar moeten even
    wachten. Tijd om een koffietje te doen, dat doen we gewoon bij de bakker.
    Terwijl men bezig is met Silvania, ga ik terug om de koffers alvast in te pakken. Anders zit ik toch maar te wachten en dan is dat maar alvast gebeurd.
    Ik haal Silvania weer op en we besluiten om onderweg te lunchen in een klein familierestaurantje dat we hebben gezien. Wat een schot in de roos! Lieve mensen en heerlijke dourade.

We mochten de huismeester appen voor een lift naar het vliegveld, dus dat doen we. Helaas laten we onze nieuwe zonnehoeden liggen op de hoedenplank, maar dat hebben we pas veel later door. We moesten namelijk terug naar het vliegveld om daar een auto op te halen bij de verhuurder, dat ging soepel. We krijgen onze Panda mee en beginnen aan de lange rit naar de Algarve. Onderweg vallen de droge heuvels nogal op, het lijkt net Afrika.

We hadden een booking staan bij Casa de João. Dat bleek helemaal niks. De man was onvriendelijk, we voelden ons niet welkom. Het leek wel alsof we het verkeerde adres hadden, het voelde heel raar. Na kort overleg zijn we weggegaan en hebben aangegeven dat we de booking annuleren. Het lijkt de man niks uit te maken. Het lijkt mij persoonlijk een goed idee als deze man iets anders gaat doen met zijn leven. Zo kan je niet gelukkig zijn.

Het voelt goed dat we zijn weggegaan. Goed gehandeld in een slechte situatie. Het is ondertussen wel al bijna avond, dus tijd voor actie. We bellen een pension in Portimão en we kunnen gelukkig gelijk komen. We worden vriendelijk welkom geheten, ondanks het late tijdstip. We krijgen zelfs gelijk een biertje van het huis! Oh wat een verschil, oh wat waren we blij!

Savonds gaan we nog even naar buiten voor een hapje eten. We kletsen wat met een paar brazillianen. We slapen lekker.

Portimão 1

September 17, 2019 in Portugal

Na een prima ontbijt is het snel duidelijk wat we gaan doen hier: naar het strand! We drinken wat koffie ergens en vertrekken naar het strand, dat is op loopafstand. Ik vind zulk soort wandelingetjes leuk, zie je gelijk wat van de omgeving en hoe de mensen leven.

We huren twee strandstoelen bij een rustige plek en genieten van het weer. Sil in de zon, ik in de schaduw. Heerlijk luieren, biertje erbij, dutje doen, wat een leven.

Voor het eten heb ik een restaurantje op het oog aan de rand van de boulevard. We eten octopus en sardines.