Hiroshima, Japan

September 12, 2023 in Japan ⋅ ☁️ 29 °C

Hiroshima. De stad die misschien wel het meeste bekend staat om de atoombom die op 6 augustus 1945 om 8:15 boven de stad werd losgelaten en de hele stad heeft verwoest. Deze stad is volledig herbouwd en dat zie je terug in de brede straten en de moderne gebouwen. Maar op elke hoek van de straat word je toch weer even aan de ellende herinnerd door oude foto’s die je met de neus op de feiten drukt.

Dus we beginnen vandaag bij het Hiroshima Peace Memorial Park. Hier vind je direct de eerste harde confrontatie, de oude ‘conferentiehal’, dat nog één van de weinig gebouwen was die enigszins overeind stonden na het bombardement.

Vlak daarachter liggen het park, de herdenkingsmonumenten en een museum. Het museum laat alle fases zien van de bevolking direct na het bombardement en geeft ook een beetje een inkijkje in het leven van Hiroshima voor de bom. Het museum is confronterend met hartverscheurende verhalen vol ellende en verdriet. Het is mooi vormgegeven en het raakt ons beiden.

Na een paar uurtjes van herstel gaan we weer de stad verder ontdekken. We staan op een overpass en genieten van de oude trammetjes en het verkeer wat onder ons door raast.

En avondeten doen we weer op unieke Japanse stijl. Want koken, bakken en frituren kunnen ze hier als de beste!