Ha Giang Loop 🚙

October 20, 2023 in Vietnam ⋅ ☀️ 26 °C

We zijn begonnen aan iets wat we nog nooit hebben gedaan. We hebben een privé-gids en een privé-chauffeur 🚙 geboekt voor de komende dagen omdat we naar de Ha Giang regio gaan. De regio is pas een jaar of tien open voor toerisme en de mogelijkheden om deze te ontdekken zijn niet uitgebreid. De populairste manier is om de "Ha Giang Loop" te rijden per motor. Maar omdat de wegen nogal beroerd zijn en het verkeer gestoord is, kozen we maar voor een auto.

En dus werden we opgepikt door gids Ying en chauffeur Duan voor ons avontuur. Op de weg 🛣️ van Hanoi naar Ha Giang dronken we verse "sugar cane juice", bezochten we gelijk een theeplantage en aten we "pomelo".

Voor de lunch stopten we bij een gebouw dat ik niet anders kan omschrijven dan een betonnen schuur. Judith had nog amper een voet binnen gezet en stond al op drie foto's. 📸 De tafels waren geen van allen afgeruimd en de vloer lag bezaaid met afval. De hond wijst ons de weg naar de keuken. Dat hadden we misschien liever niet gezien. Maar het eten was lekker en de tafel naast ons trakteerde nog op rijstwijn (ofwel "Happy Water").

Na een ellenlange rit stoppen we in de buurt van onze slaapplek. Het laatste stuk gaan we lopen en we genieten van de uitzichten. 🏞️

We slapen in een "homestay" in Thon Tha bij de familie Thien. De familie heeft een paar kamers en twee bungalows ingericht voor gasten. Vanaf onze bungalow hebben we uitzicht op de rijstvelden en de bergen. We eten samen met de familie en andere gasten en eten zelfs taart 🎂 omdat het vrouwendag blijkt te zijn in Vietnam.

Bij de zonsopkomst ☀️ werden we nog even herinnerd aan de pracht en praal die voor onze neus ligt. 😎