Satellite
Show on map
  • Day 2

    Dag 2: Reykjavik

    April 28 in Iceland ⋅ ☀️ 5 °C

    Vandaag na een heerlijk ontbijt in het hotel met de auto naar de plek waar we opstappen om met de boot walvissen te gaan zien, hopelijk. Gwen en ik rennen nog snel even terug naar het parkeerautomaat, maar goed ook, want het is inderdaad betaald parkeren. Daar gaan we, ik ben zo benieuwd of we walvissen gaan zien vandaag, er wordt gezegd dat de kans 90% is. We varen de baai uit en inmiddels hebben Mickel, Stan en toch ook mama zich in een warme rode overall gehesen. We worden gevraagd door Vietnamezen gevraagd om met ze op de foto te gaan, maar we hebben nog geen walvis gezien. Na 1 a 1,5 uur is er opwinding op de boot want in de verder spuit een bultrug water de lucht in. We varen er heen en houden gepaste afstand, wat prachtig om te zien. Na drie keer spuiten duikt hij (of zij) onder om een paar minuten onder water te blijven en zich dan weer te laten zien. Ik zie de bultrug dicht bij achter op de boot en als we hem met (ik hoop voor) iedereen in volle glorie met staart zien onderduiken varen we terug naar de haven. Onderweg zien we nog een schol witsnuit dolfijn, prachtig, het zijn er zoveel! Wat een magische ervaring om walvissen van zo dichtbij in hun eigen omgeving te zien.
    Terug in het hotel wisselen we onze voor in de stad te warme kleding om wat lichters en we gaan weer de stad in. Jeroen koopt zijn vergeten zonnebril, ik mijn in het vliegtuig vergeten snoertje en een paar souveniertjes. We bezoeken een vlooienmarkt, maar die valt wat tegen. Ook verkopen ze er walvisvlees en dat vind ik heel erg. We eten dé hotdog (ook Vegan verkrijgbaar) bij het kraampje Vikinga Pylsur naast de kerk die we gisteren bekeken en waar we nu ook binnen kunnen kijken. Even terug naar het hotel om te rusten en het plan voor morgen af te stemmen. We eten bij Icelandic Streetfood, waar je soep geserveerd in een brood eet, en je mag zo vaak een refill halen als je wilt. Als toetje zijn er gratis wafels, hier waffels, maar Stan wil niet geloven dat wafels hier zo heten. Met Gwen en Mickel drink ik nog een biertje bij de gezellige foodhall van gisteren, en dan tijd om te gaan slapen, want morgen weer een intensieve dag.
    Read more