Ijsland

April - May 2024
Met mama, Jeroen, Gwen, Mickel, Stan en Almar naar IJsland. Read more

Dag 1: Nederland- Reykjavik, IJsland

April 27 in Iceland ⋅ ☀️ 9 °C

Om half 9 vertrekken we vanaf huis naar Steenwijk waar we op de trein stappen richting Schiphol. We helpen een stel uit Shanghai en we raken via de vertaal app in een gezellig gesprekje. Op Schiphol treffen we de rest. We checken in en gaan door de security, het gaat allemaal voorspoedig. Dan wachten tot vertrek. De vlucht gaat lekker rap. Na 2 uur en 40 minuten landen we in Reykjavik. We halen de auto’s op en rijden naar het hotel in het centrum van de stad. We droppen onze spullen en gaan snel de stad in. Het is stralend weer, heerlijk om zo kennis te maken met deze stad en dit land. Veel auto’s rijden hier met spijkerbanden, het klinkt alsof ze door het grind rijden. De afwisseling in bouw is norm van een betonnen blok met ramen en een deur, naar huizen van golfplaat en de traditionele houten huizen geverfd in verschillende vrolijke kleuren. We bezoeken de Hallgrímskirkja de grootste kerk van IJsland en eten bij Hlemmur Matholl. Eén foodhall waar we de tafel delen met met een jong IJslands gezin dat ons vriendelijk uitnodigt naast hen te zitten. Wat een prachtige dag. Na het eten lopen we nog een stuk langs het water en bezoeken we het prachtige glazen theater. Morgen vroeg op om walvissen te gaan spotten!Read more

Dag 2: Reykjavik

April 28 in Iceland ⋅ ☀️ 5 °C

Vandaag na een heerlijk ontbijt in het hotel met de auto naar de plek waar we opstappen om met de boot walvissen te gaan zien, hopelijk. Gwen en ik rennen nog snel even terug naar het parkeerautomaat, maar goed ook, want het is inderdaad betaald parkeren. Daar gaan we, ik ben zo benieuwd of we walvissen gaan zien vandaag, er wordt gezegd dat de kans 90% is. We varen de baai uit en inmiddels hebben Mickel, Stan en toch ook mama zich in een warme rode overall gehesen. We worden gevraagd door Vietnamezen gevraagd om met ze op de foto te gaan, maar we hebben nog geen walvis gezien. Na 1 a 1,5 uur is er opwinding op de boot want in de verder spuit een bultrug water de lucht in. We varen er heen en houden gepaste afstand, wat prachtig om te zien. Na drie keer spuiten duikt hij (of zij) onder om een paar minuten onder water te blijven en zich dan weer te laten zien. Ik zie de bultrug dicht bij achter op de boot en als we hem met (ik hoop voor) iedereen in volle glorie met staart zien onderduiken varen we terug naar de haven. Onderweg zien we nog een schol witsnuit dolfijn, prachtig, het zijn er zoveel! Wat een magische ervaring om walvissen van zo dichtbij in hun eigen omgeving te zien.
    Terug in het hotel wisselen we onze voor in de stad te warme kleding om wat lichters en we gaan weer de stad in. Jeroen koopt zijn vergeten zonnebril, ik mijn in het vliegtuig vergeten snoertje en een paar souveniertjes. We bezoeken een vlooienmarkt, maar die valt wat tegen. Ook verkopen ze er walvisvlees en dat vind ik heel erg. We eten dé hotdog (ook Vegan verkrijgbaar) bij het kraampje Vikinga Pylsur naast de kerk die we gisteren bekeken en waar we nu ook binnen kunnen kijken. Even terug naar het hotel om te rusten en het plan voor morgen af te stemmen. We eten bij Icelandic Streetfood, waar je soep geserveerd in een brood eet, en je mag zo vaak een refill halen als je wilt. Als toetje zijn er gratis wafels, hier waffels, maar Stan wil niet geloven dat wafels hier zo heten. Met Gwen en Mickel drink ik nog een biertje bij de gezellige foodhall van gisteren, en dan tijd om te gaan slapen, want morgen weer een intensieve dag.

Dag 3: Reykjavik - Flúðir

April 29 in Iceland ⋅ ☀️ 6 °C

Vanochtend zitten we om 8.30 uur weer klaar om te genieten van het heerlijke ontbijt, maar niet voordat we bij twee kaarsjes in een chocoladebroodje en een slinger gezongen hebben voor Mickel die vandaag jarig is. Na het ontbijt stappen we om 9.30 uur in de auto, want we gaan vandaag snorkelen in de kloof tussen de Euraziatische plaat en de Noord-Amerikaanse plaat. Alleen het aan trekken van de drysuits is een belevenis op zich. Het extra bandje om je nek is wel wat intens maar onze gids Brioch druk Geen en mij op het hart dat zolang we kunnen lachen er niks aan de hand is. Voor we vertrekken verteld hij ons eerst nog over (de geschiedenis van) het gebied, de kloof en wat we gaan doen. Met gezonde spanning lopen we naar de plek waar we het ijskoude water in gaan. In het water moeten we allemaal nog even laten zien dat we op ons rug kunnen draaien in geval van nood en dan gaan we. Het is prachtig om de kloof onder water en alle kleuren te zien. En als ik het even spannend vind draai ik me om mijn rug en drijf als een otter terwijl ik naar alle prachtige bergen om me heen kijk. Aan het maken van de groepsfoto groepsfoto gaat een kleine chaos vooraf om iedereen bij elkaar, vervolgens rechtop met de snorkel in de mond en vervolgens nog rechtop onder water te krijgen. Maar het lukt, redelijk. In ieder geval kunnen we er hard om lachen. Uit het water worden we van onze hoed en flippers bevrijd en na nog een groepsfoto lopen we terug. We worden uit onze pakken geholpen en warme op met warme chocolademelk en koekjes. Mickel krijgt van de organisatie nog een t-shirt voor zijn verjaardag. Na een lunch aan een picknicktafel bij het water stappen we in de auto naar de geiser Strokkur. Het is de kleine buur van de uitgedoofde Geysir en zendt met tussenpozen van 4 tot 8 minuten een waterstraal van 10 tot 20 meter hoog uit. We zien er vier. Een hoge, een lage en dan twee hoge achter elkaar. Om de geiser borrelt het op verschillende plekken. Heel mystiek. We halen een patatje voor onderweg en rijden naar de waterval Gullfoss. Wat indrukwekkend en wat een water geweld. Schitterend! Na de waterval vanaf verschillende punten bekeken en gefotografeerd te hebben rijden we naar het hotel en stoppen onderweg nog op een prachtige plek waar de rivier tussen prachtige rotsen door stroomt. Bij het hotel eten we in het restaurant en daar bekijken we de foto’s die onze gids Brioch van ons heeft gemaakt tijdens het snorkelen, dat levert grote hilariteit op, want we staan er enorm charmant op in ons duikpak en met onze duikbril. Ook bekijken we de prachtige foto’s die Gwen en Mickel hebben gemaakt de afgelopen dagen. Het is genieten.Read more

Dag 4: Flúðir - Napur Fosshotel

April 30 in Iceland ⋅ ☀️ 8 °C

Na het ontbijt wordt er getankt en worden er boodschappen gedaan voor de lunch. We rijden eerst naar de Seljalandsfoss. Een prachtige waterval waar je achterlangs kunt lopen. Dat doen we uiteraard. Verderop zijn er nog twee watervallen. Een waarbij je door de rotsen klimt om er te komen en waarvoor een grote rots ligt, een sprookjesachtig tafereel. Iedereen wil dus graag even op die rots op de foto. Iedereen vertrouwd wildvreemden zijn telefoon toe voor het maken van foto’s en zonder afspraken is er een toch een soort van rij en een bepaalde tijd dat je op de rots mag blijven. We rijden verder en picknicken bij een andere waterval, heerlijk rustig. Door naar Skogafoss. Onderweg stoppen we nog om een oud huisje wat deels uit de berg gebeiteld is te bezoeken. Hoe lang zouden ze aan het beitelen zijn geweest? En schijnen zelf huizen te zijn met 20 kamers. Ook stoppen we even zodat ik de IJslandse paarden op de foto kan zetten en kan aaien. Dan komen we bij Skogafoss, een waterval waar continue een prachtige regenboog, of twee, voor te zien is. Eerst lopen we ruim 500 treden naar boven om de waterval van bovenaf te zien. Almar, Stan en Jeroen lopen verder. Beneden maken we een paar prachtige foto’s bij de regenboog. En we drinken water uit de stroom. We rijden door naar het zwarte strand Reynisfjara aan de Atlantische Oceaan met fantastische basaltzuilen. Het is ongelofelijk dat dit door de natuur dit heeft gemaakt. Ver weg op zee zijn papegaaiduikers te zien. In Vik eten we bij Wok in Vik. Dan is het nog een uur naar het hotel. Onderweg zien we lavavelden die in de loop der jaren begroeid zijn door mossen. Het mos staat nu in bloei. Het is prachtig en heel zacht..Read more

Dag 5: Napur Fosshotel - Jökulsárlón

May 1 in Iceland ⋅ ☁️ 3 °C

Na het ontbijt gaan we naar Skaftafell voor een wandeling op de gletsjers Vatnajokull. Mama en Gwen bezoeken onderwijl een prachtige waterval met basaltrotsen erachter. We krijgen stijgijzers, een pikhouweel en een helm en vertrekken met een bus naar het startpunt. Het eind van de rit gaan over een enorm hobbelig en smal pad. We zigzaggen lopend naar de gletsjer, waar we onze ijzers onderbinden. De gids geeft instructies over hoe met de ijzers te dalen, te klimmen, zijwaarts op een schuin stuk te lopen en hoe de pikhouweel te gebruiken. We maken een mooie tocht over de gletsjer in een prachtige omgeving aan het eind lopen we nog door een tweetal kloven in het ijs. Magisch! Met de bus over de hobbelweg weer terug, waar mama en Gwen op ons wachten. De lunch die we daar eten gaat er rap in bij iedereen na twee uur op de gletsjer. We stappen in de auto en rijden naar het meer Jökulsárlón, een meer gevuld met ijsschotsen afkomstig van de gletsjer en wachtend op het moment dat ze voldoende gesmolten zijn om de zee in te kunnen drijven. Waar een deel van hen eerst nog mooi ligt te zijn op het zwarte zand van Diamond Beach. Het is vandaag bewolkt en da. is het blauw van het ijs goed zichtbaar. En net als in de wolken kun je hier allerlei figuren in zien. We lopen met het water mee naar Diamond Beach waar de veel kleiner stukken ijs op het zwarte strand liggen en inderdaad wel diamanten lijken. We zien zeehonden zwemmen en zee alken jagen. We gaan terug naar de auto en op weg naar het hotel stoppen we nog even bij een kleiner meer aan een gletsjer en dan nog een uur richting het hotel, eten, even zitten, slapen en morgen weer een dag vol nieuwe indrukken.Read more

Napur Fosshotel - Seljalandsfoss Horizon

May 2 in Iceland ⋅ ☁️ 5 °C

Vandaag geen activiteiten op het programma, dus we kunnen overal stoppen waar we willen. De eerste stop is Dverghamrar, een rotsformatie die bestaat uit zuilvormig basalt. Het verhaal wil dat een meisje hier ooit gezang heeft gehoord en dat men geloofde dat het van dwergen kwam, vandaar de naam Dwergrotsen. De tweede stop is Kirkjugolf. Ook zuilvormige basaltrotsen, alleen dan in de grond en boven gelijk afgesleten door erosie lijkt het nu net een kerkvloer, vandaar de naam. Vervolgens lopen we langs de Fjaðrárgljúfur kloof. Een schitterende 100 meter diepe kloof waar water doorheen stroomt. In Vik doen we boodschappen voor morgenochtend, lunchen we en bezoeken we de souvenierwinkel om de laatste cadeautjes te kopen. Papegaaiduikers, puffins, hebben we alleen nog in de verte op zee gezien, dus rijden we naar rotsen aan zee om te kijken of we ze kunnen zien. En ja, daar zitten er een paar. Met het blote oog te zien, maar met de verrekijker super goed te zien. Ze wandelen lekker heen en weer en schudden hun veertje uit. We lopen nog een rondje, maar zien er niet meer. Het is alweer einde middag en we rijden naar de nieuwe plek om te overnachten. We slapen in twee prachtige huisjes met ruim uitzicht naast een waterval. We rijden naar het dorp waar we een pizzeria hebben gevonden, de twijfel slaat even toe als we het interieur zien, maar de pizza’s smaken heerlijk.Read more

Dag 7: Seljalandsfoss Horizon Cottages -

May 3 in Iceland ⋅ 🌧 8 °C

Vandaag is Waterdag, in alle opzichten blijkt vanavond. We beginnen de dag met een bezoek aan de Reykjadalur hot spring, een warme rivier waarin je kunt badderen. We komen alleen op een onverharde weg met kuilen. Jeroen meet met de wandelstok van mama hoe diep de met regen volgelopen kuilen zijn, maar dat valt gelukkig mee. We rijden door de mist voorzichtig door. We komen nog een handvol toeristen in de auto tegen, maar niemand weet de weg. We gaan terug en nemen een andere route, dat ziet er beter uit. We beginnen aan de pittige wandeling van 3,5 km door het grootste warme-bronnengebied van IJsland. Het is even doorzetten met heel wat klimmetjes, maar dan komen we bij de rivier, in de koude wind kleden we ons om en stappen snel in de heerlijk warme rivier. We badderen in de warme rivier met de bergen om ons heen. Snel snel afdrogen en aankleden om niet te veel af te koelen en dan weer dezelfde weg terug. De wind die we op de heenweg in de rug hadden, hebben we nu recht in het gezicht en van zij. Dan begint het te regenen. Tot op ons thermoondergoed nat geregend komen we beneden aan. We proberen een beetje op te warmen met koffie en wat droge kleding. Dit water onderdeel stond niet op de planning van vandaag, maar nu hebben we na dagen zon ook het andere IJslandse weer meegemaakt. Dan onze laatste excursie van deze reis, een bezoek aan de Blue Lagoon. We moeten nog even rijden, maar dan kunnen we nog even bijkomen van de wandeling. Rond 18.30 uur liggen we in het blauwe water van de Blue Lagoon, heerlijk warm. We halen een drankje bij de bar in het water, eten een hapje, doen een maskertje op en genieten van de rust en de warme. Wat een fijne afsluiting van deze reis. In het hotel drinken we nog een drankje en praten na, dan snel slapen, want om 4.00 uur gaat de wekker. Om 7.20 uur vliegen we terug naar huis.Read more