En neurotisk dag på norra stranden

February 19 in Mexico ⋅ ☀️ 21 °C

Idag kände sig Andreas pigg nog att bada, så vi åkte till norra stranden som ligger i nationalparken. Filip promenerade där redan första dagen på en 1,6 mils tur runt nationalparken för att rekognoscera. Om man, som vi, är lite sparsam och benägen att optimera är det mycket att hålla reda på. Överallt finns någon som vill få sig en skärv av turisternas pengar och det är det som blir så jobbigt när man vill få maximal valuta. Inget är heller billigt här, snarare runt 50 % dyrare än i Sverige.
    Inträdet till parken, runt 40 kr, är väl inget att orda om. Men har man bil med sig måste man parkera för 200 kr, eller kanske gratis om man hittar ett ställe man vill äta på. Men då måste man på morgonen bestämma var man vill äta lunch. Samma sak med strandbäddarna.
    Denna gång lurade vi systemet, men tyvärr också oss själva, genom att parkera strax utanför parken på en plats utan skyltning men där det stod flera taxibilar. Vi sparade 200 kronor men nojade hela dagen över om bilen skulle vara bortbogserad när vi återvände. Vi hittade också skuggan av en palm att lägga oss i helt gratis, men totalintrycket av dagen grumlades av lunchen som kostade runt sexhundra kronor för två hamburgare och två små glas mycket utspädd ananassaft. Dricksen var inte inkluderad och när vi försökte med runt 5 % fick vi veta att så lite fick man inte ge.

Men vattnet var varmt och bilen stod kvar!