Utomkroppsligt underjordiskt bad

February 20 in Mexico ⋅ ☀️ 29 °C

En cenote är ett djupt hål eller slukhål som är karakteristiskt för Mexiko och Centralamerika. De skapas då kalkstensberggrund rasar samman och synliggör grundvattnet. (Wikipedia). På Yucatanhalvön finns 2500 cenotes varav hundratals som man kan bada i. Efter besöket i Cobá fortsatte vi till en av dem, som onekligen var spektakulär. Efter en kall dusch för att inte smutsa ner vattnet gick vi nerför en spiraltrappa i ett trångt runt hål 18 meter under marken där en stor grotta, kanske 50 meter i diameter, öppnade sig. Hela håligheten täcktes av en vattenspegel med kristallklart och djupt vatten. Ett annat sällskap plaskade runt där, och en fläkt som lät som en dammsugare förtog lite av stämningen. Men just när de andra klättrat upp stängdes fläkten av, och det blev tyst. Verkligen knäpptyst, så att det kändes i öronen. Kanske bidrog den grova kalkstensytan till att dämpa ljudreflektioner.

Vi blev andaktsfulla och började viska, det var så att jag knappt ville andas för att det lät för mycket. Att det går att simma helt ljudlöst hade jag ingen aning om. Men ett enda kraftigt armtag räckte för att det skulle porla klirrande vid axlarna i flera sekunder. En unik upplevelse!