Havssköldpaddor

February 25 in Mexico ⋅ ☀️ 27 °C

Stranden i Akumal är känd för sina havssköldpaddor som betar på sjögräsbäddarna. Man är förstås mycket mån om denna turistmagnet och stränga förhållningsregler råder om man vill snorkla innanför de bojar som avgränsar sjögräset 30 meter från land. Guide och flytväst är obligatorisk, man får inte nudda botten (inga fenor!), man ska hålla sig minst tre meter från sköldpaddorna och bara observera varje sköldpadda i max tre minuter.

Även om de flesta försökte respektera reglerna kändes det ibland som att sköldpaddan hade svårt att hitta en tom fläck vid ytan att andas vid. Ibland dök den upp bara några decimeter bort! Men de verkade vara rätt coola med uppmärksamheten. På den timme som den guidade simturen varade hann vi hälsa på en handfull sköldpaddor, två olika sorters rockor och flera andra fiskar. Det var en minnesvärd upplevelse.

Vi solade en stund efteråt och märkte då uppståndelse bara några meter från strandkanten. Sköldpaddorna bryr sig inte om bojarna och nu hade en hittat till det oreglerade området, där man kunde stå på botten och filma och titta på den.