Satélite
Exibir no mapa
  • Dia 12

Gucka! 🥑

26 de fevereiro, México ⋅ ☀️ 22 °C

Maya uppfann inte bara choklad utan även guacamole! Eftersom både kakao och avokado kommer härifrån kan man säga att mayas kulinariska innovation är att upptäcka ätbara saker i djungeln och mosa dem.

Ursprungsguckan innehöll avokado och salt, inte så spännande. Att chili tillkom är ju inte så konstigt, men det var spanjorerna som bidrog med lök när de tog hem rätten till sig. Men då fick de i stället klara sig utan avokado; Wikipedia är lite oklar kring vilken sorts guacamole de då åstadkom...

Här är Hass-avokado ungefär lika dyr som hemma. Den lokala sorten som finns i butikerna - större, rundare och slät - är en besvikelse. Den första vi köpte var omogen, gummiaktig och besk. Den andra perfekt mogen men i stället smaklös. Och båda hade en enorm kärna.

Hass-avokadon som vi har varje morgon på Philadelphia-mackan har varit perfekt varje gång - men då är också både Andreas och jag mästerklämmare. Även här finns många mjuka och stenhårda i butiken. Guacamolen som nästan alla restauranger serverar som förrätt med nachos är supergod. Då brukar det vara tärnad lök och tomat i.
    Leia mais