Río Secreto

February 28 in Mexico ⋅ ☀️ 30 °C

En enda regndag har vi haft under tiden i Mexiko, men idag fanns det åter regn i prognosen. Lämpligt då med en inomhusaktivitet.

Río Secreto är ett av de underjordiska vattensystem som även utgörs av cenotes. Här kan man få en guidad tur under mark. Det fanns platser kvar, dessutom till rabatterat pris, så vi slog till.

Grottsystemet Río Secreto upptäcktes 2004 av en bonde som jagade en ödla in i en av ingångarna. Systemet utforskades 2006–2007 för att sedan öppnas för guidade turer 2008.

Receptionen ligger intill stora vägen, strax söder om Playa del Carmen. Därifrån transporterades vi på skumpiga vägar i 20 minuter, rakt ut i djungeln. Här bytte vi om, duschade och satte på oss hjälmar. Jag (Andreas) och ett par andra valde att ha på oss våtdräkter.

Vår grupp på åtta personer leddes av guiden David, som på ett lättsamt (kanske lite flamsigt) sätt berättade om stalaktiter, stalagmiter, djurliv och historik. Han var bra på att inte bara inkludera den karismatiska megafaunan utan också peka på termiter (i träden utanför grottsystemet) och pyttesmå myror och kräftdjur som traskade respektive sam i mörkret.

Ödlejägaren var inte första upptäckaren; mayaindianerna var förstås nere här för hundratals år sedan. Det finns lämningar efter dem i Río Secreto, men inget som vi såg längs vår väg. De guidade turerna går olika banor, så är man här en annan gång så kan man välja att se andra delar av grottsystemet. Totalt sker turerna längs 10 % av det fyra mil långa systemet.

Vi ömsom gick på mark, vadade och simmade oss fram i underjorden. Vi fick ta oss genom trånga passager, men aldrig så att det kändes klaustrofobiskt. Det var lite som att leka grottforskare. Den stående instruktionen var "akta huvudet, se var du sätter fötterna, peta inte på nånting" och – när det var dags för fotografering – dessutom "le". Så det var mycket att tänka på!

Vid ett tillfälle när vi stod i ring med vatten över midjan så stängde vi av alla pannlampor, var tysta och bara stod ett tag i mörkret. Helt becksvart. Helt tyst. En speciell upplevelse!

Längs vägen såg vi även fruktätande fladdermöss och små malar som käkade kräftdjuren. Till slut kom vi ut i ljuset igen. Här sträckte sig växtligheten ner i öppningen, med ett träd ståendes mitt i hålet i marken, med alla andra träd runt om som hade några meters försprång.

Tyvärr får man inte ta bilder med egen kamera i Río Secreto. Med på turen var istället en fotograf. Vi kollade på bilderna efter rundturen och en handfull var mycket fina, men tyvärr galet överprissatta (110 USD). Så ni får nöja er med ett par bilder norpade från nätet. I de bilderna har man en ordentlig ljussättning.; i verkligheten var det enda ljuset i grottsystemet det som kom från våra pannlampor. Visserligen fanns en charm i det, men åtminstone någonstans längs vägen hade de kunnat installera en fin belysning.

I slutändan blev det inget regn denna dag, men det kan vara skönt att svalka sig från värmen ett tag också. En fin och annorlunda upplevelse!