Tata

October 29, 2022 in Morocco ⋅ ☁️ 23 °C

Marleen heeft geruild met Joost. Jonge kerel die met zijn vader, Jonito, rijdt in een Mercedes en dus niet offroad rijdt. Hij wil graag een dagje mee en Marleen vindt het prima om met de “taxi” mee te rijden. Om 7:30 draaien we de weg op uitgezwaaid door Luc. In dorp brood gekocht en meteen daar de droge rivierbedding in . Eerste stuk was veel zandduinen en heel veel verschillende tracks. Erg leuk rijden. Het ging soepel en beide auto’s hadden geen probleem met het terrein. Daarna werd het meer kiezelachtig met stukken van hard vlaktes waar we 90-100 km/u reden. Ruimte om zonnepanelen te plaatsen heb je hier te over! We tikken zelfs de 41 graden aan, dus ook zon volop aanwezig. Op een gegeven sprongen er vier gazelles voor de auto. Prachtig gezicht.
    Joost wilde opnames buiten de auto maken. Hij klom tijdens het rijden naar buiten en hield zich vast aan een band van de daktent die prompt losschoot. Joost moest wat capriolen uithalen om in balans te blijven maar dat lukte. Onder een boom geluncht met brood en dadels en koffie op de motorkap. Prima maar daarna weer door want het is nog een lang stuk. Tonny rijdt nu op stukken met veel kleine kiezels maar later ook wat grotere keien: geen feest. Op een gegeven moment kwamen we een herder tegen die om eten vroeg. Bowy gaf hem twee broden en voordat de herder bedankte nam hij eerst drie grote happen. Wij hebben hem water gegeven omdat we de sardientjes waarom hij vroeg niet hadden.
    Al kijkend over het geweldige landschap zagen we ook fata morgana’s van water door de trillende hitte.
    Tijdens het rijden heeft Robert zijn rib gekneusd. Hij had zich losgemaakt uit de veiligheidsgordel om iets uit de koelbox te halen. Hij hangt over de leuning van zijn stoel om iets uit de koelbox te halen en Tonny rijdt vervolgens over een hobbel waardoor de stoel van Robert omhoog schiet en hem vol in zijn rib raakt. Dat betekent een gekneusde rib voor de komende weken. Om 14:00 rijden we weer op asfalt bij Foum Zguid en gaan we eerst de banden oppompen die we de avond er voor naar 1,5 bar hadden gebracht. We hebben dus 140km offroad afgelegd in 6,5uur. Dan komen we aan eind van de middag aan bij een kleine camping aan de rand van de rivier in Tata. De eigenaar had zich er blijkbaar lang op verheugd want hij ging helemaal los. Eerst moesten we bij de tafels komen voor welkomsthee en daarna kwam er rond 9 uur Afrikaanse muzikanten, iedereen moest meedansen. Een aantal van ons gingen los en wisten niet van ophouden. Uiteindelijk ging iedereen zitten maar de eigenaar ging maar door en iedereen begon behoorlijk trek te krijgen. Samen met Bowy en Marleen hebben we heel veel flauwe grappen gemaakt waar we met z’n vieren stevig om moesten lachen wat bij Robert telkens pijn deed vanwege zijn rib maar dat leidde eigenlijk alleen maar tot meer plezier. Uiteindelijk heeft Tonny eens gevraagd wat de bedoeling was bij de keuken. Die gaven aan dat zij instructies hadden om te wachten met het eten tot het einde van de muziek. Tonny heeft geadviseerd om de muziek te stoppen, hoe mooi die ook is, en met het eten te beginnen. Dat advies is opgevolgd en uiteindelijk kwamen om 22:30 de vier tahines op tafel, sommige waren intussen ernstig aangebrand. Na het eten is iedereen ook vrij snel gaan slapen.