Guelmim

October 30, 2022 in Morocco ⋅ ☀️ 32 °C

Rustig aan opgestaan, mooi uitzicht op de rivier. Weer een mooie dag. Om 8.00u uitgebreid ontbijt met croissant, stokbrood, zoete broodjes, omelet, verse jus. En dan denk je snel te kunnen betalen. Nee helaas, ze hebben per persoon een ingevuld formulier nodig, paspoort-, auto, visa gegevens, alles. Gelukkig hebben we de kopieën bij de hand. Ze zijn ècht van papierwerk, des te meer des te beter, god mag weten wat ze er allemaal mee doen.
    Vandaag geen offroad (is de bedoeling). Rechtstreeks over asfalt naar Guelmim. Halverwege bij Foum el Hassan gaan we op zoek naar 4000jaar oude graffures op rotsen. We spreken een tuinman aan en hij wijst het pad de wadi in. Een prachtige wadi met stijle rotswanden en palmbomen, helaas de graffures niet gevonden. En geen mens te bekennen om te vragen. We keren om en vervolgen onze weg. Voor de lunch een stop gemaakt bij hotel waar de rest van de teams al bij na weer vertrekken. Even met de pootjes in het zwembad en met enige charme lukt het nog om omelet en salade te bestellen.
    Er zijn onderweg veel roadblocks waar politie je kan aanhouden om papieren te controleren. Vandaag voor het eerst een stopteken. In perfect engels worden we aangesproken. Toen we het roadbook van de Challenge lieten zien werd hij nog aardiger en bedankte ons dat we onze auto voor het goede doel gaan verkopen (had hij natuurlijk al begrepen van de andere teams die waren gepasseerd).
    We vervolgens onze weg, die smal is, met 1 wiel op het gravel om een vrachtwagen te kunnen inhalen. Daarna breder asfalt maar de weg lag een kleine meter hoger, met een zeer stijl talut naar de grond. Ff blijven opletten.
    Aan de rand van de grote stad Guelmim getankt en even de supermarkt in voor water en wat fris. Het buitengebied van de stad ligt vol met veel plastic, triest. We komen aan op een kleine camping die vooraf gereserveerd was. In de communicatie vooraf is veel mis gegaan waardoor, 1/3 van de groep ergens anders onderdak is gaan zoeken uit onvrede. We wilden het niet op de spits drijven, we gaan als challenge toch met elkaar door één deur.
    Er is onderhandeld over de prijs, ipv 500 pp betalen we nu 300pp voor de kampeerders incl avondeten en ontbijt. Er was ook muziek geregeld, 2 man met gitaar en trommel en een versterker vanuit de bedoeïnentent. Aan de rand van het kleine zwembadje met elkaar relaxen met borrel, chips en kaasblokjes. De mannen uit Edam waren er tevreden mee. Marcel, professioneel muzikant speelt op zijn dwarsfluit mee met de muziekanten. Het eten was goed ge-catererd en prima op tijd. De sfeer was erg goed, zeker toen de muzikanten weer los gingen. Briljant de gitarist op electrische gitaar in traditionele berber kleding.
    Enige kanttekening, 1 toilet voor iedereen…