Laayoune

October 31, 2022 in Western Sahara ⋅ ⛅ 24 °C

s Ochtends was iedereen om 7 uur op om te ontbijten. Er was een probleem in de keuken en alle broden moesten 1 voor 1 in een tosti ijzer warm gemaakt worden. Dat duurde dus wel even. That’s Africa. Tonny had heel beroerd geslapen door het gesnurk van Robert.
    Wij zijn toch om half acht vertrokken. Net buiten de poort kwamen we de camping eigenaar tegen op zijn brommer met verse broodjes en flapjes. Hij stond er op dat we er een aantal meenamen. Jammie.

In een dorpje kwamen we langs een soort winkel van sinkel. Robert met Marleen naar binnen. Twee dames die alleen Arabisch spraken uitgelegd dat we brood wilden. Met handen en voeten ging dat. Voor 40 cent twee broden en we konden op stap.
    We doken een paar kilometer later de wadi in en begonnen een trail van 140 km offroad. Wederom prachtige natuur met de mooiste bergen en ook vlaktes. Het was vooral een flora en fauna dag. Roze bloemetjes in stekelstruiken. Gele vruchten in de bomen. Woestijn meloenen die zeer bitter smaakten. Veel wilde dromedarissen en twee woestijnvossen gespot. Onverwacht en dus heel gaaf. De track volgen we via Wikiloc app. Toch is dat af en toe moeilijk. Ergens werd de track asfalt en zijn we via een prachtige weg door de bergen de heuvel rug overgeslingerd. Helaas boog aan de andere kant van de heuvel de weg de verkeerde kant uit dus moesten we weer terug om de track te vinden. Prima gelukt. Rond kwart voor 1 een boom gevonden waaronder we geluncht hebben. Daar de tweede woestijnvos gezien en twee prachtige roofvogels. Na kwartiertje lunchen afgerond met een Nespresso en weer doorgereden. Na paar uur kwamen we boven aan de heuvel en was naast de bestaande track een asfalt weg aangelegd. Dan wordt het wel erg handhaven om offroad te blijven rijden. Daarnaast moesten we nog helemaal naar Laayoune dus we zijn over de weg gegaan. Maar weer super genoten van het spektakel van de offroad trail en veel stof gehapt. We hebben wel een probleempje met de uitlaat waar een emof niet goed meer is.
    Omdat wij achter de groep aanreden kregen we door dat de camping waar we zouden overnachten niet op ons komst gerekend had en dat er ook geen enkele voorziening was. Dus via booking.com hotelletje in Laayoune geregeld. Eind van de middag zijn we dan weer aan de kust en parkeren we gewoon de wagen in Laayoune.
    Prima hotelletje. Grappig dat ze de gasten probeerden aan te moedigen om de trap te nemen. De trap was voor de atleet in je en op de eerste treden van de trap kon je aflezen hoeveel calorieën je per tree had verbrand. Water deed het niet. Maar de technische dienst is geweest en draaide nog wat geheime kranen open om de waterdruk te verhogen.
    Heerlijk gedoucht. Daarna stad ingegaan om te gaan eten.
    Was nog niet zo eenvoudig. Uiteindelijk in prima tentje beland waar we pizza/shoarma konden eten. Enorm gastvrij en vriendelijk. Feest. Daarna gecrasht in het hotel.