Hampi, Karnataka

November 30, 2018 in India ⋅ ⛅ 28 °C

Hampi is een relatief onbekende plek in India, maar misschien wel een van de meest relaxte en bijzondere plekken in dit land. Hier verbleef ik vijf dagen. Een afgelegen gebied in de middle of no-where met tropisch klimaat, palm- en bananenbomen, omgeven door duizenden rotsblokken, ruïnes, lokale remote villages en enorm coole vibe. Het contrast kan bijna niet groter dan de steden hiervoor.

Om er te komen reisde ik per nachttrein, lokale bus, ferry en scooter over zanderige weggetjes en langs lokale villages.

In Hampi verblijven backpackers, rotsklimmers, hippies en een combinatie hiervan. Hier gaat het leven net een tandje langzamer en heerst een ontspannen sfeer. Het was een bijzondere week.

Via couchsurfing verbleef ik op de campground van Rajneesh. Een welvarende Indiër die zijn land met tenten heeft opengesteld voor couchsurfing reizigers over de hele wereld. Hij heeft een plek gecreëerd omgeven door groen, riviertjes, palmbomen, bamboestokken en rotsformaties. Een plek met vogels, slingerden apen door de bomen en schildpadden en krabben in het water. Af en toe komt hij langs en trakteert de mensen die hij host op een avond vol muziek, drinken en eten. Zijn lengte is al uitzonderlijk voor India maar ook zeker zijn voorkomen en houding. Hij is langer dan ik (foto volgt) , geeft een ferme handdruk, heeft een zware stem, elegante snor, draagt een gouden ketting met tijgernagel en door zijn uitstraling voelt alsof je met de keizer dineert. Het was een memorabele avond met hem, zijn staff en de andere couchsurfers.

De omgeving van Hampi is surrealistisch adembenemend en divers. In het Westen zou dit een populair gereguleerde nationaal park zijn. En hier. Hier zie je de lokale village bevolking, enkele Indiase reizigers, wat hippies en backpackers en loop je alleen over rotsen met adembenemende uitzichten en tempels. Zonder entree of andere commerciële activiteiten.

De onderstaande filmpjes geven wel een beetje de sfeer, beelden en geluiden bij deze tekst van van de omgeving: https://youtu.be/FlTtuSyTHrI ('Local Hampi song') en https://youtu.be/PDY-AW5BFSo

Hier drink ik dagelijks uit een kokusnoot, duik ik het lake voor verkoeling, rijd op mijn motorbike door de omgeving, bezoek per mountainbike de ruïnes aan de andere kant van de rivier en bekijk ik dagelijks een prachtige sunset. Het is het goede leven.

Op de plaats waar ik verblijf ontmoet ik andere couchsurfers die eigenlijk alleen maar minimaal maanden of zelfs jaren reizen en open minded in het leven staan. Niet gecontroleerd het leven leiden, maar leven in het hier en nu en diepgang zoeken. Op deze manier, via couchsurfing verblijven is ook een bevestiging dat reizen niet per definitie duur hoeft te zijn. Het is allemaal mogelijk, als je maar wilt een beetje creatief bent. Ook mijn verblijf was de week in Hampi vrijwel kosteloos via een host van couchsurfing. Na een kleine week ging ieder weer een eigen weg. Travel goes on....

Ook ik boekte een nachttrein naar de volgende bestemming. Dat betekende dezelfde weg weer terug naar het treinstation. Onderweg lopend naar de ferry krijg ik een lift achterop een scooter. Daarna vanuit de bus naar het station een lift in een rickshaw van een jong Indiaas stel. En als ik even later aan het wachten ben op het station en aan een Indiër naast me vraag of hij nog een lokaal restaurantje weet omdat ik drie uur moet wachten blijkt hij geen Engels te spreken. Prima. Twee minuten later word ik aangetikt en krijg ik ineens zijn telefoon in mijn handen gedrukt. Hij heeft zijn zoon gebeld en die kan het wel even vertalen.

Zoals Frans in een reactie omschreef: elke foto is een verhaal. Dat is zeker zo en geldt ook voor ontmoetingen.

De vibe in Hampi zal me nog lang bijblijven...