Faroe Islands dag 1 (Streymoy)

October 29, 2018 in Faroe Islands ⋅ ☁️ 6 °C

Na alweer een lange nacht arriveren we in de haven van Torshavn stipt om 05:00u. Een uurtje later begint het ontschepen voor de passagiers en omdat we op een bewegend dek stonden nog even langer wachten. We rijden van boord om 06:40u, het is nog pikkedonker en we kunnen pas inchecken om 14:00u dus besluiten we het eerste eiland Streymoy vandaag te verkennen. Mijn iPhone heeft geen signaal ‘bedankt Orange’ en alle apps met kaarten werken niet of de kaart van de faroe staat er niet op. Gelukkig waren we voorbereid en hebben een papieren map bij. We rijden in het donker naar Vestmanna waar een infopunt zou zijn. Onderweg zien we nog niets van het eiland en het regent een beetje. In het dorpje is het even zoeken naar de info en als we deze vinden is hij gesloten vanaf 1 October dus zijn we even te laat. Ondertussen is het licht aan het worden en rijden we naar Saksun via een scenic route ofwel de buttercup route zoals deze hier worden genoemd. Onderweg stoppen we even aan een uitzichtpunt en besluiten de stroom te volgen naar een waterval in de verte. Veel wind en regen als we heen wandelen maar de regen stopt gelukkig iets voor de helft van de wandeling. Terug verder naar Saksun, prachtig mooi en veel schapen onderweg maar ook alle soorten ganzen. In het dorpje maken we een wandeling naar het strand maar hoog tij beslist dat we halverwege moeten terugdraaien. Dit is wel wat we verwacht hadden te zien en wat we beiden ook graag zien. De prachtige robuuste wilde natuur. Spijtig van de regen af en toe maar ook dat wisten we op voorhand. Nog even een toiletstop aan de andere kant van het dorp en rijden we verder naar de fossa. Een 140m hoge waterval in 3 etages. Van hieruit via een andere scenic route terug naar Torshavn, onderweg even iets eten aan een tankstation en dan rijden we de stad voorbij en draaien af richting Kirkjubøur. Hier zijn enkele mooie huisjes met turfdaken , een ruïne van een kathedraal en een kerk. We wandelen even rond en een local wijst ons op een zeehond die aan het slapen is in het zeewier. Mooi dier, rustig laten liggen waarna we terug naar Torshavn rijden en inchecken in het hotel. We hebben kamer 704 in een authentiek huisje aan de rand van de oude stad. Heel de bovenverdieping is voor ons terwijl op de beneden verdieping 3 kamers zijn op dezelfde oppervlakte. Met ons gat in de boter gevallen ja. Uitpakken en dan wandelen door de stad en iets eten waarna we moe naar de kamer gaan en bloggen want hier is wifi. We zijn dan ook al van 05:00 uur in de weer. Vandaag zeer veel wind en 7 graden. Af en toe regen en bewolkt.Read more