Faeroer Islands

October - November 2018
Mighty ships was de aanleiding voor deze trip. Read more

En rijden maar

October 26, 2018 in Belgium ⋅ ⛅ 9 °C

06:00u loopt de wekker af en 7:10u vertrekken we voor een lange rit. De poes is een beetje boos dat we ze alleen laten. België en Nederland rijden vlot maar in Duitsland weer werken en files. Het weer is wisselvallig, even regen en dan weer droog met veel wolken. Eens we in Denemarken zijn schijnt de zon tot omstreeks 17:30u, daarna begint het te regenen en gieten. Er is geen verlichting en dan zie je bijna niets meer, 80Km/u op de autostrade bij momenten. De laatste 30 Km rijden we binnendoor over donkere weggetjes naar de B&B. Blij dat we er eindelijk zijn om 19:30u. Er staat een frisse pint klaar en een goede douche. Zeer mooie B&B, hopelijk slapen we goed.Read more

Ruberg knude

October 27, 2018 in Denmark ⋅ ⛅ 3 °C

Via Abandoned Engineering komen we hier terecht. Niet zo ver van Hirtshals waar we de ferry moeten nemen. We hebben ruim de tijd om de verlaten vuurtoren te bezoeken. Deze werd gebouwd 200m van de zee in 1899 en toe was er van duinen nog geen sprake. Nu is hij vlak bij de zee en binnen enkele jaren zal hij verdwijnen.Read more

Inschepen naar de Faroe Islands

October 27, 2018 in Denmark ⋅ ⛅ 4 °C

Na een korte zoektocht voor nieuwe ruitenwissers verkennen we nog even Hirtshals. Zaterdag middag maar geen kat te bespeuren in de winkelstraat. Tegen 12:30 schuiven we aan bij de poort van de ferry. Iets na enen krijgen we onze ticketten en mogen we door rijden naar rij 22. Hier moeten de passagiers uitstappen en met de shuttle naar de boot. De chauffeurs blijven wachten tot het hun beurt is om in te schepen. De boot vertrekt normaal om 15:00u maar het is al 14:40 voor ik aan boort kan rijden. Nadien blijkt dat de tijden Faroe tijden zijn en dus een uur vroeger is ( dus langer wachten). In de ferry rij ik naar boven en dan moeten we in de ferry nog eens draaien en parkeren op amper 5cm van elkaar! Daarom duurt het zo lang en mogen er geen passagiers mee. Peggy wacht al 1,5uur op de kamer tegen ik er aan kom. Uiteindelijk vertrekt de Norrona met een halfuur vertraging om 15:30u Faroe tijd. We verkennen de dekken van dek 2 waar het zwembad is tot dek 8 met het sundeck (gaan we niet nodig hebben) omstreeks 18:20u gaan we dineren in The Diner. Lasagne of aardappelen met gebraad en rode kool. Er is een mooie saladbar. Na het eten gaan we naar de kajuit en kijken nog wat films op de iPad voor we gaan slapen.Read more

Cruisen nu

October 28, 2018, North Atlantic Ocean ⋅ ☀️ 6 °C

Na het uur verzetten naar Faroe tijd moet er ook nog een uur wintertijd af dus na een lange nacht met weinig slaap zijn we ook al om 5 uur wakker. We gaan naar de zonsopgang zien op het dek en verkennen de bovenkant van de boot want daar mocht je gisteren niet op. Nog even wachten en om 8:00u gaan we ontbijten. Peggy voelt zich niet zo goed, een beetje zeeziek, het ontbijt buffet is is uitgebreid en lekker. Hierna gaan de naar de kajuit nog wat liggen rusten. In de namiddag is het wat beter en gaan we op het sundeck in de zon zitten. De jas mag uit want de temperatuur is uitstekend als je uit de wind blijft. Na een tijdje voelt ze zich terug slechter en opnieuw naar de kajuit waar het nog slechter word. De rest van de middag blijft ze overgeven en uiteindelijk ga ik pilletjes tegen zeeziekte halen maar die komen er ook terug uit. Het weer is goed en we varen voorbij de Shetland eilanden als het zonsondergang is wat een mooi plaatje geeft.Om 18:30u ga ik alleen eten in het mooie restaurant. Voorgerecht is Faroese smoked salmon, zeer lekker en om te drinken bestel ik een donker biertje. Amai een 75cl fles William van 5,8%, ik ga straks zat zijn en goed slapen. Het hoofdgerecht is Shortrib met mushrooms, dat lust Peggy zeker niet dus mist ze dit niet. Het nagerecht is rabarber met rabarber, cheescake en sorbet en gel van rabarber, hiervan vraag ik een portie om mee te nemen voor Peggy. Al denk in dat ze het niet moet hebben! Morgen moeten we om 6:00u klaar zijn om te vertrekken.Read more

Faroe Islands dag 1 (Streymoy)

October 29, 2018 in Faroe Islands ⋅ ☁️ 6 °C

Na alweer een lange nacht arriveren we in de haven van Torshavn stipt om 05:00u. Een uurtje later begint het ontschepen voor de passagiers en omdat we op een bewegend dek stonden nog even langer wachten. We rijden van boord om 06:40u, het is nog pikkedonker en we kunnen pas inchecken om 14:00u dus besluiten we het eerste eiland Streymoy vandaag te verkennen. Mijn iPhone heeft geen signaal ‘bedankt Orange’ en alle apps met kaarten werken niet of de kaart van de faroe staat er niet op. Gelukkig waren we voorbereid en hebben een papieren map bij. We rijden in het donker naar Vestmanna waar een infopunt zou zijn. Onderweg zien we nog niets van het eiland en het regent een beetje. In het dorpje is het even zoeken naar de info en als we deze vinden is hij gesloten vanaf 1 October dus zijn we even te laat. Ondertussen is het licht aan het worden en rijden we naar Saksun via een scenic route ofwel de buttercup route zoals deze hier worden genoemd. Onderweg stoppen we even aan een uitzichtpunt en besluiten de stroom te volgen naar een waterval in de verte. Veel wind en regen als we heen wandelen maar de regen stopt gelukkig iets voor de helft van de wandeling. Terug verder naar Saksun, prachtig mooi en veel schapen onderweg maar ook alle soorten ganzen. In het dorpje maken we een wandeling naar het strand maar hoog tij beslist dat we halverwege moeten terugdraaien. Dit is wel wat we verwacht hadden te zien en wat we beiden ook graag zien. De prachtige robuuste wilde natuur. Spijtig van de regen af en toe maar ook dat wisten we op voorhand. Nog even een toiletstop aan de andere kant van het dorp en rijden we verder naar de fossa. Een 140m hoge waterval in 3 etages. Van hieruit via een andere scenic route terug naar Torshavn, onderweg even iets eten aan een tankstation en dan rijden we de stad voorbij en draaien af richting Kirkjubøur. Hier zijn enkele mooie huisjes met turfdaken , een ruïne van een kathedraal en een kerk. We wandelen even rond en een local wijst ons op een zeehond die aan het slapen is in het zeewier. Mooi dier, rustig laten liggen waarna we terug naar Torshavn rijden en inchecken in het hotel. We hebben kamer 704 in een authentiek huisje aan de rand van de oude stad. Heel de bovenverdieping is voor ons terwijl op de beneden verdieping 3 kamers zijn op dezelfde oppervlakte. Met ons gat in de boter gevallen ja. Uitpakken en dan wandelen door de stad en iets eten waarna we moe naar de kamer gaan en bloggen want hier is wifi. We zijn dan ook al van 05:00 uur in de weer. Vandaag zeer veel wind en 7 graden. Af en toe regen en bewolkt.Read more

De noordelijke eilanden

October 30, 2018 in Faroe Islands ⋅ ⛅ 6 °C

Vandaag bezoeken we de noordelijke eilanden Vidoy, Gordoy en Kundy. We rijden naar het noordelijkste dorp Viõareiõi, ongeveer 94 Km rijden over 4 eilanden, 2 bruggen en 1 sub sea tol tunnel (3,6 km) en 4 tunnels door de bergen waarvan er 2 zonder verlichting en met 1 rijvak voor beide richtingen. Da’s toch wennen als er een tegenligger komt en je moet in een inham stoppen en lichten uit doen tot hij is gepasseerd. Zulke tunnels had ik nog niet eerder gezien. We wandelen even rond en dronen maar er is veel wind waarna we het volgende eiland Kunoy aandoen. Opnieuw zulke smalle single lane tunnel van 3 km. Kunoy is ook de naam van het dorp waar we stoppen en een wandeling maken naar hun zelf aangeplant bos. Zeer mooi maar plotseling begint het te hagelen, op 5 minuten van redelijk goed weer tot hagel en regen. Peggy had tegen de wind haar regenbroek aangedaan dus dat viel mee maar mijn jeans was goed nat. We schuilen onder een rots en wat later tegen een schuur om dan tussen de buien door naar de auto terug te gaan. Volgende wandeling doe ik ook mijn regenbroek aan, weer of geen weer! Onderweg informeren we voor de ferry naar Kalsoy eiland maar als je die neemt moet je zeker 6 uur daar blijven tot de volgende ferry en dat voor één standbeeld te zien of in de regen te wandelen zien we niet zitten. Als we de toltunnel opnieuw passeren moeten we bij het volgende rode pompstation betalen, 100 kronen voor heen en terug. We stoppen eerst bij het blauwe station maar daar kan je niet betalen, het staat ook nergens aangeduid! We rijden terug naar Torshavn en gaan shoppen. Op zoek naar het winkelcentrum, de souveniershops (2) en daarna iets eten. Veel winkels zijn er echter niet, het is maar een kleine hoofdstad, zoals ze zelf zeggen de kleinste hoofdstad ter wereld. Vandaag hebben we 12500 stappen gedaan, gisteren 17600. Het weer was zeer wisselvallig met veel wind en 7°C.Read more

Het eiland Vãgar

October 31, 2018 in Faroe Islands ⋅ ⛅ 5 °C

Beiden weer zeer goed geslapen en iets na zessen wakker. We gaan eten om 07:15u en als we terug komen van het ontbijt is de zon opgekomen en zien we de lucht mooi kleuren. We nemen ons gerief en we vertrekken richting Vãgar, dit eiland is waar de luchthaven is en waar de meeste de Faroe eilanden binnenkomen. Wij dus niet deze keer. We rijden opnieuw door een subsea tunnel waar we bij terugkomst 100 kronen tol voor moeten betalen. Onderweg mooie zichten nu de zon hier en daar door de wolken schijnt. Onze eerste stop is voor de wandeling langst het meer Leitisvatn naar de Traelanípa punt, deze vertrekt net na het dorp Mióvágur voor een 3 uur durende roundtrip. Een mooie wandeling met op het einde een stevige klim naar de 142m hoge punt vanwaar we het speciale zicht hebben op het meer, daarna dalen we af naar de kleine waterval Bøsdalafossur welke de overloop van het meer is. Als we terug willen gaan komt de zon opnieuw opzetten maar de punt opnieuw beklimmen zien we niet meer zitten. We wandelen terug naar de auto en rijden dan voorbij de luchthaven naar het dorp Gásadalur. Dit dorp was tot 2006 het meest afgelegen dorp van de Faroe eilanden. Toen is er een tunnel gemaakt en nu is het makkelijk bereikbaar. De tunnel is wel 1 rijvak dus weer opletten voor tegenliggers en tijdig in de inham met de lichten uit laten hem passeren. De zon schijnt maar net als we de waterval en het dorp willen fotograferen komen de wolken ervoor. Das even balen, 20m voor het uitzichtpunt. We blijven toch proberen om een goede foto te nemen en daarna wat dronen. Na een half uurtje komt de zon terug opzetten en met de juiste foto kunnen we terug vertrekken richting Tórshavn. De zon verdwijnt voor vandaag achter de wolken.Volgende stop een bezoek aan het cultureel centrum van de Faroe het Nordic house. Ik dacht dat dit over de geschiedenis van de Faroe eilanden ging maar was dus fout. We mochten wel gratis de verschillende zalen bezoeken 🙁. Dan maar in de gietende regen naar de National Gallery van de Faroe eilanden. Niet veel verder over het mooie voetbal stadion maar tegen dat we eindelijk de ingang hebben gevonden komt er enorm veel plaats op de kleine parking vrij want alle personeels leden gaan naar huis. Het is dus net gesloten. Het hoogseizoen is voorbij en dat zie je aan alle winkels en andere diensten die vroeg sluiten of zelfs niet open zijn. Zover onze culturele uitstap voor vandaag. Dan maar naar hotel en een wandeling door de stad. Hier kopen we wat souvenirs en gaan iets halen om te eten. Daarna bloggen, douchen, film zien en ons gerief verdelen voor morgen wat we aandoen en wat er op de boot mee moet nu we weten dat je in de auto niets meer kunt nemen en we vorige keer ons zwemgerief vergeten waren. Het weer was vandaag dus overwegend zonnig, een strak windje van 10m/s en tussen de 7°C en 3°C afhankelijk hoe hoog we waren. In de tunnels is het 12°C. Na 16:00u heeft het een uurtje geregend. Vandaag ook 19000 stappen gedaan wat ongeveer 14,5 Km is.Read more

Eysturoy eiland

November 1, 2018 in Faroe Islands ⋅ ⛅ 5 °C

Vandaag de laatste dag op de Faeröer eilanden. Het druppelt een beetje als we gaan ontbijten. Volgens alle apps wordt het vandaag een schitterende dag zonder regen en met weinig wind (blijkt achteraf dat ze er allemaal goed naast zaten) na het ontbijt laden we de auto in en gaan de sleutel afgeven, net als we vertrekken zien we een prachtige regenboog boven de stad, wat een kleuren, een dubbele met zelfs nog extra banden. Nog nooit hebben we zo een sterke gezien. Opgewekt rijden we nog steeds zonder gps de stad uit richting bergen. Na 10Km in de bergen blijkt dat we de verkeerde richting uitrijden en dus omdraaien en terug naar de stad, nu wel de juiste weg en de regen is gestopt. Op een uitzichtpunt stoppen we en wandelen 50m van de auto weg om te kijken als het opnieuw regent en met een serieuze wind doet dit wel pijn. We rijden verder en ik wil de hoogste berg op rijden via een kleine weg. Na enkele honderden meters slippen we even en blijkt dat de weg bezaaid is met ijs en hagel. Hier heb ik geen banden voor dus de eerst volgende plek zoeken om te draaien. Dat was even spannend, de temperatuur is ondertussen gezakt naar 1graad Celsius wat de plotselinge ijsvorming wel verklaart. Blij dat we heelhuids terug op de oude weg komen is er bij het laatste punt voor we de bergpas verlaten net hagel gevallen en de weg opnieuw bedekt. Tijdens deze steile afdaling die eindigt met een haarspeldbocht is het toch weer schuiven geblazen. Veilig maar iets trager rijden we de verder richting Eiõi helemaal NW van het eiland (Eysturoy) Vermits het pijpenstelen regent rijden we door via de scenic route over de berg naar Gjógv. Er is geen andere weg om dit dorp te bereiken. Mooi klein dorpje met een natuurlijke Gorge waar we in wandelen. De schapen gaan in het dorp van tuin naar tuin om het gras af te grazen, leuk om te zien. Helemaal doorweekt rijden we verder via Funningur, Funningsfjorõur helemaal tot Oyndarfjorõur waar we wandeling maken via de oude cairns naar Elduvik. Het weer is wisselvallig ondertussen en de temperatuur schommelt tussen 1 en 4 graden afhankelijk hoe hoog we in de bergen zijn. In de verte zien we ons schip passeren waarop we straks terug naar Denemarken moeten. Een beetje overdressed starten we aan de wandeling. Gelukkig komt een local ons even de weg wijzen want we geraken niet op het juiste pad. Poortjes door en tussen de schapen wandelen we tussen twee bergtoppen door tot we rond een berg moeten aan de waterkant. Een mens mag hier geen last hebben van Vertigo zo net boven het water op de zeer smalle paden. Alles is nat en slipperig dus draaien we uiteindeljk terug net voor het dorp. Uiteindelijk toch een zeer mooie wandeling geweest. We kleden ons om en rijden terug richting Tórshavn waar we in het winkelcentrum nog iets gaan eten. Om 18:15u gaan naar de terminal om in te checken voor de Norrona. We mogen direct aan boord rijden en gaan naar de kajuit. Een uur voor vertrek nog even terug naar de terminal voor de taxfree refund en om stipt 21:00uur vertrekken we. Onderweg geen WiFi dus weer afkicken tot we in Denemarken zijn.Read more

Dag op zee

November 2, 2018, North Sea ⋅ ☀️ 7 °C

Na een goede nachtrust gaan we om 8:00uur ontbijten. Op dat moment passeren we de Shetland eilanden en dus mooi zicht en lekker eten samen. Nog wat ontspannen en de blog typen vandaag. we gaan wat drinken in de Skybar, zonnen op het zonnedek en wat lezen. Er is bijna geen deining, en Peggy heeft nu pilletjes tegen de zeeziekte genomen waardoor ze een beetje slaperig is maar dat is beter dan ziek. Om 18:00uur gaan de eten in het a la Carte restaurant, voorgerecht gerookte Faroe zalm, daarna lamsbout en als dessert chocolade ijs met een macaron. Nog wat film zien en gaan we slapen.Read more

Laatste dag rijden

November 3, 2018 ⋅ 🌙 9 °C

We kunnen vandaag ontbijten vanaf 6:00uur tot 9:00uur. We komen aan in Hirtshals om 9:00uur faroe tijd dus klok een uurtje vooruit zetten. Onze auto staat op dek 4a dus nog 45min. wachten tot we er bij kunnen alvorens we nog 1065km naar huis moeten rijden. Uiteindelijk rijden we van boord om 11:00 uur en komen we thuis aan om 21:35uur na een lange vermoeiende rit.Read more