Dublin

A short but fine adventure by Stefkemac Read more
  • 0kilometers

Dublin

May 5, 2017 in Ireland ⋅ ⛅ 12 °C

Wekker gezet en om 5:45u opgestaan. Onze chauffeur (Papa) was weer goed op tijd want hij staat er al om 6:15u. Nog even langs de bakker voor ontbijt en dan zonder file naar de luchthaven. De werken onderweg zijn gedaan waardoor we dus te vroeg zijn, gisteren reeds ingecheckt en dus mogen we direct naar de gate. Het juiste nummer is er pas om 9:25 en boarding om 9:45u voor een vlucht van 1:50min. Er is een uur tijdsverschil dus landen we normaal omstreeks 11:00u plaatselijke tijd.

Uiteraard wat vertraging en we stijgen een half uur later op en landen om 11:24u plaatselijke tijd.
    Geen bagage ophalen en dus recht naar de bus. We kopen een return ticket zodat we maandag niet moeten zoeken en een 72uur geldige freedom pass voor alle bussen zodat we niet alles te voet moeten doen. De airlink 747 die ons naar het centrum moet brengen rijd alle 10 minuten maar toch staan we meer dan een half uur te wachten in de wind. Goede start :)
    Uitstappen op O'connell street, even iets eten en dan naar het Castle hotel voor inchecken.
    Ondertussen is het 15:37u en kunnen we de stad verkennen.
    De zon schijnt maar er is wel een koude wind, we nemen de hop on hop off bus en volgen de hele route om te zien hoe Dublin eruit ziet en waar alles is. In de hele stad zijn ze aan de weg aan het werken en er is opstopping tot en met. Maar ja, vrijdag op het spitsuur en wegenwerken dan kan je je wel voorstellen hoe druk het is. De laatste 2 stops doen we niet op aanraden van de chauffeur en we stappen uit aan O'connell street en wandelen naar de Bekende Temple bar. Alle bars zijn overvol en heel veel hangt men buiten rond tonnen en tafeltjes te drinken. Ook veel live muziek en er hangt wel een uitgelaten sfeer. Helaas zijn we te moe om er van te genieten en wandelen via de Arcade terug naar het hotel. Na een kleine snack gaan we in de bar (kelder) iets drinken. Peggy heeft het fris en neemt een grote chocomelk, ik kan het niet laten en neem een pint Guinness. Om negen uur begint er live muziek. Het is een eenmans optreden maar wel goed. We blijven echter niet hangen en gaan maar slapen.

Zaterdag

May 6, 2017 in Ireland ⋅ ⛅ 9 °C

Veel wakker geweest deze nacht, alles kan je horen van binnen passerende mensen maar door het enkel glas ook alles van buiten.
    Vandaag is het onze 11de huwelijksverjaardag. Het is bewolkt maar droog. Eerst ontbijt in het restaurant, redelijk veel volk en kleine tafeltjes. Er is geen buffet maar een toog, hier moet je vragen wat je wil hebben en er is alles van een engels ontbijt. Toch wat raar en ik heb liever een buffet maar ik denk wel dat zo veel minder afval hebben en dat er minder word verspild. De kwaliteit is echter zeer goed.
    Na het ontbijt wandelen we naar Trinity college, het is sneller te voet dan met de bus. Onderweg zeker elke 50m word je aangesproken om tickets voor tours en hop on bussen te verkopen. Het college is groot en goed onderhouden, mooie gebouwen en we gaan naar de book of Kells. 9€ inkom om een boek te zien van het evangelie is ons te veel, voor een book of Kelts wat we eerst hadden verwacht hadden we het wel gedaan maar dat bestaat niet :) er stond toch een serieuze rij. Iets verder aan de bibliotheek van Berkeley stond een Sphere in Sphere kunstwerk, kon uit een film komen.
    Na een ommetje gaan we window shoppen bij het Irish art center, mooie spullen maar wel duur, al doen we wat ideeën op voor thuis.
    Hier stop ook de bus en we stappen op van halte 4 tot 15 waar we uitstappen aan de Kilmainham Gaol. Een oude gevangenis wat nu een museum is. We nemen de short tour (highlights) en kunnen eerst in het museum rondkijken want we moeten een uurtje wachten.
    Net als we rond zijn en elkaar bespied hebben start de tour. Indrukwekkend al had ik er nooit willen zijn vroeger. Na het gevang gaan we in een pub iets eten en wandelen dan naar Phoenix Park op zoek naar de herten die er vrij rondlopen.
    Het park is 1,5x groter dan central park in NY en dus zoeken naar een speld in een park...
    Gelukkig wat research en snel vinden we de herten, voorzichtig komen er enkele af voor wat brood. Mooie en lief maar je mag ze niet aaien. Het is de tijd van het jaar dat alle geweien afgevallen zijn en er nieuwe groeien.
    Nog wat wandelen en dan naar de stop 18 om terug naar het hotel te gaan. Hier even rusten want we hebben toch wat km's gedaan. Om 19:15u gaan we eten in de kelder, lekker en voldoende waarna we nog een avondwandeling maken om het eten te laten zakken.
    Opnieuw veel volk een, aangestoten op de meest rare manieren. Veel zatten al maar ook veel ambiance. Alle kroegen zitten overvol.
    Moe maar voldaan gaan we terug naar het hotel voor een verdiende nachtrust.
    Het was vandaag 15 graden en soms kwam de zon erdoor. Uit de wind is het aangenaam maar helaas zijn die plekjes schaars.

Zondag

May 7, 2017 in Ireland ⋅ 🌙 7 °C

Goed geslapen en vandaag schijnt de zon de hele dag. Het moet de beste dag worden van het weekend en ziet er al stralend uit.
    Vandaag nemen we de bus voor de Dockland tour. We gaan eens kijken waar mama en papa binnen enkele weken aan wal komen.
    Zo ver komt de tour dus niet, we stappen uit aan de laatste halte en doen een stuk opnieuw maar te voet zodat we het goed kunnen bekijken. Eerst de aangrijpende beelden van een monument ter ere van de slachtoffers van de grote hongersnood 1845-1850.
    Daarna even binnen bij het museum van de Ierse emigratie maar het weer is te goed om binnen te blijven de de inkom te hoog dus doen we enkel de shop.
    Dan via de mooiste brug van Dublin de Samuel Beckett brug naar de duikklok.
    We bezoeken het science museum en bevinden ons bij de geeks. De helft van de toestellen werkt niet of amper, gelukkig was het gratis.
    Hierna wandelen we via het standbeeld van Molly Malone naar het Dublin Castle.
    Daarna terug naar het hotel en de souvenirs wegleggen. We gaan in het park over het hotel nog wat lezen en genieten van de zon tot ongeveer 18:00u. Daarna op zoek om iets te eten en uiteindelijk belanden we terug in het hotel tegen 22:00u.
    Prachtig weer vandaag en een beetje verbrand. De winkels waren open en dus lekker druk, net een koopzondag in december in antwerpen.
    We zien de raarste figuren rondlopen maar toch ook veel bedelaars en daklozen. Op enkele plaatsen krijgen deze eten van vrijwilligers maar toch een schrijnend tafereel hoor.

Laatste dag

May 8, 2017 in Ireland ⋅ 🌙 6 °C

Ontbijten maar dit is elke dag minder goed. Koude toast, geen scones al staan ze er wel. Als je er een vraagt zeggen ze dat ze van gisteren zijn en brengen ze terug naar de keuken. Als koud beleg enkel kaas en plastieken potjes confituur.
    Na het ontbijt inpakken en uitchecken. We geven de bagage af want komen deze pas ophalen tegen 15:00u als we naar de bus moeten voor de luchthaven.
    De zon schijnt al is het minder warm dan gisteren.Nog even de bus op en stappen uit aan het Dublin museum.Het is inbegrepen in de 3 dagen pass en bestaat uit 3 kamers.Al goed dat het gratis is en we wandelen verder naar St.Stephens green,een parkje waar de Dubliners hun middagpauze houden.Langzaam terug naar het hotel voor de bagage en vlot terug naar huis.