Sol y Luna

February 4, 2010 in Peru ⋅ ⛅ 24 °C

Vandaag zijn we op pad geweest naar las Huacas Sol y Luna (de tempels van de zon en de maan) en naar Chan Chan.Las Huacas del Sol y de la Luna was de eerste bestemming. Een mooie site in de bergen net buiten Huanchaco met twee tempels waar vroeger een stad tussen heeft gelegen. Dit alles was gebouwd tussen 100 en 700 N.C door de Moche, een zeer ontwikkelde cultuur die later ingelijfd is door de Inca´s. Alleen la Huaca del la Luna was te bezichtigen.
    De tempel bestaat uit vijf lagen waarvan de eerste tempel gebouwd is medio 100 na Chr. De bouw duurde 2 jaar. Daarna zijn er vier nieuwe tempels overheen gebouwd....iedere honderd jaar een nieuwe....iedere tempel weer groter als zijn voorganger.De bouw van de laatste tempel moet ongeveer 20 jaar geduurd hebben. Tijdens de rondleiding zijn de verschillende lagen tempels goed te zien.....ze zijn herkenbaar aan de verschillende figuren en de kleuren verf die gebruikt werden. Bij het ¨afpellen¨ van alle lagen komen mooie oude schilderwerken vrij! Bizar dat schilderwerken van 100 N.C. nog steeds zo goed te zien zijn... Echt een mooie site!

Daarna reden we door naar Chan Chan....een stad die 700 jaar later gebouwd is dan de twee eerder bezochte tempels, door de Chimu.....echter waren ze bezig dit op een zeer lelijke manier geheel opnieuw op te bouwen....we hebben meer bouwvakkers gezien dan ruïnes! Dit was even een tegenvaller na de vorige tempel! Wat een commerciële toestand....en hoe lelijk gedaan...we waren binnen tien minuten weer terug bij de kassa. Ook het bijbehorende museum was van hetzelfde kaliber....twee zaaltjes met nietszeggende meuk!!
    We zijn teruggereden naar het dorp en hebben onszelf eerst getrakteerd op een typisch Peruaans ijsje. Crunched ijs....en je kunt kiezen welke verse vruchten pulpen je er op wilt....cocos, metha, pina, mango, fresa, maracuya, guanabana, tamarinde, en nog veel meer lekkere smaken met moeilijke namen.