• Budapest 2

June 16, 2019 in Hungary ⋅ ⛅ 27 °C

Het heeft een wat toeristische naam , " House of Terror" maar als voormalig hoofdkwartier van de Duitse, hongaarse en Russische geheime politie niet onterecht. Een indrukwekkende exhibitie in historische context en een monument voor alle slachtoffers. Buiten op het gebouw hangen de foto's van alle slachtoffers van die geëxecuteerd zijn. Dat zijn er veel, maar ook heel jonge mensen van soms 20 jaar. Foto's binnen maken waren niet toegestaan.
    Het Parlement (grootste regeringsgebouw in Europa bouw 1885-1904) aan de oever van de Donau bezocht. Mooi van buiten en wat een prachtig interieur. Er is 240 kilo bladgoud gebruikt voor trapleuningen en zalen. Ook de kroonjuwelen worden hier bewaard en bewaakt.
    Het strijken van de vlag was ook een ceremonie.
    Natuurlijk zijn we ook hongaars gaan eten. Een prima wijn bij gerechten met veel paprika.
    Het openbaar vervoer werkt prima. Een overblijfsel van de socialistische tijd waarin de meeste mensen geen auto hadden. We hebben een 72uurskaart en al 1 controle - een burger die ineens een kaartje omhing en een brede soort 'aanvoerders' band om zijn bovenarm klitte, heel sneaky-