Mount Doom..

September 25, 2016 in New Zealand ⋅ ☀️ 14 °C

Gedoomt om te mislukken...? Na rustig aan wakker te zijn geworden, zat er nog niet echt tempo in. Een trage start, maar dat geeft niet. Een beetje orde in de chaos scheppen en dan toch echt de berg van Frodo en Sam trotseren, net als zij. Maar ja zij waren daar in de zomer.. bij ons is het net voorjaar... we gaan het zien. Het weer leek redelijk, wel wat spetters hier en daar maar dat valt te overzien. Eenmaal op de parkeerplaats zien we naast ons een georganiseerde groep hikers uitstappen in vol ornaat. Toen ik dat zag dacht ik bij mezelf wel even, hebben wij deze trip overschat en hebben we niet ook ijzers en helmen nodig. Ach we gaan het zien, we komen zover als we komen. We beginnen met een wandeling bergopwaarts van 2,5 uur. Goed te doen. Veel trappen, maar ook een hele mooie omgeving. Wel werd het al steeds kouder en begint iets meer te regenen. Maar gewapend met mn gekregen muts en handschoentjes moet dit lukken. Bijna bij south crater krijgen we het advies om om te keren, het is 1 blubberzooi en we zouden erniet doorheen komen met de schoenen die wij droegen. Ook werden de weersomstandigheden steeds slechter... snijdende wind, harde regen en af en toe al sneeuw. Toch wilden we zelf beslissen of we verder konden, dus liepen we door. En wij wilde mount Doom op, dat is bergopwaarts, dus dat kon toch niet blubberig zijn🤔. Bij de splitsing eerst een stukje doorgelopen, maar het weer werd steeds guurder dus toch maar besloten om te keren en mount Doom te trotseren. Ik moet zeggen dat ik al zekerder word in de bergen dus het ging nog aardig goed! Totdat we bij het punt kwamen dat we steil omhoog moesten lopen over de sneeuw heen. Daar waren we niet tegenop gewassen, daarom toch maar besloten om terug gegaan. Ook omdat het weer steeds slechter werd en we het koud kregen doordat we ondertussen al redelijk nat waren geregend. Dat laatste werd er niet beter op, dus zo snel als we konden de berg afgelopen, af en toe stukjes rennen om warm te worden. Uiteindelijk bij de camper waren we tot op het bot koud en totaal doorweekt.. In zo'n geval ben je extra blij met een camper, je kunt direct al je kleding uit doen en droge aantrekken. Na een beetje opgewarmd te zijn hebben we de camper weer aangetrapt richting het zuider van het noordereiland. We zouden het niet redden om de hele rit nog te rijden, daarom maar een plekje gezocht waar we zouden overnachten. Dan hoeven we de volgende dag nog maar 1,5 uur te rijden naar Wellington.Read more