Nieuw Zeeland

September - October 2016
A 23-day adventure by Mariska Schols Read more

And there it begins

September 18, 2016 in the Netherlands ⋅ ⛅ 18 °C

Daar ga ik dan! Met veel eerste keren in het vooruitzicht en een beetje zenuwen voor de reis, vertrek ik dan nu eindelijk naar de andere kant van de wereld. Een droom die uitkomt:) Nieuw Zeeland it is🖒. En het leukste is dat ik dit avontuur met mijn lieve vriendje ga beleven na hem bijna 9 weken niet gezien te hebben. Jammer genoeg niet de reis er naartoe, maar als het goed is zullen we ongeveer gelijk landen in Auckland. Maar eerst mijn 35 uur durende reis er naartoe zien te overleven. Met voldoende vertier en een gezonde dosis adrenaline moet dat goed komen. Mijn lieve ouders hebben mij gedropt op Schiphol, en na ingecheckt te hebben en een drankje is mijn reis dan nu echt begonnen. Ik ga proberen deze blog een beetje bij te houden, mocht dat lukken met het internet :). En anders maar verlaat als ik terug ben😉. Nu op naar de eerste stop, Shanghai!Read more

Shanghai

September 19, 2016 in China ⋅ ⛅ 26 °C

Zo de eerste vlucht naar Shanghai zit erop. Alles liep zoals het moest lopen, of eigenlijk vliegen 😜. Oke vliegtuig uit, Shanghai in.. Maar waar regelen we dat? In de rij bij de paspoort controle, ben ik aan de beurt, moet ik bij het andere loket zijn voor 144 uur stay over.. voor niks in de rij gestaan dus. Maar ach, tijd genoeg! Visa check :). Dan kijken hoe ik het ga regelen met de bagage, op schiphol werd verteld dat ik dit opnieuw moest inchecken, echter kwamen de koffers niet op de band... Samen met nog 3 andere Nederlanders waarvan de koffers er ook niet waren maar even navraag gedaan. Daar werd ons duidelijk dat de koffers automatisch door zouden gaan in het volgende vliegtuig. Top, ook dat is klaar, dan nu Shanghai is. Toevallig dat Guillaume ook naar Auckland moest en dus wel met mij mee Shanghai in wilde! Dus op zoek naar de metro en richting de skyline. Wat indrukwekkend was dat! Allemaal torenhoge gebouwen, en nog mooi ook. Check de foto's en oordeel zelf;). Maar goed na een rondje te hebben gelopen, kwamen we er allebei achter dat wij geen stadsmensen waren en genoeg hadden van de drukte. Tijd dus om terug te gaan naar het vliegveld om naar een rustiger en natuurrijker land te vliegen, Nieuw Zeeland!Read more

Auckland

September 20, 2016 in New Zealand ⋅ ☀️ 15 °C

In het vliegtuig, lekker bij het raam. Dan denk je wel lekker te kunnen slapen.. maar nee😒 zit er zo'n zwanger chineesje naast je die aant kreunen en steunen was, en niet stil kon zitten.. dan denk je als dat alles is, prima. Maar vervolgens ligt ze te pitten, hangt half over mn stoel heen en begint te snurken. Heb ik weer😣. Al met al zo'n 5 uurtjes van de 12 kunnen slapen. En wat duren die laatste uurtjes lang voordat je op plaats van bestemming bent, als je naar iemand uitkijkt. En dan uit het vliegtuig, krijg je eerst paspoort controle. Heb ik natuurlijk precies de rij uitgekozen waar er iemand geen engels kan en er niks van snapt, iets met 9 letter en 2 woorden... Inmiddels al contact gehad met Daniël, ik mocht vooral niet verder dan bagageband 2 lopen. Maar voordat ik hem kon spotten, kwam Daan al naar mij toe gerend:). Het was alles wat ik ervan gedacht en gehoopt had! Zo fijn om elkaar weer na lange tijd te zien en vast te kunnen houden! Op naar de koffers. Daan had die van hem al van de band af, dus alleen de mijne nog en dan door de border security. Na alles aangegeven te hebben, mochten we door. De bus gezocht en gevonden en een klein uurtje later waren we dan in het hotel. Eerst even opgefrist en daarna in het restaurant van het hotel gegeten. Alleen aan mijn eetlust kon ik de jetlag merken, verder nog niet echt, gelukkig! So far so good:)!Read more

Bob's landing

September 21, 2016 in New Zealand ⋅ 🌧 8 °C

De eerste volle dag aan de andere kant van de wereld begon goed met een lekker ontbijtje. Daarna werd het tijd om de camper op te halen. Eenmaal daar waren ze vergeten om het fietsenrek achterop te bevestigen, dit nam dus aardig wat tijd in beslag helaas... maar als compensatie een flesje wijn en een muts van Nieuw Zeeland gekregen. Na daar dus nog 2 uur te hebben gezeten, eindelijk onderweg om de fietsen op te halen. Eenmaal daar was het nog even puzzelen om ze goed achterop de camper te krijgen. Goed ook dat lukte uiteindelijk en konden we naar de supermarkt. Bij de kassa werden we allebij om ons ID gevraagd omdat we een flesje wijn en bier erbij hadden😂, dus dat was natuurlijk een compliment🖒. Maar nam wel extra tijd in beslag.. Toen dat allemaal achter de rug was, konden we eindelijk de wagen aantrappen. Onderweg al mooie stukken landschap gezien, maar we hebben jammer genoeg een heel stuk in het donker gereden. Dus op goed geluk naar een free campsite, Bob's landing, gereden. Aangekomen op de plaats van bestemming, was het tijd om te koken. Na nog wat gepraat te hebben en blogs geschreven te hebben waren we moe genoeg om te slapen. Benieuwd naar waar we de volgende ochtend mee wakker zouden worden. :)Read more

Hobbiton it is

September 22, 2016 in New Zealand ⋅ ☀️ 11 °C

Wauw! Wat een mooie locatie om wakker te worden! Omdat we natuurlijk in het donker hier aankwamen, hadden we een vermoeden, maar dat dit ons uitzicht was hadden we beide niet verwacht. Toen werd het tijd om een klein stukje terug te rijden om naar de movieset van de Hobbits te gaan
    Eindelijk voelde ik mij een keertje groot voor die deuren van de Hobbits :). Door de gids werden een aantal leuke feitjes verteld over de films van lord of the rings en the Hobbit. Zo zijn niet alle deuren even groot. Als je namelijk auditie wilde doen werd je voor een normale grote deur geplaatst en deed je auditie voor een rol als Gandalf werd je voor een kleine deur gezet. Na een Hobbit biertje, gingen we verder op onze roadtrip naar de Waitomo Glowworm Caves. Daar hoefden we maar een kwartiertje te wachten op de tour, prima getimed dus🖒! Een mooie tour door de grotten, waarin werd verteld dat de gloeiwormen licht gaan geven op het moment dat ze honger hebben. Ook ging de gids nog een liedje zingen in de cathedraal van de grot, wat mooi klonk dat zeg! Daarna gingen we een bootje in om een sterrenhemel aan gloeiwormen te zien, echt geweldig! Helaas mochten er in de grot geen foto's gemaakt maar wel weer een ervaring rijker🖒. Toen werd het tijd om een slaapplek te vinden. Dus op zoek naar een gratis camperplek, ergens in de buurt van waar we de volgende dag naar toe zouden gaan. Up in the hills, tussen de bomen hebben we weer een prachtig plekje gevonden! Morgen weer op een nieuw avontuur😊

Hamurana Springs en Volcanic valley

September 23, 2016 in New Zealand ⋅ ☀️ 13 °C

De volgende ochtend was het weer niet heel denderend.. maar goed, dat mag de pret niet drukken dus na een ontbijtje dan toch maar richting onze eerste stop: Hamurana Springs. Een mooie ochtendwandeling om mee wakker te worden en het weer viel uiteindelijk nog mee🖒. Dachten wij dat dit een hot spring was, helaas dat viel even tegen. Maar we geven de hoop niet op😊. Daarna de boel voor bij elkaar gepakt, en op naar volcanic Valley. Daar hoopten we een rondje op de mountainbike te kunnen maken, ook omdat de navigatie dit aangaf. Eenmaal op plaats van bestemming was er nergens een trail te vinden voor de mountainbike, dan maar te voet😆 no problem at all! Na een prachtige en indrukwekkende wandeling, langs watervallen en stinkende kraters, kom je uit bij het meer. Wat een vredig stukje natuur daar. Zelfs de buschauffeur, die ons terug zou brengen, stond daar te genieten van de rust. Terug bij de camper gingen we op zoek naar een plekje om te overnachten. Deze keer zou het een campside met stroom worden zodat we alle devices weer konden opladen. Op de navigatie die we meekregen bij de camper kunnen we daar heel makkelijk op zoeken🖒. Een goedkope gevonden, en we vonden waar we s'ochtends al naar zochten, namelijk hotsprings😁. Als eerste de camper op zn plek, apparatuur aangesloten en op naar de hotsprings! Nog een kleine wandeling er naartoe, maar het was de moeite waard. Er zaten 4 locals al in, maar ze maakten duidelijk dat het geen probleem was dat we erbij kwamen. Werkelijkwaar heerlijk! Het warme bad waar we naar verlangden! Zo'n 40 graden warm, was het prima vertoeven. Gelijk maar even van de gelegenheid gebruik maken om de haren te wassen😜. S'avonds na het eten nog een filmpje gekeken en heerlijk rozig gaan slapen. Sleep tight💋Read more

Huka falls mountainbiken

September 24, 2016 in New Zealand ⋅ ☀️ 14 °C

Gooooooodmorning! Tijd voor wat actie in de taxi! Omdat we dichtbij de Huka Falls zijn, pakken we dan eindelijk de mountainbikes van de camper en gaan we onderweg. Omdat de route die ik van te voren had gedownload op mn laptop konden we die niet onderweg meenemen, maar goed we hadden al gezien dat we een stuk dezelfde kant op moesten als de hot springs. Volgens die route zou het heen en terug 30 km zijn. Een prima tochtje dus. Eenmaal op de trail was het veel klimmen en dalen, dat maakte dat het veel zwaarder werd dan aanvankelijk gedacht. En zeker voor mij met nog een jetlag in de benen en een verkoudheid op komst... Maar goed, daar zou ik mij niet door laten tegenhouden. Met 6 km naar de Huka Falls te gaan, moest het te doen zijn. Eenmaal bij de falls, was het vooral een kolkende massa water tussen de bergen door. Je moet er maar niet bij stilstaan als je daar in zit... Eenmaal daar geweest moesten we wel ff zoeken naar de trail, er waren er hier zoveel.. Via Taupo zouden we terug fietsen naar de camper. Langs de rivier op fietsen🖒 met prachtige uitzichten. Uiteindelijk 16 km gefietst, hoe kan dat nu..? Hadden we bij de Falls nog verder omhoog gemoeten. Maar ach dit was prima zo! Een klein regenbuitje onderweg, maar verder een prachtige route! Bij de camper ff afgespoeld onder de douche en de mountainbikes afgespoten, gaan we weer onderweg met de camper om een mooie route langs Lake Taupo te rijden. Om uiteindelijk bij het zuidelijkste puntje van het meer te overnachten. Tijd om lekker rustig aan te doen! Chicken Tandoori gegeten en nog een filmpje erbij. Morgen staat Mount Doom op de planning, dus voldoende energie sparen om naar het topje te kunnen😊. Trusten😪Read more

Mount Doom..

September 25, 2016 in New Zealand ⋅ ☀️ 14 °C

Gedoomt om te mislukken...? Na rustig aan wakker te zijn geworden, zat er nog niet echt tempo in. Een trage start, maar dat geeft niet. Een beetje orde in de chaos scheppen en dan toch echt de berg van Frodo en Sam trotseren, net als zij. Maar ja zij waren daar in de zomer.. bij ons is het net voorjaar... we gaan het zien. Het weer leek redelijk, wel wat spetters hier en daar maar dat valt te overzien. Eenmaal op de parkeerplaats zien we naast ons een georganiseerde groep hikers uitstappen in vol ornaat. Toen ik dat zag dacht ik bij mezelf wel even, hebben wij deze trip overschat en hebben we niet ook ijzers en helmen nodig. Ach we gaan het zien, we komen zover als we komen. We beginnen met een wandeling bergopwaarts van 2,5 uur. Goed te doen. Veel trappen, maar ook een hele mooie omgeving. Wel werd het al steeds kouder en begint iets meer te regenen. Maar gewapend met mn gekregen muts en handschoentjes moet dit lukken. Bijna bij south crater krijgen we het advies om om te keren, het is 1 blubberzooi en we zouden erniet doorheen komen met de schoenen die wij droegen. Ook werden de weersomstandigheden steeds slechter... snijdende wind, harde regen en af en toe al sneeuw. Toch wilden we zelf beslissen of we verder konden, dus liepen we door. En wij wilde mount Doom op, dat is bergopwaarts, dus dat kon toch niet blubberig zijn🤔. Bij de splitsing eerst een stukje doorgelopen, maar het weer werd steeds guurder dus toch maar besloten om te keren en mount Doom te trotseren. Ik moet zeggen dat ik al zekerder word in de bergen dus het ging nog aardig goed! Totdat we bij het punt kwamen dat we steil omhoog moesten lopen over de sneeuw heen. Daar waren we niet tegenop gewassen, daarom toch maar besloten om terug gegaan. Ook omdat het weer steeds slechter werd en we het koud kregen doordat we ondertussen al redelijk nat waren geregend. Dat laatste werd er niet beter op, dus zo snel als we konden de berg afgelopen, af en toe stukjes rennen om warm te worden. Uiteindelijk bij de camper waren we tot op het bot koud en totaal doorweekt.. In zo'n geval ben je extra blij met een camper, je kunt direct al je kleding uit doen en droge aantrekken. Na een beetje opgewarmd te zijn hebben we de camper weer aangetrapt richting het zuider van het noordereiland. We zouden het niet redden om de hele rit nog te rijden, daarom maar een plekje gezocht waar we zouden overnachten. Dan hoeven we de volgende dag nog maar 1,5 uur te rijden naar Wellington.Read more

Wellington

September 26, 2016 in New Zealand ⋅ ☁️ 13 °C

Na een overmachting net na Levin gaan we weer op pad met de camper naar onze laatste plekje op het Noordereiland, Wellington. In eerste instantie om direct op de boot te stappen naar Picton. Echter hadden we pech, de eerstvolgende mogelijk zou de volgende dag om 9 uur pas zijn. Nou ja, goed dan maar. Hebben we ff een verplicht chill dagje. Een campsite opgezocht waar we konden verblijven met stroom om alles weer op te laden. We vonden er 1 midden in de stad, maar afgelegen genoeg om nergens last van te hebben, top! Dit was voor mij de mogelijkheid om nieuwe bergschoenen te kopen🖒. Omdat ik de mijna thuis vergeten was😅 en mn enige paar schoenen die ik mee had, nog steeds zeiknat waren van Mount Doom... gelukkig zijn er hier genoeg outdoor winkels! Na geslaagd te zijn voor de schoenen en Daan ook voor wat spullen voor de rest van zn trip, hebben we even wat boodschappen ingeslagen waar we de komende dagen mee vooruit kunnen. Eenmaal bij de camper hebben we ff gechilld en even wat blogs geschreven. We hadden besloten om maar uit eten te gaan, aangezien we allebei wel trek in pizza hadden. Gelukkig vonden we al snel een gezellig Italiaans restaurantje, waar we heerlijk hebben gegeten en een Nieuw Zeelands flesje wijn soldaat gemaakt. Daarna zijn we redelijk snel gaan slapen, omdat we de volgende dag weer vroeg op moesten om de boot te halen. We moesten immers een uur van te voren aanwezig zijn. Wij zijn in elk geval klaar voor het volgende avontuur op het Zuidereiland😄🖒Read more

Interislander to Picton and biking

September 27, 2016 in New Zealand ⋅ ☀️ 8 °C

Pff dat was ff vroeg opstaan, maar voor een nieuw avontuur is het de moeite waard. Na snel wat ontbeten te hebben gingen we richting de ferry. Precies om 8 uur kwamen we daar aan, en nu snap ik ook waarom we zover van te voren aanwezig moesten zijn... er stond al een rij om voertuigen in te checken. Maar gelukkig pasten wij er nog bij😊. Eenmaal op de boot maar even een lekker bakje cappuccino gehaald en een koffie voor Daan. Dat had hij wel verdiend, zeker omdat hij tot nog toe altijd gereden heeft! Ik vind het nog steeds een gek idee om aan de linker kant van de weg te rijden en met het stuur dan ook aan de andere kant. Daarom ben ik Daan erg dankbaar dat hij die taak zo goed op zich neemt💋. Tegenover ons zat een local koppel, die op vakantie gingen naar het zuidereiland. En ik geef ze groot gelijk, als het zuidereiland al net zo mooi is als het noorder, zou ik ook niet naar de andere kant van de wereld vliegen om op vakantie te gaan😜 . Na wat tips en hint te hebben verkregen zijn wij het dek opgegaan om daar van de prachtige marlborough sounds te genieten. Ook hadden wij het geluk een zeehond te spotten, met dank aan Daan die hem als eerste zag. Na de 3 uur durende boottocht, kwamen we aan in het dorpje Picton. Maar omdat het nog vroeg genoeg was zijn we gelijk doorgereden richting Abel Tasman National Park. We wilden graag nog een paar mountainbike trails rijden. En aangezien werd gezegd dat je dat daar mooi kon doen gingen we op pad. Op slechts 6 km van het park af vonden we zo'n trail bij Kaiteriteri. Met verschillende moeilijkheidsgraden, van easy naar advanced en experts. We begonnen rustig aan, maar al snel ging dat over in intermediate.. gezien mijn angst om controle te verliezen was dit wel echt op het randje... op het einde, met nog 1 afdaling voor de boeg, wist een local ons te vertellen dat hij de trail nog nooit zo modderig had gezien, jippie.. net wat ik wilde horen😒. Maar goed, we moesten snel naar beneden, aangezien het al donker begon te worden en het dan helemaal drama zou worden. Geprobeerd verstand op nul te zetten en afdalen maar.. elke bocht glijden tot en met, maar ik heb het gered! En dat zonder te vallen, maar met heel wat hartkloppingen 😂. Je snapt vast dat ik als een blok geslapen heb na zo'n adrenaline stoot, in Motueka.. Morgen maar eens Abel Tasman onveilig maken met de mountainbikes.Read more