• Day 2

Na tingu między płytami tektonicznymi

June 26, 2021 in Iceland ⋅ ⛅ 10 °C

Pierwszy nocleg - Thingvellir National park. Kemping to po prostu kawał łąki, z postawioną wiatą i sanitariatami. Ale za to położony na ziemi niczyjej, pomiędzy płytami tektonicznymi Ameryki północnej i Europy. Do tego, jak się okazało, w dolinie gdzie miały miejsce pierwsze zgromadzenia Islandczyków, w czasach kiedy zaczęli przemyśliwać czy może warto by stworzyć państwo. Dlatego dziś - zamiast zaplanowanej wycieczki geologicznej - wycieczka geologiczno-historyczna. Dolina jest bardzo rozległa, tej ziemi niczyjej jest naprawdę spory kawał. Musimy wybrać, krawędź krórego kontynentu chcemy podziwiać. Jako, że mamy bliżej, i są wytyczone ścieżki, decydujemy się na kraniec płyty amerykańskiej, dramatycznie wznoszącej się czarnym bazaltem, i tak po prawdzie, jakby żywcem wyjęte z Minecrafta. I to by było na tyle z edukacji geologicznej :-). Z opisów na tablicach informacyjnych dowiadujemy się, że dla Islandczyków dużo istotniejsze jest, że w tych właśnie skałach znajdowały się miejsca straceń - dla mężczyzn szafot, dla kobiet topienie, dla heretyków stosy, dla złodziei szubiennnice, a dla pomniejszych złoczyńców chłosta. I przy każdym wodospadzie, skalę, czy potoku, można przeczytać dokładnie jaka, za co, i w jaki sposób wymierzano karę.
    Bardzo pozytywne miejsce. Ale przynajmniej skazańcy w ostatnich chwilach mogli podziwiać naprawdę piękne widoki.
    Z internetu natomiast dowiadujemy się, że warto podziwiać tu nie tylko tektonikę, ale że w strumieniach przecinających rozlewiska pomiędzy płytami płynie najczystszą woda na świecie. I rzeczywiście - przejrzystość i kolor zapiera dech (zapewne również topionym w tym miejscu skazańcom, o których, oczywiście można doczytać ile dusza zapragnie). Chętnie byśmy się zanurzyli, gdyby nie temperatura wody... 2 stopnie C. Zanurzamy dłonie, żeby się upewnić, i, tak, zdecydowanie, woda jest tak lodowata, że ból przenika do kości...