Spanje-Portugal en Frankrijk

June - September 2021
De richting is bekend, de planning is veranderlijk maar ons huis blijft altijd hetzelfde. Read more
  • 77kilometers

Palacoulo

June 24, 2021 in Portugal ⋅ ☀️ 24 °C

Vanmorgen eerst een verfrissende douche genomen, heerlijk is dat. Daarna een ontbijtje en toen aan de wandel naar het dorp Ampudia om de pittoreske huizen te bekijken wat dit plaatsje zo speciaal maakt. Heel apart zijn ze om te zien. De voorkant staat gedeeltelijk op dikke houten palen.

Per toeval zagen we dat er ook nog markt was. Er stonden wel geteld 2 markt kramen met onderbroeken, bh's, onderjurken, jurken en bloesjes en natuurlijk de bekende schorten waar vooral de oudere vrouwen in lopen.

Daarna kwamen we bij huizen van Papel en wie de bekende Spaanse serie heeft gevolgd "La Casa del Papel" zal wel weten dat dat huizen van papier betekend en zie, in dit dorp staan dus nog echte huizen van Papel. Je kunt de structuur van het stro goed zien tussen de harde leem laag. Ik heb er een foto van gemaakt maar ik weet niet of het echt duidelijk is te zien.

Na onze dorpswandeling liepen we nog even langs het kasteel via een andere ingang. Dat gaf weer een heel ander beeld en toen ik via google eens op zoek ging naar meer informatie las ik dat het een 15de eeuws kasteel is dat nu in particulier bezit is.

Er worden zelfs rondleidingen gegeven maar wat ik ook wel leuk vond om te lezen was dat het kasteel in 1961 het decor was van de Amerikaanse film El Cid. Bekende filmsterren zoals Charlton Heston en Sofia Loren hebben daar in mee gespeeld.

We hebben er nog wat rond gekeken en daarna zijn we weer naar de camper gegaan en zijn richting Miranda de Doura gereden, een leuke plaats net over de grens in Portugal.

Izeda

June 25, 2021 in Portugal ⋅ ⛅ 28 °C

Vandaag een kort tochtje gemaakt door de bergen langs de rivier de Douro. Wat een enorme rotsblokken kom je dan toch tegen. Wat ons opvalt is dat er bijna niemand op de weg is. Een tegenligger is een uitzondering zo rijden we wel heerlijk relaxt rond maar moeten toch oppassen want er zou maar zo in ene keer iemand de weg op weg komen. De tijd heeft hier echt helemaal stil gestaan. De boeren doen nog heel veel handmatig op het land. Eigenlijk doen ze hier alles zoals bij ons in Nederland 50 jaar geleden. Ik denk dat er hier ook geen enkele stress is.

We zijn aangekomen in Izeda, een piep klein dorpje met een hele kleine supermarkt. Toen we hier vanmiddag aan kwamen zagen we mensen die voor hun huis op de stoep de bbq waren aan het aan maken.

Mateus

June 26, 2021 in Portugal ⋅ ⛅ 27 °C

Op onze tocht vandaag vallen ons de zwart geblakerde bomen op die nog overblijfselen moeten zijn van de grote bosbranden, ik meen in 2017. Vreselijk wat moet het toen te keer zijn gegaan.
    Wij zijn op weg naar Vila Real naar het barrokkasteel Casa de Mateus.

De afbeelding van het paleis/kasteel zie je ook de bekende flessen Mateus rosé staan.

De druiven van deze rosé groeien hier in de vallei. Casa de Mateus heeft zelf niets met de wijn te maken alleen de afbeelding is ooit voor veel geld uitgeleend. De rosé was ooit de favoriete wijn van Bob Marley en Saddam Hussein. De wijn was ook erg populair in de jaren 70 bij de mensen en de lege flessen werden vaak gebruikt als kandelaar en waar door er allerlei kleuren kaarsvet te zien waren op het glas.
    Nu in deze rustige tijd zijn de rondleidingen zeldzaam dus die laten we maar voor wat het is. We kopen een ticket om de tuinen en het paleis van buiten te kunnen zien. Het eerste wat ons opvalt is de prachtige vijver waar het paleis in weerspiegeld met het moderne sculptuur van João Cultileiro in de vijver. Prachtig!!

Braga

June 28, 2021 in Portugal ⋅ ⛅ 21 °C

Vandaag zijn we via vele kronkelweggetjes, berg op en weer af, door vele dorpen en stadjes, in Braga beland waar we het bedevaartoord Bom Jesus do Monte hebben bezocht.
    Om boven bij de kerk te komen moeten er bijna 600 treden opgelopen worden. Een hele klus voor een pelgrim. Gelukkig dat wij geen pelgrims zijn en via de kabelbaan naar boven mochten. Deze kabelbaan is overigens de oudste van Portugal (1882) en wordt aangedreven door water.

Boven gekomen kom je ogen te kort. We zien de mooie kerk de bloemen en de fonteinen. Het is niet druk en dat is wel prettig.

Porto

June 30, 2021 in Portugal ⋅ ⛅ 19 °C

We zijn er helemaal klaar voor. We gaan vandaag naar Porto. Gisteren zijn we gaan kijken waar het station is en dat is heel dichtbij. Ongeveer 300 meter van ons vandaan. Gisteren avond zaten we in de camper toen er iemand op ons riep, Alo, Alo en daar stond onze Spaanse buurvrouw met 2 kaartjes in de handen. Of wij nog naar Porto gingen, vroeg ze. Ja hoor zei ik, morgen willen we gaan. Ze had nog 2 treinkaartjes voor ons. Wat lief van haar. Ze wilde er geen geld voor hebben, het was goed zo, gebaarde ze. Of het nu een enkele reis of een retour was wisten we niet maar dat zouden we wel vragen bij het station.
    Dus vanmorgen vertrokken we met 2 treinkaartjes in onze tas en onze fotospulletjes.

Bij het station gingen we vragen hoe het nu met de kaartjes zat maar de dame die daar werkte ging met ons naar buiten en wees ons een soort tabak-winkel waar we dat moesten vragen. Oké, en de dame van de tabak winkel sprak ook nog Engels en zo kwamen we erachter dat iedere persoon een eigen kaartje moet hebben. Op 1 kaartje stonden nog 3 ritten en op het andere zat nog 1 rit dus daar moest er nog eentje bij. Voor €1,80 zat er nog een rit bij. Geen geld toch en op een boete zit je niet te wachten. 2 Keer op onze ritten werd er gecontroleerd.
    Het was ongeveer 25 minuten in de trein zitten maar owee........... wij weer. Waar moeten we eruit??

We willen graag de bekende Ponte Dom Luisl zien dus zullen we eruit gaan waar we de rivier zien. Tja, hadden we dat maar niet gedaan. Het was een halte te vroeg dus lopen maar. Ach dik 2 km dat is te doen en we liepen heerlijk langs het water waar een koel windje was, heerlijk. We zagen veel wandelaars, joggers en vissers op onze route.
    En daar was hij dan de Ponte Dom Luisl. Hij is ooit gebouwd door een Belgische leerling van Eiffel en dat is goed te zien. Hij is al meer dan 120 jaar oud, die brug dan, de Belgische ontwerper zal wel al lang niet meer onder ons zijn.

Wat een prachtige stad is dit!!

Gafanha da Encarnacão

July 1, 2021 in Portugal ⋅ ⛅ 18 °C

Vandaag een ritje gemaakt van 124 kilometer. We wilden graag naar de oceaan, tenminste Ik wilde dat graag. Ooit ben ik in Frankrijk aan de Atlantic geweest en die enorme golven vond ik geweldig om te zien. Dus, op naar de Atlantic.

We komen weer door mooie dorpjes waar gedeelten van de weg uit kinderkopjes bestaat en dan rammelen we zowat door elkaar maar steeds weer overleven wij het en de camper ook. Er valt eens een fles water om of er rolt een appel over de vloer maar daar blijft het bij, gelukkig maar.

Wij rijden door naar camping Nova.
    Het valt ons op dat als we campings of camperplaatsen zoeken via de Camper Contact app, de prijzen op veel plaatsen behoorlijk zijn gestegen.

Gafanha da Encarnacão

July 3, 2021 in Portugal ⋅ ⛅ 21 °C

We zijn een paar dagen op de camping blijven staan ondanks de kleine plaatsen. We hebben net als zovele andere gasten ook maar twee plaatsen in beslag genomen. Het is hier nog heel rustig op de camping en ook aan het strand al hebben we vandaag een paar nieuwe campers erbij gekregen maar er zijn er vanmorgen ook weer een paar vertrokken. De ligging is gewoon uniek zo aan het strand. Gisteren hebben we er een heerlijke stranddag van gemaakt. Gewoon lekker lui.Read more

Gafanha da Boa Hora

July 4, 2021 in Portugal ⋅ ⛅ 23 °C

Vanmorgen hebben we ongeveer 10 hele kilometers moeten rijden naar ons nieuwe hemelse plekje. Campercamp Praia Vagueira. We staan hier tegen een duin aan vanwaar we via een houten pad over het duin kunnen lopen en zo op het strand belanden.

Na de lunch zijn we via een houten pad helemaal over de duinen gelopen naar het plaatsje ongeveer 1 km van ons vandaan. Het was er gezellig met vooral Portugese gasten.
    Op het plein van het plaatsje stonden een paar kramen. Groente kramen, een vis kraam, een kraam met cd's en natuurlijk een gezellig muziekje erbij en 2 ijskramen. Dat sprak ons wel aan, de ijskraam dan. Mmmmmmm.

Nogueira do Cravo

July 5, 2021 in Portugal ⋅ ☀️ 24 °C

Vanmorgen eerst gedoucht en onze heerlijke verse broodjes gegeten die mooi in zak aan de ruitenwissers was vast gemaakt.
    Daarna lozen en water tanken.

Vanaf de kust beland je al snel in de bergen. Prachtig om te zien. Onze tocht ging tussen de eucalyptusbomen door afgewisseld met dennenbomen.

Een leuk dorpje sprak ons wel aan en dus reden we door en voor we het wisten kwamen we al bij onze CP Serra, de Estrela.

Nu waren we wel veel te vroeg aangekomen om onze YouTube vrienden te ontmoeten maar ik zal Toon en Marjon vast laten weten dat we in de buurt zijn en dan kunnen we voor morgen afspreken. Maar schets mijn verbazing dat ik vrij snel antwoord kreeg, "Tot dadelijk." Hè, wij overvielen hun zo maar ...................... Toon en Marjon hadden alles aan de kant geschoven om ons te ontvangen. We hadden niet hun plannen van vandaag in de war willen brengen maar binnen korte tijd stonden zij al bij ons op de CP om ons op te halen samen met Willem, een enige ruwharige teckel waar je meteen voor smelt.
    Wat wonen ze hier prachtig!!

Manteigas (São Pedro)

July 7, 2021 in Portugal ⋅ ☀️ 19 °C

Gisteren hebben we een bijzonder mooie tocht gemaakt naar Torre, de hoogste berg van het vasteland in Portugal. Toon en Marjon namen ons mee om een stukje prachtige natuur te laten zien. Het had de afgelopen nacht nogal geregend en de wolken hingen erg laag dus of het nu zin had om Torre te gaan beklimmen??????????

We zouden eerst koffie bij hun gaan drinken en dan even afwachten hoe het weer zich zou ontwikkelen. Wat wonen ze er toch mooi. We maakten van een afstand foto's van hun huis.
    Na de koffie besloot Toon het toch te gaan wagen om Torre te gaan bezoeken. De weersvoorspellingen waren veel belovend.

We vertrokken van Nogueira do Cravo naar Parque de Campismo Curral de Negro. Een mooie natuurcamping waar Toon en Marion mooie herinneringen hadden en vaak met hun caravan waren geweest toen zij nog niet in Portugal woonden.

Ze hebben ons veel laten zien.
    Het is een prachtige dag geworden.