9-18/11 2003
Bestigning av Kilimanjaro tillsammans med pappa Cai-Åke (74 år)

Mweka Camp – Mweka Gate (nedstigning)

November 16, 2003 in Sweden ⋅ 3 °C

Vandring: Mweka Camp (2800 m) – Mweka Gate (1700 m)

Vaknar vid 6 av fågelkvitter och täppt näsa. (+1°) Blev jag förkyld på toppen eller är det bara morgontäppa? Sitter i solen och skriver ett antal sms på mobilen.
    Jag är fortfarande upprymd över att ha stått på toppen och vill att alla där hemma skall få veta hur det gått. Te och frukost. Packning och avfärd 8.30. Temperaturen har nu stigit till 15°. Vandringen får en snabb paus då jag påminner pappa om hans onda knän från i går. Han känner inget just nu men tar 2 värktabletter i förebyggande syfte. Nedstigningen går i snabb takt. Efter ett tag får pappa ont i benen igen men nu är det musklerna som är slutkörda efter veckans vandring.
    Vid 11-tiden, efter 2,5 tim, kommer vi fram till nationalparkens entré. (+24°). Där får vi skriva ut oss ur loggboken och jag får mitt diplom som bevis på att jag nått toppen.
    Personal från Zara’s väntar på oss med en jeep. Packningen på taket, bärarna i baksätet och vi på hedersplatserna. Avfärd mot Moshi.

Kili - Moshi

November 16, 2003 in Sweden ⋅ 7 °C

Moshi
    Vi kommer till hotellet efter ca en timme med mellan landning på Zara’s kontor för avlastning av personal och utrustning. Dusch, rakning, byte av underkläder, en säng, mm. Underbart efter en vecka i bushen. Man uppskattar sådana enkla saker som att få sitta på en vattentoalett och skita. Det känns riktigt skönt.

Lunch på hotellet som visar sig ingå på denna turen. Vi äter den tillsammans med Erik och Alexandra.

Pappa och jag bestämmer oss för att gå till uttagsautomaten i stadens centrum för att få lite mer kontanter. Hotellreceptionen avråder oss från att gå, dom kan fixa en bil. Det är långt och är osäkert för oss påstår dom. Hotellet ligger ca 4 km utanför centrum men det är väl inget när man gått på berget i en vecka.
    Det tar ca 40 min till Zara’s kontor och ytterligare 15 min till automaten. Visa-uttag fungerar bra. På vägen tillbaka går vi diverse smågator bland lokalbefolkning, ruckel, djur och damm. Vi kommer åter till hotellet efter ca 2 timmar. Det ända som hände på vår promenad var att ett antal nyfikna barn kom fram och hälsade, vinkade osv. Det gjorde för övrigt en del vuxna också. Några enstaka sträckte ut handen som för att tigga men dom var inte påflugna.
    Vi kommer tillbaka lagom för att hinna ta ett dopp i poolen och en dusch innan middagen 19.30. Den är gemensam, kostar 8 USD + dricks, och är god. Efteråt sitter många kvar och pratar. Pappa går till rummet och lägger sig vid 20 (eftersom han blivit van att lägga sig vid den tiden, säger han). Jag sitter kvar och diskuterar med personer från olika länder. Både de som har gjort sitt på berget och dom som har sitt kvar. Går till sängs vid 22. (+27° på rummet.)

Moshi, Tanzania - Örebro

November 17, 2003 in Sweden ⋅ ☀️ 4 °C

Moshi:
    Vaknar vid 7.30, Gör en kalkyl på återstående utgifter. Vill inte stå utan kontanter igen.
    Efter frukost går pappa och jag till Zara’s kontor för att möta Richard. Han har lovat att visa oss runt i stan. Han undrar om det är något speciellt som vi vill se. Vi är mest nyfikna på stadslivet en vardag så han tar oss med på den lokala marknaden, bussterminalen, affärer, polismässen, mm. Vi går och tittar och han förklarar. Vi äter lunch tillsammans på en hotellrestaurang. Pappa och jag är åter på hotellet vi 14-tiden. Vi passar på att betala våra skulder, badar i poolen, mm tills det blir dags att ta oss till flygplatsen vid 19-tiden.

Resa: Moshi – Örebro
    En timmes restid till flygplatsen och väl där incheckning av bagage. Vi frågar i incheckningen om det finns nåt att äta på andra sida passkontrollen. Vi har nämligen inte ätit sen lunch och är hungriga. När vi blev avsläppta på flygplatsparkeringen såg vi flera små restauranger som lockade. Svaret är ja det finns ett café. Vi går igenom kontrollen men väl på andra sidan visar det sig bara finnas en bar med kalla drycker och sprit. Skit också! I en av affärerna som säljer souvenirer hittar vi chokladkakor. Det blir vår middag.

Flyget, med avgång 22.25, går först till Dar-es-salam för på/avstigning innan det lyfter mot Amsterdam. Jag lyckas sova största delen av tiden och även pappa förvånansvärt.
    Vi landar vid 8-tiden (svensk tid) på morgonen. Vi börjar med att försöka hitta till gate’n som vårt flyg till Stockholm skall avgå ifrån.

Efter det går vi på shoppingrunda men det visar sig krångligt att passera diverse säkerhetskontrollen med vårat handbagage. Så vi delar upp oss. Pappa väntar i närheten av vår gate och jag springer runt i affärerna. Innan vi skiljs åt bestämmer vi mötesplats vid gate’n och han föreslår 9.45. Detta eftersom det är då vi skall borda planet som jag förstår. Jag kollar inte detta utan litar på honom. Vid 9.30 går jag till vår mötesplats men han är inte där. Däremot pågår bordningen för fullt. Jag väntar och väntar, letar men kan inte se honom. Klockan blir 9.40 och dom börjar stänga bordningen. Var är han? Jag kollar så han inte har gått ombord redan men det har han inte. Dom ropar våra namn i högtalarna. Jag skulle inte ha lämnat honom. Det finns inget att göra jag får skippa planet och leta efter honom. En sista runda bort mot entrékorridoren och då står han där. Han är helt omedveten om allt ståhej och tittar ut genom fönstren på några plan som håller på att lasta. Vadå? Bråttom? Varför det? Det är några av hans kommentarer när jag lätt stressad ber honom skynda sig. Vi hinner precis med planet.

Kommer till Arlanda vid 12-tiden, käkar lunch på en restaurang i ”Sky City” under tiden som vi väntar på vårt tåg hem. Går till hittegods för att höra om min hatt finns upphitad. Men tyvärr, någon måste ha lagt beslag på den. Synd, det var smolk i bägare. Jag kommer att sakna den.
    Tåget kommer kyl 14 och vi anländer Örebro 16.45.
    Där, på perrongen, står mamma och syster Lena och välkomnar oss med var sin krans och en kram.
    Nu är vi hemma!