Chiang Mai, Trekkingtur og Pai (Part 2)

April 3, 2018 in Thailand ⋅ ☀️ 30 °C

“I am the most miserable human being alive!”
    Sådan siger Jeremy Clarkson i et afsnit af bilprogrammet Top Gear, hvor han kører rundt i Vietnam på en scooter midt i en tropisk storm. Men mere om det senere.

Vi ankommer til Pai, en lille oase midt i ingenting. Vejen hertil tog os igennem et bjergpas med over 700 sving. Lettere banket leder vi alle 5 (os fire og Lisa) efter et hostel hvor vi kan være et par dage. Der sker ikke så meget i Pai. Der bor omkring 2000 mennesker i byen, men der er hyggeligt, god billig mad (her iblandt den mest populære ret i Nordthailand, Khao Soy) og masser af andre mennesker at møde.
    Vi beslutter en dag at ville tage op til nogle grotter der ligger cirka 50 kilometer nord for Pai. Vi lejer derfor nogle scootere alle mand og tager så afsted. før vi ved af det buldrer det over os, og kun iført t-shirt og shorts er vi havnet midt i en tropisk storm. Og lad os sige det sådan her - når det regner i Thailand, så regner det! Vi turde ikke køre mere end 20 kilometer i timen - det var heller ikke muligt, da regnen gjorde ondt når den klaskede mod ens krop. Men regnen stoppede efter en times tid, vi satte farten lidt op og resten af vejen gik det smertefrit.

Vi overnatter i et hostel tæt på grotterne, lægger vores bagage og tager afsted mod grotterne. Grotterne var omkring 800 meter dybe, og kæmpe store. når man komme så langt ind, sårer det umuligt at se andet end hvad guidens lille olielampe belyser. Men det gør det også bare så meget mere specielt. For enden af grotten kom vi til en lille åbning hvor flagermuse i tusindvis cirkulerer over vores hoveder, imens vi langsomt flyder hen over vandoverfladen i en longboat.
    Dagen efter kører vi tilbage til Pai, afleverer scooterne og slapper af. Emil blev desværre sygdomsramt, så de næste par dage i Pai gik på at slappe med en god bog o planlægge rejsen mod grænsen til Laos.

Vi hopper ombord på en bus tilbage til Chiang Mai, overnatter og kører næste dag nordvest på imod Chiang Dao, en by vi havde hørt meget godt om. Vi ankommer til byen efter 4 timer i en gammel rusten bus der liner noget som taget ud af mellemkrigstiden, og finder hurtigt ud af hvor gudsforladt denne by er. Et hurtigt stop i 7eleven for at få en flaske vand, og så er vi ellers klar til tage videre. Vi kører i yderligere 2 timer og ankommer til en lille by der slynger sig omkring Mekongfloden, og overnatter. Dagen efter hopper vi på en lille Longboat, og sejler til Chiang Ra hvor vi overnatter. En skøn by vi desværre ikke fik til at udforske, da vi dagen efter skulle med en commuter til grænsen for at hoppe på vores SlowBoat-ride ned af Mekongfloden til Luang Prabang i Laos.