Sydøstasien

March - June 2018
A 88-day adventure by Thomas Read more
  • Leaving Denmark

March 10, 2018 in Denmark ⋅ ⛅ 0 °C

Taskerne er pakket, den tårevædede afsked er passeret, og vi venter netop nu på at kunne boarde flyet. Lettere ramte efter gårsdagens strabadser, men spændte på hvad der er i vente.
    På gensyn om 3 måneder!Read more

Busy Bangkok

March 12, 2018 in Thailand ⋅ 🌙 25 °C

Vores endte med at være små 3 timer forsinket da vi ankommer i Bangkok. Heldigvis fik vi sovet ordentligt på flyet, og ingen af os føler os specielt ramt af jetlaggen. Måske blot fordi vi er unge og fyldt med livets energi.
    Vi stiger af toget fra lufthavnen i den indre by og falder straks i snak med togchaufføren. Han giver os. Hole gode tips og tricks, og vi stiger derfor i en Tuk Tuk for at tage en hektisk køretur imod et Thai Tourist Office i udkanten af China Town. Her bliver vi enige om at bestille diverse tog, fly og hotel billetter til de næste 2 ugers tid, hvor vinvil befinde os på nogle af Thailands mange paradis-lignende øer. Ellers bød dagen på en dejlig tur i en skøn park, lidt sightseeing og lidt streetfood.
    Nu her skal vi ud og finde noget morgenmad i byen, hvorefter vi vil besøge det store palads, og nogle af de andre mange seværdigheder.

Fra hektisk storby til paradisø

March 14, 2018 in Thailand ⋅ 🌙 16 °C

Bangkok er en spændene by. På alle gadehjørner finder man små madvogne der sælger alt fra kød på spyd og Pad Thai til grillede insekter og dragefrugter.
    Der er her de lokale spiser, og det er super billigt!
    Vi tilbragte en aften med fest og ballade på Khao San Road, og brugte dagen efter på at se markeder, byliv og naturgrønne parker inden vi bevægede os mod togstationen.

Klokken halv otte finder vi et nattog, og finder hurtigt ud af, at vognene er designet til mindre mennesker. Vi kan ikke ligge på langs i vores senge. Men i det mindste har vi nogle senge, og vi hygger os, så vi klager ikke.
    Klokken er fem, vi sidder på en togstation og venter på at stige om bord på en bus der skal tage os til færgen. Med færgen er vi fremme ved Kho Tao ved 10-tiden. Og sikke en ø! Fantastisk udsigt fra vores Dorm Room, god billig mad, pool bord og masser af hygge

Koh Tao

March 19, 2018 in Thailand ⋅ ⛅ 30 °C

Sikke en skøn ø! De sidste 4 dage har været brugt på den meget lille tropiske ø Koh Tao. Her har vi vandret op til forskellige 'Viewpoints' og set øen i al sin pragt.
    Da det er en paradisø har tiden ligeså meget været brugt på at bade, få noget farve (måske lidt for meget end da), og snorklet. Er der et sted der er perfekt til at snorkle så må det være Koh Tao. Her har vi koraller, et hav af mærkelige fisk, skildpadder og endda hajer, som vi fik æren af at iagttage.

Vi er nu tager videre til Koh Samui, hvor vi er de næste 3 dage på et 5-stjernet hostel. Denne ø er cirka 10 gange så stor, så mon ikke også der er noget at lave her.

Fest & Ballade

March 25, 2018 in Thailand ⋅ ☀️ 34 °C

Efter Koh Tao ankom vi til Koh Samui. Her boede vi på et skæppeskønt hostel hvor vi mødte mange sjove og vidunderlige typer. Der var blandt andet Kevin, en 40-årig Irer der startede hver morgen med en bajer og en smøg imens han slængede sig i en Fatboy og hostede som et svin: “I’m gonna quit smoking tomorrow, I promise!”, var sætningen vi fik hver morgen. Vi stødte en i 3 piger fra Nordjylland og nogle amerikanere som vi hurtigt fik aftalt at feste lidt med. Ikke at hver aften gik ud på fest og ballade, men det blev da til et par stykker.

Efter Koh Samui smuttede vi til Koh Phangan. Koh Phangan er kendt for deres ugentlige ‘Half Moon’, ‘Full Moon’ og ‘Black Moon’ fester. Men det kommer vi til. Vi besluttede os at se lidt mere natur her, end vi fik gjort på Koh Samui. Vi vandrede en 6 kilometer til et nærtliggende vandfald, hvorefter vi valgte den hårde tur, og klatrede barfodet op af selve vandfaldet. Det var hårdt, men det var det hele værd. Man kan godt mærke at de fleste restauranter er designet til de lokale. Bordene er simpelthen meget mindre. Nogle steder sidder man også blot på en pude på jorden og spiser fra et 40 centimeter højt bambusbord. Men så er det jo også lidt autentisk ik?
    Vi fandt ud af at de 3 Nordjyder fra Koh Samui overnattede på et hostel kun 100 meter fra vores. Det betød selvfølgelig at vi da lige skulle ses til et slag pool og en bajer, og fulgtes da også ad til Half Moon Party.

Half Moon Party er svært at beskrive. Det er en kæmpe Ravefest (fest hvor man har maling på kroppen og høre dårlig elektronisk musik), hvor der nok deltog en 10.000-20.000 unge fulde mennesker. Det var en stor oplevelse, men samtidig er flere af os også enige om at det nok ikke lige bliver vores kop te - men vi har skam ikke fortrudt det. Det var det hele værd.

Efter 2 uger med sol, strand og pool har vi fået lidt farve. Jeg (Thomas) tog mig selv i at ville vaske noget snavs af mine fødder, og det gad bare ikke komme af. Jeg fandt så ud af, at det var bare min hud der er blevet lækker brun. Ikke dårligt. Så er der så os andre, der får lidt for meget sol, og måske bliver en kende rød. Men mon ikke farven komme alligevel i løbet af de næste 2,5 måneders tid.

Det var en kende hårdt at tage den lange tur til Chiang Mai, men her ligger vi nu. På vores senge i vores Aircondition-nedkølede værelse (en luksus vi måtte undvære på Koh Phangan), lige i centrum af byen. Vi kan allerede mærke en forskel i prisen. I aftes fik vi alle sammen aftensmad fra et gadekøkken (der var dog borde og stole) for i alt 30 kroner. Nu venter der sig 4 dag i Chiang Mai, afbrudt midtvejs af en 2 dags trekking tur ind i junglen, startende i overmorgen.

Chiang Mai, Trekkingtur og Pai (Part 1)

March 29, 2018 in Thailand ⋅ ☀️ 31 °C

Da vi ankom til Chiang Mai forelskede vi os straks i Nordthailand. For lige omkring 40 kroner fik vi alle vi et måltid aftensmad med dessert. 40 kroner, alt i alt - tilsammen. Gaderne er mindre trafikeret (særligt i den gamle bydel i centrum af byen. Her ligger der over 200 templer (hvoraf vi nøjedes med at se cirka 10) alverdens fantastiske streetfoodboder, hyggelige barer og caféer, og en masse skønne mennesker.

Chiang Mai havde også et relativt fint museum der forklarede hele Nordthailand historie. Vi valgte at købe en “combo-ticket”, så vi kunne se alle 3 muséer, hvilket viste sig desværre at være irrelevant da de andre muséers udstilling var nærmest identiske. Men når man af en eller anden mærkelig årsag får studierabat, så gør det ikke så meget.

Som tidligere nævnt var vi på en to dags trekking tur i junglen, hvor vi sov i en lille landsby, og undervejs fik lov at opleve hvor store elefanter egentlig er. Da vi bestilte denne tur var det delvist på grund af, at guiden i bangkok solgte det som ‘very ethical’ - “no chains, no cage, no riding”. Om det så også passede helt er vi ikke sikre på. Mens vi var til stede var elefanterne ikke i kæder, kun ‘fanget’ bag et tyndt stakit som de nemt kunne rive fra hinanden (deres snabel alene kan løfte over 800 kilo), og der var ingen der red dem. I stedet blev de madet hvorefter vi gik en tur med ved siden af dem. Ligeså snart vi kører væk, kan vi dog se de to guides sidde på ryggen af elefanterne og ride væk - og hvis man ved hvordan elefanter trænes til at tillade mennesker dette, så var det ikke så fedt at se.

Turen fortsatte til en papirfabriks, hvor man kunne se hvordan elefantlort blev lavet om til papir. En process vi selv fik lov at være med til. Det var ganske spændene. Turen fortsatte op i bjergene, hvor selve trekkingturen begyndte. Sammen med vores nye venner (2 hollændere og en tysker med navnet Lisa, som valgte at følge med os til Pai) vandrede vi op imod toppen af et bjerg. En hård tur, men den var det hele værd. Udsigten var skøn, og øllene i den lille landsby var kolde. Den lokale “innkeeper” var derudover en yderst morsom mand, hvis humor vist ikke hører hjemme på en rejseblog ;)

Tilbage til Chiang Mai, hvor vi alle (os 4, de to hollændere, Lisa samt en anden rejsende fra Israel) tog til en Muay Thai bokseturnering. 8 kampe, hvor der var alt fra små 9-årlige drenge der slåsede, til store fuldvoksne mænd og piger, der kæmpede 5 runder i en blodig dyst. Undervejs var der endda en særturnering, hvor folk dystede med bind for øjnene. En kampsport ingen af os selv kommer til at dyrke, men en oplevelse var det i hvert fald at se.
    Efter en bytur på en karaoke-bar besluttede vi os for at fortsætte vores færd imod Pai, et mindre “Backpacker Paradis” nord for Chiang Mai.

Fortsættelse følger i Part 2...

Chiang Mai, Trekkingtur og Pai (Part 2)

April 3, 2018 in Thailand ⋅ ☀️ 30 °C

“I am the most miserable human being alive!”
    Sådan siger Jeremy Clarkson i et afsnit af bilprogrammet Top Gear, hvor han kører rundt i Vietnam på en scooter midt i en tropisk storm. Men mere om det senere.

Vi ankommer til Pai, en lille oase midt i ingenting. Vejen hertil tog os igennem et bjergpas med over 700 sving. Lettere banket leder vi alle 5 (os fire og Lisa) efter et hostel hvor vi kan være et par dage. Der sker ikke så meget i Pai. Der bor omkring 2000 mennesker i byen, men der er hyggeligt, god billig mad (her iblandt den mest populære ret i Nordthailand, Khao Soy) og masser af andre mennesker at møde.
    Vi beslutter en dag at ville tage op til nogle grotter der ligger cirka 50 kilometer nord for Pai. Vi lejer derfor nogle scootere alle mand og tager så afsted. før vi ved af det buldrer det over os, og kun iført t-shirt og shorts er vi havnet midt i en tropisk storm. Og lad os sige det sådan her - når det regner i Thailand, så regner det! Vi turde ikke køre mere end 20 kilometer i timen - det var heller ikke muligt, da regnen gjorde ondt når den klaskede mod ens krop. Men regnen stoppede efter en times tid, vi satte farten lidt op og resten af vejen gik det smertefrit.

Vi overnatter i et hostel tæt på grotterne, lægger vores bagage og tager afsted mod grotterne. Grotterne var omkring 800 meter dybe, og kæmpe store. når man komme så langt ind, sårer det umuligt at se andet end hvad guidens lille olielampe belyser. Men det gør det også bare så meget mere specielt. For enden af grotten kom vi til en lille åbning hvor flagermuse i tusindvis cirkulerer over vores hoveder, imens vi langsomt flyder hen over vandoverfladen i en longboat.
    Dagen efter kører vi tilbage til Pai, afleverer scooterne og slapper af. Emil blev desværre sygdomsramt, så de næste par dage i Pai gik på at slappe med en god bog o planlægge rejsen mod grænsen til Laos.

Vi hopper ombord på en bus tilbage til Chiang Mai, overnatter og kører næste dag nordvest på imod Chiang Dao, en by vi havde hørt meget godt om. Vi ankommer til byen efter 4 timer i en gammel rusten bus der liner noget som taget ud af mellemkrigstiden, og finder hurtigt ud af hvor gudsforladt denne by er. Et hurtigt stop i 7eleven for at få en flaske vand, og så er vi ellers klar til tage videre. Vi kører i yderligere 2 timer og ankommer til en lille by der slynger sig omkring Mekongfloden, og overnatter. Dagen efter hopper vi på en lille Longboat, og sejler til Chiang Ra hvor vi overnatter. En skøn by vi desværre ikke fik til at udforske, da vi dagen efter skulle med en commuter til grænsen for at hoppe på vores SlowBoat-ride ned af Mekongfloden til Luang Prabang i Laos.

Slowboat & Laos

April 14, 2018 in Laos ⋅ ⛅ 29 °C

Så kom dagen vi har glædet os til længe! Den famøse Slowboat Ride ned af Mekongfloden.
    Vi stod op klokken 05:30 i Chiang Rai og bevægede os ind i den Minivan, der hentede os for at køre til grænsen. Med det samme havde vi dog dagens første problemer med Chaufføren. Vi havde læst (hvilket også viste sig at være rigtigt) at fordi i år er Visit Laos Year, kan alle turister fra Skandinavien komme gratis ind i landet. Chaufførens hjemmelavede kort (der nok var en 5-10 år gammelt) sagde dog at vi skulle have 30 USD klar - pr. Mand. Derfor nægtede han at køre os videre før vi hævede dem. Nå, men vi fik hævet pengene, og nu har vi da penge til at komme ind i Vietnam.
    Turen fortsatte mod grænsen i et dødsenshurtigt tempo - men vi overlevede.

Vi kom sikkert over grænsen og blev kørt til vores Slowboat, en 3 meter bred og 45 meter lang båd, der langsomt bevægede sig ned af Mekongfloden. I T-shirt og shorts sad vi dog nu og drømte om lange bukser og sokker, der var gemt langt væk i skibets lastrum - for wauw det var koldt. Regnen baskede ind og temperaturen faldt til under 15 grader, hvilket føles meget koldt når man er vant til +30.

Vi kom frem til Pakbeng efter nogen timer, hvor vi overnattede i et hyggeligt og billigt Guesthouse. Dagen efter var vi dog noget mere heldige. Vejret var skønt, vi fandt nogle venlige turister som vi hængte ud sammen med og med den nu muntre stemning fandt vi nogle bajere og et sæt spillekort frem, og så var vi da eller i gang.

Luang Prabang var en fed by. Masser af markeder, skønne mennesker og billige barer. Vi hang ud i et par dage sammen med vores nye venner, før vi i samlet flok tog en minivan til Vang Vieng. Vang Vieng er kendt for at være en fest by - og det kan man tydeligt sige det er. Her har de opfundet et koncept, der blandt vestlige turister er meget populært, kaldt Tubing. Ideen er at man sætter sig ned i en badering med en bajer i hånden og langsomt flyder ned af floden. En gang imellem kaster en lokal fyr et reb ud som man kan gribe fat i, for at blive transporteret til en bar.
    Vang Vieng vat fedt, omend det blev lidt ensformigt, så vi har nu bevæget os imod Vientiane - hovedstaden. PT, er det nytår hernede, da regnsæsonen starter nu, og det fejres ved at der på alle gadehjørner står børn og voksne med vandpistoler og vandballoner klar til at spule alle til - lokale som turister. Og ja - vi er blevet rigtig våde.

Vi tog til en fest på et diskotek i byen for at fejre deres nytår hernede, og det var noget af en oplevelse. På intet tidspunkt købte vi alkohol selv. Hver gang vores hånd var foruden en øl, kom en lokal hen med en øl til os, ønskede os et godt nytår og vil have et billede eller to med os (vi var vist også nogen af de eneste europæere i klubben).
    Lige nu sidder vi of venter på, at vi kan hoppe på et fly imod Hanoi i Vietnam - og det glæder vi os rigtig meget til.

Goodmorning Vietnam

April 15, 2018 in Vietnam ⋅ ⛅ 20 °C

Det er længe siden sidste blogindlæg, men vi har også haft travlt.
    Da vi ankom til Hanoi brugte vi først lige lidt over 2 timer i Immigration, før vi fik lov at komme ind i landet. Men ind det kom vi da.
    Vi ankom til Hanoi Søndag D. 15. Her undgik vi den første transport scam i lufthavnen, da taxachauffører vil køre os ind til byen “billigere end busserne”, som de selv sagde. Vi fandt så selvfølgelig lynhurtigt en bus for kun 30.000 Dong (7-8 kroner) pr. mand - en tiendedel af prisen for en taxa.
    Hanoi er en stor by, og selvom man bor i den Gamle Bydel, der med sine smallere gader skulle være mindre trafikerede, er trafikken et stort kaos. Hundredevis af motorcykler på hvert eneste gadehjørne - halvdelen af dem med en kæmpe oppakning af alt fra sammenfoldet papæsken i hundredevis til levende høns og kyllinger. Tricket til at krydse en gade i Hanoi er, uanset hvor meget trafik der er, bare at gå langsomt over vejen. Så finder de lokale selv ud af at køre uden om dig. Det er lidt stressende i starten, men man vender sig til det.

Vi haft nogle kulturrige dage hvor vi har besøgt et par muséer, heriblandt et museum for Vietnamesisk kunst, Ho Chi Minh Muséet samt B52 Victory Museum, set byen, søerne og mosaikmuren der går gennem byen.

I allerbedste “God-Dansk-Ungdom”-stil ha vi selvfølgelig også set nattelivet i Hanoi. Her lukker alle barer, efter lovgivningen ved 12-tiden. I hvert fald officielt. Fordi når klokken er lidt over 12 står en gammel mand med en fløje og en cykel ude på gaden og fløjter alle hen til sig, hvorefter han langsomt triller hen til en bar, der angiveligt er lukket. Han banker to gange på den lukkede gitterdør, hvorefter en bartender gener os alle derind, og lukker døren efter os igen. Her er man så en times tid, før processen starter forfra - hele natten lang.

Når byturen slutter, og folket i byen vågner op, kan man iagttage hvordan de lokale gadeboder gør klar til en ny dags arbejde.
    Slagtede køer ligger på den åbne gade, hvor familier er i gang med at udskære kødet, og læsse skelettet ind i nogle ladvogne, der kører dem væk. Fødevarersikkert? Nok ikke. Lovligt? Næppe. En oplevelse man nok aldrig får igen? Ja, det er det helt bestemt.

Men det er også brændet hvor længe man kan se en by. Vi besluttede os derfor for at tage på et par ture. Den første af disse blev et Cruise rundt i Ha Long Bay - men det kan i læse mere om i næste blogopslag.

Ha Long Bay

April 19, 2018 ⋅ ⛅ 26 °C

Via vores hostel i Hanoi, Flipside Hostel, bookede vi en “Chillout Tour” til Ha Long Bay. Vi blev hentet på hostellet tidligt om morgenen, hvorefter vi kørte til Ha Long Bay, og fik anvist vores båd. Båden i sig selv var ganske fornem. Den fælles spisesal var virkelig fin, med sjove bartendere, hvide duge på bordene samt den perfekte udsigt der altid var. Værelserne var små, men da størstedelen af tiden blev brugt på dækket, på korte kajak-ture, i spisesalen osv. var de intet problem.

Maden ombord var overdådig. Vi 4 sad til bords (samt delte soveværelse) med en Australier med navnet Justin. Hver af de 4 borde på båden fik serveret en lille buffet, hvor der selvfølgelig var taget højde for individuel ønsker om vegetariske, veganske og pescetariske kostmuligheder. Vi gik i hvert fald aldrig sultne fra bords.

Turen var 3 dage/2 nætter. Første aften gik med Karaoke i spisestuen, mest brugt af de 2 spanske familier om bord, eller rejefiskning, hvilket os og 4-5 andre fra New Zealand gjorde hyggeligt brug af. Morgenen efter var vi ude at sejle i Kajak. Her kom vi lidt tættere på nogen af de folk der har deres liv i og omkring Ha Long Bay. Overalt i Ha Long Bay er der små tømmerflåder. På nogle af dem bor fiskerne der et par uger af gangen alt imens de fisker en masse fisk, hvorefter de sejler til kysten og sælger fiskene til lokale, men andre tømmerflåder er større og bruges helt anderledes. Et par steder i Ha Long Bay, desværre ikke steder vi besøgte selv, men kun så fra båden, er tømmerflåder så store, at hele landsbyer og deres beboere bruger hele deres liv på tømmerflåderne eller i fiskerbådene. De bliver født der, opvokser der og dør der. Aldrig sætter de deres ben på fast jord.

Efter en lille vandretur mod en udsigtspost på en nærtliggende ø, bevægede vi os mod en anden lille ø, hvor vi skulle tilbringe natten i bungalows. Da vores båd dokker ved kajen, er en anden lille båd ved at sejle derfra. På dækket af den anden båd ser vi 3 danske drenge vi mødte i Vang Vieng i Laos. vi får lige råbt et par hilsner og finder ud af, at de også skal overnatte på øen om aftenen. Et sjovt sammentraf der ledte til en fodboldkamp, en beachvolley kamp, og et par spil Pool (og selvfølgelig bajere).