Ha Long Bay

April 19, 2018 ⋅ ⛅ 26 °C

Via vores hostel i Hanoi, Flipside Hostel, bookede vi en “Chillout Tour” til Ha Long Bay. Vi blev hentet på hostellet tidligt om morgenen, hvorefter vi kørte til Ha Long Bay, og fik anvist vores båd. Båden i sig selv var ganske fornem. Den fælles spisesal var virkelig fin, med sjove bartendere, hvide duge på bordene samt den perfekte udsigt der altid var. Værelserne var små, men da størstedelen af tiden blev brugt på dækket, på korte kajak-ture, i spisesalen osv. var de intet problem.

Maden ombord var overdådig. Vi 4 sad til bords (samt delte soveværelse) med en Australier med navnet Justin. Hver af de 4 borde på båden fik serveret en lille buffet, hvor der selvfølgelig var taget højde for individuel ønsker om vegetariske, veganske og pescetariske kostmuligheder. Vi gik i hvert fald aldrig sultne fra bords.

Turen var 3 dage/2 nætter. Første aften gik med Karaoke i spisestuen, mest brugt af de 2 spanske familier om bord, eller rejefiskning, hvilket os og 4-5 andre fra New Zealand gjorde hyggeligt brug af. Morgenen efter var vi ude at sejle i Kajak. Her kom vi lidt tættere på nogen af de folk der har deres liv i og omkring Ha Long Bay. Overalt i Ha Long Bay er der små tømmerflåder. På nogle af dem bor fiskerne der et par uger af gangen alt imens de fisker en masse fisk, hvorefter de sejler til kysten og sælger fiskene til lokale, men andre tømmerflåder er større og bruges helt anderledes. Et par steder i Ha Long Bay, desværre ikke steder vi besøgte selv, men kun så fra båden, er tømmerflåder så store, at hele landsbyer og deres beboere bruger hele deres liv på tømmerflåderne eller i fiskerbådene. De bliver født der, opvokser der og dør der. Aldrig sætter de deres ben på fast jord.

Efter en lille vandretur mod en udsigtspost på en nærtliggende ø, bevægede vi os mod en anden lille ø, hvor vi skulle tilbringe natten i bungalows. Da vores båd dokker ved kajen, er en anden lille båd ved at sejle derfra. På dækket af den anden båd ser vi 3 danske drenge vi mødte i Vang Vieng i Laos. vi får lige råbt et par hilsner og finder ud af, at de også skal overnatte på øen om aftenen. Et sjovt sammentraf der ledte til en fodboldkamp, en beachvolley kamp, og et par spil Pool (og selvfølgelig bajere).