Dag 13

August 7, 2022 in Cuba ⋅ ⛅ 30 °C

De ochtend begint vandaag ietsjes later, we hoeven pas om 8.45 bij de bus te zijn met onze bagage. We rijden door het gebied waar plantages van suikerriet zijn geweest. Ook gaan we omhoog in een klokkentoren om dit te zien.
    Vervolgens rijden we naar onze eindbestemming van vandaag, Santa Clara. We gaan met een tuk tuk naar het plein van revolutie en het bijbehorende museum en grafkamer. Hier is bijvoorbeeld Che Gavara opgeslagen. Het is vrij klein en ben blij dat ik geen held hiervoor hoef te betalen. We vervolgend de wel naar het ontspoorde trein waarbij een machine is gebruikt.
    Ik slaap vannacht op de kamer met Carmen. We hebben 2 bedden, televisie en zelfs champagne. Alleen gaan wij die niet drinken, want weten niet hoe oud en duur die fles is. Na rustig te zijn gestationeerd hebben we met Roy en Isabel een drankje gedaan om het terras. De cocktails waren erg goedkoop, dit terwijl wij aan het mooie groote plan van Santa Clara zaten.
    Na even te hebben gedronken lopen we weer terug naar onze casa waar wij even lekker rustig tv zitten te kijken. Hebben helaas niet veel keuze, want er zijn maar 5 cubaanse zenders. Er is blijkbaar een grote brand in Matanzas, want daar gaat het nieuws voor 90% over.
    Gio had gezegd dat wij erg luxe zouden gaan eten vandaag, maar arriveren bij een onbeperkt buffet restaurant. Iedereen had iets beters verwacht dan dit, maar helaas. Er is hier niet veel keuze in eten en het is ook niet echt van goede kwaliteit. Gelukkig gaan we morgen naar een all inclusive resort en zal het eten daar wel wat beter zijn. Iedereen die daar vandaag gaat/ging eten wou natuurlijk een stukje taart en ijs. Alleen nog een beetje ijs is over wanneer ik wilt beginnen met de toetsjes ronde.
    Na het eten gaan we naar een bar, hier krijgen wij een eigen ruimte om in te drinken en dansen. Helaas is er niet veel keuze, vele cocktails zijn niet beschikbaar. Er is of te weinig alcohol in de bar of ze willen misschien wel de alcohol bewaren voor de cubanen die er zijn. Zelf ben ik rond kwart voor 12 terug naar de casa gegaan. Iedereen was voor 1 uur 'thuis', omdat het niet meer echt heel leuk was.