Iceland-USA

May 2016
A 17-day adventure by Fredrik Read more

Kallax

May 4, 2016 in Sweden ⋅ ⛅ 13 °C

Have I mentioned that I really hate airports? No?.. I really hate airports.. There. I said it.
    Well, anyway. I'm finally on route now!

Hagalund

May 5, 2016 in Sweden ⋅ ⛅ 16 °C

Staying at my parents for the night in the place I grew up. Hagalund was part of miljonprogrammet in the seventies, which meant to eradicate the lack of housing by creating new areas with massive blocks that could house thousands of people.
    Hagalund was run down when I grew up is still just as run down, but still feels great walking around in my 'home'.

I spent the day walking around my childhood playgrounds and as a contrast spend an hour or two at the brand new Mall of Scandinavia before heading to my sisters place in Tullinge for some chatting and cup of Java in the sun. Great day all in all and now I prepare to cheer Liverpool on to the final in the Europa League. Come on you reds!

Keflavik

May 6, 2016 in Iceland ⋅ ⛅ 4 °C

Landade just efter en rätt så behaglig flygning. Icelandair får klart godkänt, bäst var in-flight underhållningen som bjöd på 2001 - en rymdresa. Det jag såg av Island under inflygningen var rätt häftigt, glaciärer och lavafält, fire and ice..
    Sitter på bussen till Reykjavik och ser ett kargt landskap med snöklädda toppar åt alla håll. Målet nu är att hitta till gästhuset och sen gå på jakt efter nationalrätten, rutten haj!

Reykjavik

May 6, 2016 in Iceland ⋅ ⛅ 4 °C

Wow vilken knock. Jag älskar den här stan, och det här landet, och folket.
    Jag har strövat runt i Rejkavik större delen av dagen och bara supit in staden och dess arkitektur, har snubblat på sevärdheter och pratat med folk från hela världen. Jag är övertygad att Rejkavik är världens mest moderna lilla by.Read more

Reykjavik och Golden circle

May 7, 2016 in Iceland ⋅ ⛅ 7 °C

Går upp före tuppen för att infinna mig på en buss som ska transportera mig och en hel drös med andra turister runt vad som kallas för the golden circle. Lite mulet och det faktum att jag inte fick kaffe på morgonen gör att jag inte har så höga förväntningar på dagen.
    Guiden gör sitt bästa för att få saker som biskopsgårdar och hur Island är självförsörjande med både el och värme genom sina varma källor att verka intressant. Vilket det egentligen är. När han sen kommer in på kontinentalplattor, gejser och vulkaner lyssnar jag uppmärksamt. När vi lite senare åker förbi ett område jag vagt känner igen slår han spiken i kistan och har min fulla uppmärksamhet genom att berätta att det är här dom spelar in delar av game of thrones!
    Under dagen får vi beskåda det magiska vattenfallet gulfoss i all sin prakt, bli dränkt av gejsern hakkur och kliva från Nordamerika till euroasien på bara några steg. Vi ser flockar med små islandshästar passera förbi fönstret, får en skymt av Islands största vulkan Hekla, som förövrigt väntas få utbrott vilket år som helst nu (snälla vänta några veckor med det tills jag har hunnit hem) och äter fantastisk mat på en solig innergård. På kvällen hamnar jag i diskussion med pappan i huset där jag bor om Islands geografi, geologi, folk och annat, bör nämnas att han är lärare i geografi och geologi så det känns lite som en privatlektion.
    Jag måste i samband med det slå ett slag för airbnb som jag fixade boendet via. Det är mycket billigare än hotell och möjligheten att möta en familj på platsen man besöker på så nästa håll är fantastiskt kul och givande, jag fick många bra tips och insikter direkt jag kom fram.

Reykjavik. Valar och stinkande vatten

May 8, 2016 in Iceland ⋅ ⛅ 5 °C

Kliver upp före fasiken idag igen, börjar längta efter en sovmorgon nu. Jag har fått lektioner i hur man hanterar kaffebryggaren, så till skillnad från igår får den här dagen får den bästa starten möjligt!
    Tar mig ner till hamnen där valbåten väntar. Jag får lite konstiga blickar när jag frågar var harpunen är och om man får skjuta några själv.. Nej, jag frågar inte det.
    Solen tittar fram och vi kastar loss.
    Dom närmsta tre timmarna bjuder på en väldigt häftig upplevelse. Det är fullt av liv i havet runt oss, massa fåglar, tumlare, delfiner och så till slut även valar. Det är några vitvalar som växelvis kommer upp till ytan en bit från båten och leker katt och råtta med båtens kapten. Men turens behållning är ändå den märkliga fågeln som hela tiden simmar i närheten av båten, röd näbb och röda fötter som paddlar. The Puffin. Vilket sötnos det är! Vill bara packa ner en och ta hem den. Efter en stunds grubblande kommer jag på vart jag sett det namnet förut. Det var när jag läste en meny utanför en lite mer fancy restaurang i stan, rökt Puffin med grönsaker och säkert nån fancy sås. När jag kom hit så hade jag en bild av att jag ville äta val, att det lixom var det man gjorde här på Island, men nu efteråt känns det bara så dumt. Meet the whales, don't eat them.

Efter lunch är det dags att bli runtfraktad som boskap igen och den här gången bär det av till The Blue Lagoon. Där tanken är att man ska få en lyxig spaupplevelse och åldras baklänges för ett tag. Så känner jag väl inte riktigt att det blev. Det visade sig vara en swimmingpool med väldigt varmt, blått och illaluktande vatten. Visst, häftigt att det är vatten som förs kokande till ytan, att om det inte kyls så hade det varit rätt jäkla svårt att bada, och visst var det rätt skönt att ligga i det varma vattnet och bara slappna av efter ett stressigt schema på Island.
    Det var rätt fint ändå.

Till middag äter jag thaimat och tar med mig att tre chilifrukter på menyn inte alltid betyder samma sak runt i världen, jag ser ett behov att standardisera dom där jäkla frukterna på menyerna.
    Svettadendes och kippande efter luft åker jag hem och börjar packa för nästa steg på resan.

Sea-tac, Burlington och chit-chatt

May 10, 2016 in the United States ⋅ 🌙 13 °C

Buss. Flyg. Bam. USA!
    Det går väldigt smidigt hela vägen. Sjukt mycket folk vid customs och immigration så det tog lite tid. Kändes lite nervöst att svara på frågor och killen som kontrollerade var lite väl frågvis, men å andra sidan är det deras jobb att vara misstänksamma. Hur som helst kommer jag in i landet, hämtar min väska och vips sitter jag på bussen norrut. Där märker jag något som jag vet många har sagt och påpekat tidigare. Amerikaner är ett förbaskat trevligt folk. Chauffören börjar genast skoja och passagerarna hakar på och börjar prata med folk runt dom. Ovanligt men trevligt.
    Jörgen och Michelle hämtar mig och jag installerar mig i deras gästrum. Vi pratar massor och det känns som att det bara var förra veckan vi sågs. Kul!
    Vi tar en kvällspromenad och mitt första intryck är att Burlington är en ganska så mysig liten småstad, mycket hus och väldigt många fina trädgårdar där blommorna blommar för fullt.
    Jetlag lyser med sin frånvaro, tills jag lägger huvudet på kunden för då är det inte många sekunder innan det är lights out!

Idag är det tisdag.. Jag börjar bli lite dagvild och tidsomställningen gör det hela ännu mer klurigt.
    Jag kliver upp och ger mig iväg på egen hand. Tänkte bara se mig snabbt omkring men det slutar med att jag är borta hela dagen. Target, Cosco, Fred myers, klipper mig, kmart, Outlets, dollar store, Applebee's, the mall, smoothie, Macy's. Arméns rekryteringskontor, Phu. Även om det är en väldigt liten stad så finns det verkligen allting här. Och alla är så förbannat trevliga :)

Burlington

May 11, 2016 in the United States ⋅ ⛅ 20 °C

Förbannat trevligt att träffa Jörgen igen efter hans två och ett halvt år som Amerikan. Får även äntligen träffa michelle som han är gift med.

Vi hänger första dagen och tar en snabb prommis genom downtown, som visar sig vara rätt liten. Sjukt liten egentligen eftersom det verkar som att alla väljer att handla stort, det innebär att handla på kedjorna som håller till i utkanten av stan. Target, Walmart, Costco, Fred Myers, best buy, Kmart och alla andra giganter som har megastora butiker. Och skulle man bli hungrig när man är ute och shoppar så har du banne mig snabbmat och kaffeställen överallt. Jag visste ju om det här, men man blir ju ändå väldigt fascinerad när man ser med egna ögon.
    Nästa dag så jobbar Jörgen sin sista dag innan han får en välförtjänt semester när han ska valla runt mig.
    Så jag passar på att gå runt och insuper den amerikanska kulturen och pratar med folk. Rätt kul att här borta har kallpratet blivit en konstform, och som svensk känns det väldigt ovant. Nu fattar jag ju också att det väldigt ofta är store policys och att man tjänar en stor del av sin lön på dricks. Men ändå. Det ligger något annat bakom det.