Williams (Grand Canyon) dag 2

May 1, 2022 in the United States ⋅ 🌬 17 °C

Vandaag met het busje naar de Grand Canyon. Om 0815 opgehaald door Keith Vanderploeg, met roots in Friesland.

De rit naar GC duurde ongeveer een uur. Onderweg nog een ouder stel opgehaald en met de drie zussen die al in de bus zaten een bescheiden club van zes.

Ik weet niet zo goed waar je het park mee kan vergelijken, eigenlijk is er niet iets in Nederland van dezelfde schaal. Je gaat door een grote toegangspoort waar je betaald en dan kun je, met de auto of met de shuttlebus, naar diverse uitkijkpunten, shops en bezienswaardigheden rijden. Om je een idee van de schaal te geven: er is dus daadwerkelijk een dorp met een schooltje in het park.

Keith nam ons vandaag mee langs diverse stops. Om eerlijk te zijn weet ik de volgorde niet meer precies maar het ging zoiets als: Angel Trail, Hopi House, Desert View Tower.

De schaal van de Grand Canyon is onvoorstelbaar! Je denkt dat je het snapt, maar als je dan door de verrekijker kijkt zie je dat alles veel grootser en wijdser is. Enorm overweldigend!

Keith vertelde uitgebreid (en vooral erg hard) over de eerste pioniers, die vooral uit waren op mogelijk koper, zilver en goud, maar die al snel doorkregen dat toerisme makkelijker en lucratiever was. Dit begon al voor 1900.

Verder veel over significante toeristische gebouwen zoals Hopi House en El Tovar Hotel.

En daarnaast over de verschillende lagen in de Canyon, de beesten en de planten. Divers en uitgebreid!

Maar ook over hoe de inheemse volkeren weggejaagd zijn door de regering. Auw. In het park zijn veel sieraden en kunst te koop gemaakt door hedendaagse inheemse artiesten.

Al met al een dag boven verwachting met veel info en adembenemende vergezichten. Morgen daal ik af de Canyon in!