Satellite
Show on map
  • Day 5

    Tokyo asakusa en shibuya

    April 9, 2015 in Japan ⋅ ☁️ 10 °C

    Gisteren mocht het dan nog sneeuwen, vandaag was het weer zon en was mijn trui overbodig. Mijn eerste doel van de dag was Asakusa, een traditioneel district van Tokyo met vele kleine winkeltjes en een groot tempel complex. Met de metro was het direct bereikbaar, maar omdat het goed weer was besloot ik met de trein tot aan Ueno te gaan en de rest te voet. Een beetje de afstand onderschat natuurlijk, maar wel veel gezien. De trein had een gigantische vertraging van iets meer dan een minuut, gelukkig brak er geen paniek uit hierdoor. 


    Onderweg kwam ik wegenwerken tegen, vijf man die aan het werk waren en drie man die de voetgangers errond begeleiden, met een beleefd buigingkje natuurlijk. Ze zijn hier allemaal zo beleefd dat ik er mij soms ongemakkelijk bij voel. 


    Aan de Kaminarimon, de poort naar het tempelcomplex begon ik eindelijk andere touristen te zien, op de meeste plaatsen ben ik de enige buitenlander. Qua lengte val ik niet op, Japanners zijn groot, sommige zelfs groter dan ik. 


    De tempel is gigantisch groot, niet zo groot als bijvoorbeeld een kathedraal, maar voor een gebouw dat volledig van hout is toch de moeite. Ernaast stond een standje waar ge thee kunt proeven en ik heb een zakje gekocht omdat het lekker was en niet iets dat je thuis kunt krijgen, namelijk thee in poedervorm. Gewoon een lepeltje van dat poeder in warm water en wat roeren en 't is klaar.
    

Dan was het weer tijd om te eten, en deze keer heb ik voor tempura gekozen. Dat is gefrituurd, zoals calamares, maar gevarieerder. Ik herkende scampies, een soort vis en calamares er tussen. Het was zeer lekker. De dienster vroeg of ik een vork moest hebben, maar ik heb geweigerd, blijven oefenen tot ik het perfect kan. Altijd als ge hier op restaurant gaat krijg je gratis thee of water, en er zijn maar weinig die er nog iets anders zoals bier bij bestellen. Ik heb dat ook al afgeleerd want bier krijg je niet voor minder dan 5 euro op een restaurant, en de thee is van zeer goeie kwaliteit.


    Na het eten heb ik nog wat rondgewandeld tussen de winkeltjes, op weg naar mijn volgende doel: de sky tree. Een toren van 634m hoog die dient als radiozendmast. Er is een platform op 350 en 450 meter voor het uitzicht. Ik ben voor de 350m gegaan, gezien de prijs en ik denk niet dat ge nog hoger meer ziet. Er was enkel voor touristen een fast pass beschikbaar zodat ge geen drie kwartier moest wachten in de rij. Mijn benen deden zeer doordat ik de weg er naar toe gewandeld heb, dus ik heb die genomen. De operator aan de lift gaf eerst een hoop uitleg in het japanees, en kwam dan naast mij staan om een samenvatting te geven in het engels. Er waren geen andere buitenlanders. Ik vermoed dat alle buitenlanders hier met een georganizeerde groepsreis komen en enkel vlug de voornaamste dingen fotograferen, want zelfs op de trein zie ik zeer zelden buitenlanders. Het uitzicht was Tokyo voor zover het oog reikt, met aan de ene kant de zee. Ik kon zien hoe ver ik van het station was waar ik mijn wandeling gestart was, en dat deed me even een bankje zoeken.
    

Dan weer terug naar de hele andere kant van Tokyo waar mijn hotel was om wat uit te rusten. Ik dacht van eens een lunchbox (bento) te kopen, wat ook een specialiteit is hier. Ik was te moe om een restaurant te zoeken. Het enige wat mij enigzinds tegen hield was dat zo'n bento koud eten is en ik wist niet of koude rijst wel ging smaken. Eerst proeven dan oordelen dacht ik en het bleek zeer lekker te zijn. Die bento's verkopen ze in ieder station in enorm veel variaties en ze zijn zeer populair onder het werkvolk. Ik ga dit nog kopen.
    

Na mijn rustpauze heb ik mezelve nog eens in gang getrokken richting shibuya. Dit is het shopping district met het beroemde kruispunt en is zeer mooi snachts door de neon reclame. Daar vond ik wel touristen, maar nog altijd een klein percentage tegenover de japanners. Het was toen 19u, de werkdag zat erop, dus tijd om te gaan shoppen. Dat moet ge in belgie niet doen. Ik heb van een winkel de openingsuren gezien en dat bleek tot 21 uur te zijn op weekdagen en tot 22u in 't weekend. De straten waren in ieder geval volgepakt, ook toen ik rond 20u30 wegging.


    Ben weer eens doodmoe. Ik heb nog twee dagen Tokyo en nog genoeg op mijn schema voor vier dagen, dus ik zal moeten kiezen. Maar dat zie ik morgen wel.
    Read more