Satellite
Show on map
  • Day 12

    Kyoto tempels

    April 16, 2015 in Japan ⋅ ⛅ 19 °C

    Vroeg opgestaan vandaag, een beetje met spleetoogjes, maar ik had geen tijd om te luieren want het beloofde mooi weer te zijn. Mijn eerste doel was kiyomizu-dera, een tempel die bekend staat voor zijn hoog houten platform, een 14 meter hoge constructie die zonder nagel of bouten in elkaar zit. Het was rond 8u30 dat ik daar te voet aankwam, de souvenierwinkeltjes waren nog niet open, maar de eerste schoolbussen waren er wel al. Ik was nipt op tijd en heb nog rustig het platform kunnen bekijken, een kwartier later stond het vol. het is een boeddhistische tempel, maar er zijn ernaast ook enkele belangrijke shinto shrines. Ene is gewijd aan de god van de liefde en heeft twee rotsen waarvan gezegd wordt dat als je met je ogen dicht van de ene steen naar de andere kunt lopen ge de ware liefde zult vinden. Die steen is blijkbaar zeer populair bij de schoolmeisjes, want de ene na de andere probeerde het. De stenen liggen een goeie 20 meter van elkaar dus het is niet gemakkelijk.


    Een ander populaire shrine is ene met drie fonteintjes die elk voor iets staan, gezondheid, wijsheid en nog iets. Ge moet wat offeren en dan ervan drinken. Ook daar stond al een rij in de vroege ochtend. Rond het tempelcomplex zijn er een aantal straten met historisch geconserveerde huizen. Die typische houten huisjes dus, en elke daarvan was een souvenierwinkeltje of eetkraam. Eigenlijk zeer leuk om door te wandelen, want ze verkopen veel eigenaardige dingen. Zo heb ik daar matcha ijs gegeten (vrij bitter), of een soort van oliebollen die gevult zijn met creme met groene thee smaak (zeer lekker). Snoepjes en cake op basis van groene thee. Het is hier voor de thee liefhebbers een paradijs.


    Verder gewandeld richting filosofen wandeling. Dat is een pad naast een riviertje met veel sakura en andere bloeiende planten, van ongeveer twee km lang. Het is wel een eindje wandelen en ik ben meerdere malen afgeleid door de tempels die ik tegen kwam. Zo ben ik er nog twee binnen gegaan die een zeer mooie landschapstuin hebben, met van die geharkte steentjes ertussen. Ik vroeg mij af waarom ik daar iedere keer vrijwel alleen was, tot ik eens achter mij keek. Ik was de bustouristen nog voor.
    

De sakura waren uitgebloeid, maar het was een mooie wandeling. Mijn benen begonnen al wat te protesteren, want ik zal op dat moment al meer dan 20 km afgelegd hebben, het ligt hier allemaal ver uit elkaar. Maar onderweg komt ge veel mooie zaken tegen die niet direct op de kaart staan. De namen van alle tempels die ik bekeken heb ben ik al vergeten, en het aantal ook. Mijn middagmaal was het lunch menu in een willekeurig restaurant en ook daar zat er geen volk toen ik binnen ging, en zat het vol toen ik buiten ging. Het eten was een beetje van alles, een stuk hamburger, wat gefrituurde vis, en kip, en rijst en miso soep, en rare groentjes. Wel zeer lekker, en hoe je een hamburger moet snijden met stokjes had ik gelukkig al gezien op youtube. Het blijft moeilijk, die stokjes, ik denk dat ik nog iets verkeerd doe. Ik heb in een winkel een setje stokjes gezien om kindjes met stokjes te leren eten, maar ik kan moeilijk daarmee een restaurant binnengaan.


    Op wandel merkt ge natuurlijk veel meer op dan op de metro, zoals in de ochtend een werkmens in costuum die zich naar zijn werk haast op de fiets, maar even remt voor een tempel, dan een buigingsche maakt en dan rap verder rijd. Ook heb ik even een tempel binnengewandeld waar geen touristen waren, maar een hele hoop schoolkinderen in kostuum die in de rij stonden voor een monnik. Waarschijnlijk een ceremonie dus ben niet in de weg gaan lopen.

Ik heb een stukje de metro moeten nemen terug naar hotel, want mijn benen waren volledig uitgeput. Morgen wat meer openbaar vervoer. Zonet gegeten in een typisch japans fastfood restaurant: ge moet eerst aan een automaat je eten kiezen en betalen voor ge gaat zitten, en dan wordt in de keuken afgeroepen wat je gekozen hebt, zodat heel het restaurant het weet. Behalve ik, want het was allemaal in het japans en ik heb de betekenis van de knopjes proberen te begrijpen door wat willekeurig te drukken en te kijken wat er gebeurde. Ik kreeg koude noedels in pikante saus met rijst en gegrilde stukjes rund. Was niet slecht maar ik ben aant blussen met een guinness. Ze hebben in deze ierse pub ook zeer veel belgisch bier, maar nen duvel van 75 cl kost ongeveer 15 euro, nen vedett kunt ge al krijgen voor 6 euro.
    Read more