Satellite
Show on map
  • Day 4

    Ayutthaya

    February 3, 2016 in Thailand ⋅ ☀️ 30 °C

    De kleine porties eten gisteren hebben ervoor gezorgd dat ik voor ik ging slapen nog eens de straten ben in gewandeld voor een tweede avondeten. Drie keer eten op een dag is niet genoeg. En het bleek een verstandige keus te zijn, want het was nog beter dan de vorige maaltijden.
    

Met de taxi naar het station, een treinticket gekocht en op het gemak naar ayutthaya. En de trein rijd echt wel op 't gemak, en ziet eruit alsof ie dat al zeker 50 jaar doet. Ik ga moeten onthouden dat ik de volgende keer voor eerste of tweede klas vraag, want standaard krijg je derde klas, en dat is niet zo aangenaam. Het ticket koste wel maar een halve euro.


    Eenmaal aangekomen in ayutthaya een beetje zitten zoeken naar het hotel, gezien het wat afgelegen ligt van het centrum, op een kwartier van het station schat ik. Ik dacht dat ik na bangkok de rust wel zou aprecieren, maar ik denk dat het een beetje te rustig is. Rond het hotel is geen enkel restaurant, enkel wat streetfood standjes met wat tafels en stoelen errond. En ik was uitgehongerd op dat moment, maar de keuze was rap gemaakt want bij de meeste zat geen volk, behalve ene die vol aziaten zat. Ik heb daar zeer goeie noedels gegeten, voor 1,5 euro inclusief drank.


    Een van de receptionistes zei dat ze een tip had om te doen vannamiddag, namelijk een boottocht rond ayutthaya, met bezoek aan drie tempels langs het water, voor 5€. Ik zag dat wel zitten, dus eerst een paar uur op terras een boekje gelezen en dan met nen tuk tuk richting de boot. De boot was een smalle prong, en de vaarstijl deed mij soms denken aan die boomstammetjes in bellewaerde, maar ik ben relatief droog gebleven.


    De tempels waren de moeite. De eerste was die met de 'big buddha' zoal de gids zei. Ik had al veel big buddhas gezien, maar deze was toch zeker 10 meter hoog, en met een laag goud natuurlijk. De andere twee waren goed geconserveerde ruines van de tijd dat ayutthaya de hoofdstad was, rond 800 denk ik.


    Voor het avondeten was ik vastberaden om een straat te vinden met wat meer restaurants, maar na een half uur zoeken heb ik toch noedels met zeevruchten in de wok gegeten langs de straat, en het was weer zeer lekker (en 1,2€). Nog wat rond gewandeld in die buurt en toen vond ik de restaurants natuurlijk. Gezien ik wist dat ik tegen 9u weer honger ging hebben, ben ik ene binnen gegaan en fried rice with tuna besteld, in de veronderstelling dat het wel een kleine portie ging zijn voor maar 2€. Ik was mis, de berg rijst was niet te overzien en ik lig nu met overvolle maag op bed.


    Nog nen tip: wanneer ge nen taxi neemt in bangkok, doe de hele rit je ogen dicht zodat ge de rijstijl en bijna bosingen niet opmerkt. Tis slecht voor de zenuwen.
    Read more