Satellite
Show on map
  • Day 8

    Fietstocht

    February 7, 2016 in Thailand ⋅ ⛅ 20 °C

    Vandaag was het plan om met de fiets doi suthep te bezoeken, de bekenste tempel hier in de buurt. Het hotel verhuurt fietsen, maar dat zijn natuurlijk geen sportfietsen en toen ik zag dat die tempel op een serieuze berg lag, heb ik mijn plannen moeten wijzigen. Mijn alternatief was om te rijden naar de voet van de berg, en dan een boswandeling te maken naar die tempel.


    Onderweg gestopt om een aantal interessante tempels te bekijken, en eens de universiteit gezien. Die universiteit is indrukwekkend kwa oppervlakte, ik denk dat ik er een goeie 5km door gefietst heb, en kwa oppervlakte zoals ik zie op de kaart is die groter dan de binnenstad.

Het was dus bijna middag toen ik aan de rand van de bergen kwam, en om met mijn gewone schoetjes, zonder water en zonder insectenspray een boswandeling te doen langs een pad zonder wegwijzers leek mij plots geen goed idee, dus heb ik mij op het terras van een restaurant met bloementuin gezet en daar een volledige vis besteld. De kop heb ik laten liggen. Het was bewolkt en fris dus veel thai hadden een vest en zelfs een sjaal aan, ik zat in mijn t-shirt.


    Ik had op mijn kaart nog een andere tempel aangeduid die een behoorlijk eind buiten chiang mai lag, aan de rand van de bergen, en die bleek mij wel te doen met de fiets dus ging ik daar naar opweg. Ik heb de kaart van volledig thailand offline op mijn ipod, en dat is wel nodig, want ik deed de binnenwegels. In een uurtje fietsen had ik die tempel gevonden. En toen zag ik een plakaat dat het nog 1,5 km trappen was naar boven, want die ligt natuurlijk op een bergske.

Eenmaal boven geraakt heb ik drie pullekes drank en een verse t-shirt gekocht. De tempel was wel de moeite waard en had mooi uitzicht. En had een big buddha natuurlijk. De terugweg kon ik vrijwel volledig op geheugen. Ik was ook de enige fietser, de meesten rijden hier met scooter rond. Maar het viel best mee want het verkeer is hier wel zeer druk maar niet agressief zoals in belgie. Ze rijden niet zo rap en vrij rustig.


    Na een tijdje gerust te hebben op hotel ging ik naar stad om te eten, en bleek dat de hoofdstraat, en meerdere zijstraten plots omgetovert waren in een braderie met veel te veel volk. Het was de zondagsmarkt, en die was kilometers lang. Ik ben niet tot het einde geraakt, na uren erdoor wandelen. Wel heb ik hier en daar van de eetkraampjes zitten proeven. En toen ik bezig was met twee rare worsten begon er muziek te spelen en stopte iedereen met wat ie bezig was. Er deed iemand teken dat ik recht moest staan, want het volkslied speelde. Dit gebeurt iedere dag om 18u en was wel grappig om te zien. Het was alsof iemand op de pauze knop gedrukt had, want iedereen stond gewoon stil, en toen de muziek stopte kwamen ze allemaal weer tegelijk in beweging.


    Laat in de avond nog een culinair avontuurtje gedaan, tom yom soep, of zoiets. Een pikante soep met zeevruchten. Ik begin de pikante zaken reeds gewoon te worden, maar mijn ogen begonnen toch een beetje te tranen op het einde.
    Read more